شاپیفای چیست؟ آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با شاپیفای

شاپیفای چیست؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

تا چند سال گذشته طراحی سایت فروشگاهی کار سخت و نسبتا پیچیده‌ای بود و کمتر کسی جسارت آنلاین کردن بیزنس خود را پیدا می‌کرد. شاید دلیل اینکه فروشگاه‌های اینترنتی به گستردگی امروز نبودند هم همین موضوع بود. اما رفته رفته انقدر استقبال افراد از خرید آنلاین و فعالیت در بستر آنلاین زیاد شد که کسب‌وکارهای اینترنتی زیادی راه‌اندازی شد. در راستای این افزایش استقبال افراد، سرویس‌هایی برای راه‌اندازی انواع فروشگاه اینترنتی مانند طراحی سایت فروشگاه موبایل ایجاد کردند. اما هدف از این سرویس‌ها چه چیزی بود؟ اینکه صاحبان کسب‌وکارها خیلی راحت کسب‌وکار سنتی خود را به یک کسب‌وکار آنلاین تبدیل کنند که البته تا حدودی موفق هم عمل کرده‌اند.
هدف تیم تحریریه ودیانا در این مقاله معرفی یکی از این سرویس‌ها یعنی آموزش شاپیفای است. قرار است در این مقاله بیاموزیم که شاپیفای چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم.

شاپیفای چیست؟

شاپیفای (Shopify) یک سرویس فروشگاه‌ساز جهانی است که افراد زیادی در دنیا از آن بهره می‌برند. هدف از ساخت این پلتفرم هموار کردن مسیر افراد برای ورود و فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی است.

اگر بخواهیم گریزی به تاریخچه این پلتفرم بزنیم باید به سال 2004 برویم که برنامه‌نویس جوانی به‌نام توبی لوتکه قصد راه‌اندازی بیزنس شخصی خودش را داشت. ایده اولیه او ساخت فروشگاه اینترنتی اسنوبرد بود و سایت خود را بر مبنای همین ایده طراحی کرد. اما بعد از مدتی متوجه شد که این طراحی سایت حرفه ای پتاسیل خیلی بیشتر از فروش اسنوبرد دارد. این موضع جرقه‌ای شد تا لوتکه به‌همراه تیم توسعه‌دهنده سایتش تصمیم به ارتقا پلتفرم و کسب درآمد از آن بگیرند.
در نهایت دو سال بعد یعنی 2006 شاپیفای استارت خورد و امروزه شاهده آن هستیم که تبدیل به یکی از فروشگاه‌سازهای محبوب دنیای تجارت الکترونیک شده است. در ادامه باتوجه به آماری که از شاپیفای منتشر شده است به میزان اهمیت و تاثیر این پلتفرم در بیزنس‌های آنلاین پی خواهید برد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

  • تعداد فروشگاه‌های طراحی شده با شاپیفای به بیش از 1 میلیون رسیده است
  • شاپیفای بیشتر از 5000 کارمند در تیم خود دارد
  • جمع کل فروش فروشگاه‌هایی که با این پلتفرم طراحی شده‌اند به چیزی حدود 230 میلیارد دلار می‌رسد
  • گستره جغرافیای استفاده از فروشگاه‌ساز شاپیفای به 175 کشور دنیا رسیده است

باتوجه به این آمار و ارقام کاملا مشخص است که شاپیفای جایگاه بسیار خوبی در خرید و فروش اینترنتی پیدا کرده است و افراد با بیزنس‌های مختلفی مانند طراحی سایت فروشگاه موبایل و یا طراحی سایت فروشگاه لباس به درآمدهای میلیون دلاری رسیده‌اند.
باتوجه به ویژگی منحصر به‌فرد این پلتفرم، رسیدن به این آمار و ارقام دور از ذهن نیست. یکی از ویژگی‌های خوب و قابل ذکر آن، ساخت راحت و سریع فروشگاه اینترنتی است. درواقع شما بدون اینکه به خرید هاست، دامنه یا حتی یک خط کدنویسی و یا نصب نرم‌افزاری نیاز داشته باشید، سایت فروشگاهی خود را راه‌اندازی خواهید کرد.

قبل از آموزش شاپیفای خالی از لطف نیست بدانید که شاپیفای فقط یک فروشنده ساده نیست و مشتریانش را از جنبه‌های مختلفی حمایت و مدیریت می‌کند. در این فروشگاه‌ساز امکان فروش هر نوع محصولی چه فیزیکی و چه مجازی وجود دارد. مثلا با ارائه ابزارهایی مانند چت آنلاین و درگاه پرداخت و خدماتی همچون پشتیبانی خوب و رفع مشکلات احتمالی سایت همیشه در کنار مشتری خود بوده و به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بیزنس خود را بزرگ کنند. همه این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده است تا شاپیفای تبدیل به فروشگاه‌ساز محبوب بین مردم سراسر دنیا شود.

آموزش شاپیفای

خب حالا نوبت به این است که نحوه ساختن فروشگاه با شاپیفای را یاد بگیریم. یک مزیت خوب و عالی شاپیفای برای افرادی که به مباحث طراحی سایت تسلطی ندارد، عدم نیاز به نصب و راه‌اندازی است. به‌علاوه نیازی به خرید هاست و دامنه هم نیست و حتی خبری از پیچیدگی‌های سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی مثل ووکامرس هم نیست. در ادامه این مقاله از ودیانا راه‌اندازی سایت فروشگاه اینترنتی را با هم یاد می‌گیریم.

ساخت پروفایل شاپیفای

مانند استفاده از هر خدمات دیگری اولین قدم ثبت‌نام در سایت Shopify.com است. باتوجه به محدودیت‌هایی که در کشور ایران داریم برای استفاده از این خدمات باید از نرم‌افزاهای تغییر IP استفاده کنید چون این وب‌سایت در ایران مسدود است. برای شروع کار 14 روز امکان استفاده رایگان از این خدمات را دارید و در صورت رضایت برای ادامه کار نیاز به خرید پکیج‌های آن را دارید. در کادر مربوطه ایمیل خود را وارد کنید و سپس روی دکمه Start free trial کلیک کنید. در ادامه نیاز به ایجاد یک پسورد قوی و نام فروشگاه خود دارید. بعد از وارد کردن این اطلاعات روی دکمه  Creat your store کلیک کنید.

ساخت اکانت در شاپیفای

برای ادامه کار اطلاعات کسب‌وکارتان را باید درج کنید. اگر کمی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید به‌راحتی می‌توانید از این مرحله عبور کنید. ترجمه متن کادرها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • سوال کادر اول: آیا در حال حاضر محصول می‌فروشید یا خیر
  • سوال کادر دوم: چه زمانی قصد شروع کار و راه‌اندازی فروشگاه خود را دارید
  • کادر سوم: نوع فروش محصولات به چه صورت است
  • کادر چهارم: میزان تقریبی درآمد بیزنس شما چقدر است
  • کادر پنجم: نوع کسب‌وکارتان را در این کادر باید مشخص کنید

و در نهایت اگر شما صاحب فروشگاه نیستید و این فروشگاه اینترنتی را برای شخص دیگری راه‌اندازی کرده‌اید تیک گزینه آخر را زده و روی دکمه Next کلیک کنید.

فرم ساخت فروشگاه اینترنتی در شاپیفای
فرم دیگری در صفحه بعد باز می‌شود که نیاز به اطلاعاتی مانند نام، نام خانوداگی، آدرس، کد پستی، شهر، کشور و شماره تلفن دارد. باتوجه به اینکه این پلتفرم به ایران خدماتی ارائه نمی‌کند باید شهر و کشور دیگری را انتخاب کنید. البته اگر خارج از ایران هستید این فرم را با اطلاعات درست و دقیق پر کنید تا در آینده به مشکلی برنخورید.

در انتها کادری تعبیه شده است که اجباری نیست و از شما خواسته شده که اگر در حال حاضر سایت دارید، آدرس سایت را در این کادر درج کنید. بعد از پر کردن فرم در انتهای صفحه روی دکمه Enter my store کلیک کنید و به پنل مدیریت فروشگاه اینترنتی خود وارد شوید.

وارد کردن اطلاعات در ساخت فروشگاه اینترنتی شاپیفای

فروشگاه اینترنتی شما ایجاد شد. همانطور که گفته شد این پلتفرم برای هر منظوری مثلا برای طراحی لوازم یدکی قابل استفاده است و هر نوع محصولی که قصد فروش آن را داشته باشید، در این پنل قابل تعریف است. مبنای کار در این پلتفرم سادگی و راحتی کاربر است. به همین دلیل پنل مدیریت هم خیلی ساده طراحی شده است و نیاز به آموزش حرفه‌ای احساس نمی‌شود. به همین دلیل تنها به معرفی بخش‌های اصلی در آموزش شاپیفای اکتفا کرده‌ایم.

انتخاب قالب سایت

مهم‌ترین بخش ظاهر سایت شما است پس باید یک قالب خوب و مرتبط برای آن انتخاب کنید. 73 قالب متنوع در شاپیفای طراحی شده است که 9 تای آن‌ها رایگان هستند. برای انتخاب قالب در منوی سمت چپ روی آیتم Online store کلیک کرده و در ادامه روی گزینه Explore free themes کلیک کنید و یک قالب از قالب‌های رایگان را انتخاب کنید.

وقتی روی قالبی کلیک کنید امکان مشاهده جزئیات آن را خواهید داشت. برای قالب‌ها رنگ‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است که به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و سپس روی دکمه Add to theme library کلیک کنید. با این کار قالب انتخابی به پنل مدیریت اضافه می‌شود. برای ادامه روی دکمه Actions کلیک کنید و از لیستی که باز می‌شود گزینه Publish را بزنید. روی دکمه Publish پنجره‌ای که مانند زیر است کلیک کنید تا قالب روی سایت اعمال شود. برای اینکه سایت خود را مشاهده کنید روی Online store سمت چپ کلیک کنید.

قرار دادن محصول در فروشگاه

برای قرار دادن محصول در سایت خود روی گزینه Products و بعد از آن روی Add product کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود باید مشخصات محصول خود مانند نام محصول، توضیحات محصول را وارد کنید. این توضیحات محصول برای سئو و بهینه سازی سایت شما هم خیلی مهم هستند و بعد از سفارش سئو سایت، بهینه سازی آن را حتما در نظر داشته باشید.

در سمت راست هم گزینه‌هایی برای انتشار یا پیش‌نویس کردن محصول تعبیه شده است. بخش مهم دیگری که باید برای آن زمان بگذارید تصاویر محصول است. تصاویر محصول باید واضح و شفاف باشد و جزئیات محصول در آن قابل مشاهده باشد.

Pricing برای درج قیمت محصول و Compare at price برای زمانی ست که محصول شما دارای تخفیف است و در این کادر قیمت محصول قبل از تخفیف را درج کنید. این کادر اجباری نیست و اگر فروش فوق‌العاده ندارید آن را خالی بگذارید. مابقی تنظیمات برای مواردی مانند قیمت محصول براساس وزن و اندازه، تعیین نوع محصول و تولیدکننده و انتخاب دسته‌بندی محصول است. Create Collection در منوی سمت چپ به‌منظور تعریف دسته‌بندی محصولات و در قسمت Tags هم برای تعریف عبارات و کلمات مرتبط با محصول است.

اعمال تنظیمات شاپیفای

تنظیمات سایت شامل انتخاب قالب و تعریف محصول را انجام دادیم ولی برای مواردی مانند تعیین هزینه پست باید از بخش Settings پنل مدیریت استفاده کنید.

مزایای شاپیفای چیست؟

راحت و ساده: مدیریت فروشگاه اینترنتی ساخته شده با شاپیفای بسیار ساده است و بدون نیاز به کدنویسی قابل راه‌اندازی است.

پشتیبانی قوی: برای استفاده از خدمات هر شرکتی اطمینان از پشتیبانی خوب حرف اول را می‌زند که شاپیفای در این بخش خوب عمل کرده است.

فیچرهای متنوع: هر آنچه که برای یک فروشگاه اینترنتی لازم دارید مانند تعریف کد تخفیف، تعیین کشورهای مختلف برای ارسال کالا و اضافه کردن مالیات به سفارش‌ها و ... در این پلتفرم طراحی شده است

افزونه‌های جانبی: افزونه‌ها و برنامه‌های پولی و رایگان متنوعی در شاپیفای وجود دارد که بااستفاده از آن‌ها سایت شما حرفه‌ای‌تر می‌شود.

عدم محدودیت در فروش نوع محصولات: هیچ نوع محدودیتی در فروش محصول اعم از محصول فیزیکی، بلیط کنسرت، دوره آموزشی، سرویس و خدمات و ... نخواهید داشت.

معایب شاپیفای چیست؟

عدم پشتیبانی از زبان فارسی: اولین و بزرگترین عیب این پلتفرم برای کشور ایران عدم پشتیبانی از زبان فارسی و واحد پولی تومان و ریال است. پس اگر خارج از ایران هستید یا فعالیت شما خارج از ایران را پوشش می‌دهد امکان استفاده از این پلتفرم را خواهید داشت.

هزینه بالا: هزینه پکیج‌های شاپیفای 29 تا 299 دلار است. باتوجه به نوسانات ارز در ایران پرداخت این مبلغ به‌صورت ماهانه برای کاربران داخل ایران از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

کم‌بودن تعداد قالب‌های رایگان: داشتن تنها 9 قالب رایگان باعث ایجاد محدودیت در طراحی ظاهر وب‌سایت شما خواهد شد. از طرفی قالب‌های پولی چیزی حدود 180 دلار هزینه دارند که پرداخت این مبلغ برای یک پلتفرم خارجی باتوجه به محدودیت‌های تحریم و ... منطقی نیست. در صورتی که با همین مبلغ می‌توان طراحی سایت انجام داد و طبق سلیقه و فیلد کاری آن را سفارشی‌سازی کرد.

سخن آخر

شاپیفای یک سرویس خوب برای طراحی سایت فروشگاهی است که در آن محدودیتی برای نوع محصول وجود ندارد. این پلتفرم به سادگی و راحتی معروف است و بدون داشتن نیاز فنی و یا کدنویسی می‌توان سایت دلخواه خود را طراحی کرد. نکته مهمی که کاربران ایرانی قبل از استفاده از این پلتفرم باید بدانند، مسدود بودن این سایت در ایران و عدم ارائه خدمات به کشور ایران است. همانطور که در مباحث آموزش شاپیفای توضیح دادیم اگر بیزنس شما خارج از ایران است شاپیفای سرویس خوبی برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی شما است.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.