روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

رنگ‌ها قدرتمند هستند. رنگ‌ها نه تنها بر روی چگونگی احساس مردم، بلکه بر روی آنچه که انجام می‌دهند نیز تأثیر می‌گذارند. دانستن روانشناسی رنگ در طراحی وبسایت به شما کمک می‌کند تا بتوانید برند خود را قوی سازید، فروش خود را افزایش دهید و همچنین باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان به سمت صفحات و یا اقدامات خاص انجام‌شده در وب سایت شما هدایت شوند.

مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که مردم در طول 90 ثانیه یا کمتر تصمیم می‌گیرند که آیا محصول شما را می‌پسندند یا خیر، 90٪ این تصمیم هم صرفاً مبتنی بر رنگ محصول است. مطالعات همچنین نشان داد که رنگ می‌تواند شناخت برند را 80٪ افزایش دهد.

روانشناسی رنگ در طراحی وب

این‌یک امر تصادفی نیست که اکثر سایت‌های شبکه‌ای اجتماعی محبوب (فیس‌بوک، توییتر، لینکدین، و تامبلر) و برندهای فنی (Dell ، IBM ، HP و Intel) دارای لوگوهایی به رنگ آبی هستند. اما به این معنی نیست که برای وب سایت شما رنگ آبی مناسب است. و حتی درصورتی‌که رنگ آبی برای وب‌سایت شما بسیار عالی و مناسب باشد، فراموش نکنید که در کنار آن از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

حال اگر متوجه شوید که رنگ‌ها چگونه احساس مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رنگ‌ها در هنگام طراحی سایت حرفه‌ای به‌جای اینکه برعلیه شما کار کنند، به نفع شما خواهند بود. در ادامه تاثیر برخی رنگ‌ها در سایت را بررسی خواهیم کرد.

اجازه دهید به برخی از اصول اولیه رنگ ها نگاهی بیندازیم:

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی وب

رنگ قرمز درواقع می‌تواند ضربان قلب افراد را بالا ببرد و باعث سریع‌تر نفس کشیدن آن‌ها شود. رنگ قرمز با هیجان، عشق، انرژی و حرکت همراه است. اما همچنین می‌تواند برخی از روابط بالقوه منفی مانند جنگ، خشونت، آتش، خشم و خطر را به همراه داشته باشد.

رنگ قرمز در طراحی سایت

چه زمانی از رنگ قرمز استفاده شود

اگر می‌خواهید که توجه افراد را به چیزی جلب کنید، یا در آنها ایجاد هیجان کنید از رنگ قرمز به‌عنوان یک رنگ تأکیدی استفاده کنید. از رنگ قرمز می‌توان برای مواد غذایی، مد، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی استفاده کرد.

چه زمانی از رنگ قرمز اجتناب شود

بیش‌ازحد از آن استفاده نکنید! هیجان بسیار زیاد می‌تواند چیز بدی باشد. معمولاً رنگ قرمز برای کالاهای لوکس، محتوای مرتبط با طبیعت یا وب‌سایت‌ها و خدمات حرفه‌ای مناسب نیست.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی وب

رنگ زرد، به‌عنوان روشن‌ترین رنگ شناخته می‌شود. رنگ زرد با شایستگی، خوشبختی، تشویق، خوش‌بینی و جوانی همراه است. اما این رنگ همچنین می‌تواند تداعی‌کننده برخی از روابط منفی مانند بزدلی، فریب و ارزانی باشد.

طراحی سایت زرد

چه زمانی از رنگ زرد استفاده شود

از رنگ زرد روشن به‌منظور انرژی دادن به مردم یا ایجاد یک حس خوشحالی در آنها استفاده می‌شود. از رنگ زرد روشن ملایم برای به وجود آوردن یک حس آرامش‌بخش تر استفاده کنید. استفاده از این رنگ به‌منظور جلب‌توجه افراد به متون یا دکمه‌ها بسیار عالی است.

چه زمانی از رنگ زرد اجتناب شود

رنگ زرد می‌تواند به‌سرعت باعث خسته شدن چشم شما شود. پس در استفاده از آن احتیاط کنید. استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد یا هر رنگ اشتباهی می‌تواند یک حس ارزانی یا تقلبی را به وجود آورد.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی وب

در رنگ سبز، یک حس سازگاری و تعادل وجود دارد. این رنگ نمایانگر رشد، سلامتی، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، مردانگی، سخاوت، باروری، حسادت، موفقیت، آرامش، هماهنگی، پشتیبانی و انرژی است.

رنگ سبز در طراحی وبسایت

چه زمانی از رنگ سبز استفاده شود

برای چشم، رنگ سبز ساده‌ترین و راحت‌ترین رنگ جهت پردازش است. از رنگ سبز به‌منظور ایجاد جلوه‌ای آرامش‌بخش، یا نشان دادن آغازی دوباره، طبیعت یا ثروت استفاده کنید. این رنگ برای کاربردهای علمی، جهانگردی، طراحی سایت پزشکی، منابع انسانی، محیط‌زیست و همبستگی بسیار عالی است.

چه زمانی از رنگ سبز اجتناب شود

استفاده از رنگ سبز برای کالاهای لوکس، فناوری یا محتواهایی که به دختران نوجوان اختصاص داده می‌شود تناسبت کمتری دارد.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی وب

رنگ آبی دربرگیرنده مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش، قابلیت اطمینان، استوار، خرد، وفاداری، قدرت، بهره‌وری، اعتماد و امنیت است. رنگ آبی روشن نیز می‌تواند طراوت و انرژی بخشی را به همراه داشته باشد.

طراحی سایت آبی

چه زمانی از رنگ آبی استفاده شود

رنگ آبی اغلب توسط بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد، به دلیل اینکه رنگ آبی یک رنگ غیرتهاجمی است و حس اطمینان را در افراد به وجود می‌آورد. این رنگ، برای مراقبت‌های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری‌های پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی، طراحی سایت فروشگاهی، قانونی و خدماتی مناسب است.

چه زمانی از رنگ آبی اجتناب شود

استفاده از سایه‌های خاصی از رنگ آبی (بر روی طیف تاریک‌تر آن) یا استفاده بیش‌ازحد از رنگ آبی می‌تواند باعث به وجود آمدن یک حس بی‌هویتی و بی‌عاطفگی در وب‌سایت شما شود. رنگ آبی همچنین ممکن است باعث از بین رفتن حس اشتها در افراد شود، بنابراین مراقب استفاده از آن با محتوای مواد غذایی و طراحی سایت رستوران باشید.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی وب

رنگ مشکی، یک رنگ قدرتمند است که اغلب با پیچیدگی، ظرافت، اقتدار، برتری،، ثبات، قدرت، تشریفات و هوش همراه است. همچنین می‌تواند نمادی از مرگ، رمز و راز، شر و شورش باشد.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی سایت

چه زمانی از رنگ مشکی استفاده شود

کاربرد رنگ مشکی، به رنگ‌هایی که همراه با آن استفاده می‌شود بستگی دارد، بنابراین رنگ مشکی می‌تواند ظریف و سنتی، یا مدرن و مبهم باشد. به‌کار بردن رنگ مشکی در کالاهای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم‌آرایشی می‌تواند عالی باشد.

چه زمانی از رنگ مشکی اجتناب شود

استفاده بیش‌ازحد از رنگ مشکی می‌تواند به‌سرعت پررنگ و خسته‌کننده باشد. همچنین رنگ مشکی می‌تواند حس خطر یا شر را در افراد به وجود بیاورد و باعث شود افراد احساس ناراحتی یا حتی وحشت کنند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی وب

رنگ سفید با خلوص، پاکیزگی، تقوا، خوشبختی، اخلاص و امنیت همراه است.

استفاده از سفید در سایت

چه زمانی از رنگ سفید استفاده شود

رنگ سفید با پزشکان، پرستاران و دندان‌پزشکان ارتباط دارد و این امر باعث می‌شود وب سایت‌های مرتبط با صنعت مراقبت‌های بهداشتی بسیار عالی باشند. هرگاه رنگ سفید با رنگ مشکی، طلایی، نقره ایی یا خاکستری استفاده شود، می‌تواند برای سایت‌های پیشرفته و علمی نیز کارآمد باشد. رنگ سفید همچنین برای کالاهای لوکس می‌تواند عالی باشد.

چه زمانی از رنگ سفید اجتناب شود

ازآنجاکه میزان تأثیرگذاری رنگ سفید تقریباً به رنگ‌های دیگر در طراحی بستگی دارد، بنابراین ازنظر تئوری می‌توان آن را برای هر نوع وب سایتی مورداستفاده قرارداد.

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی وب

رنگ خاکستری با تشریفات، حرفه‌ای بودن، پختگی، کاربردی بودن، نامتناهی بودن و شخصیت قوی همراه است.

چه زمانی از حاکستری در طراحی وب استفاده کنیم

چه زمانی از رنگ خاکستری استفاده شود

برای وب سایت‌های حرفه‌ای، کالاهای لوکس و برای ایجاد یک اثر متعادل و آرامش‌بخش بسیار مناسب است.

چه زمانی از رنگ خاکستری اجتناب شود

سایه‌های خاصی از رنگ خاکستری ممکن است احساس کسل‌کنندگی و بی‌اعتنایی یا حتی بی‌عاطفگی را به دنبال داشته باشد. استفاده از رنگ خاکستری به‌منظور جلب‌توجه دیگران عمل مناسبی نیست.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.