تفاوت فریم‌ورک و سیستم مدیریت محتوا CMS

تفاوت فریم‌ورک و سیستم مدیریت محتوا
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه چیزی برای توسعه وبسایت بهتر است، یک فریم‌ورک یا CMS؟ به طور کلی چه تفاوت‌هایی دارند و مزایا و معایب فریم‌ورک و CMS چیست؟

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از فریم‌ورک لاراول

فریمورک چارچوبی است که امکانات بیشتری نسبت به زبان برنامه نویسی در اختیارمان قرار میدهد و همچنین مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها است که پایه و اساسی را فراهم می‌کند تا توسعه دهندگان وب برنامه‌ها را توسعه دهند. در حالی که یک CMS در واقع نرم‌افزاری است که به ایجاد راه حل‌های دیجیتالی مانند وبسایت یا یک برنامه وب کمک می‌کند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

طراحی سایت با استفاده از CMS بسیار راحت‌تر است. اما همه چیز به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست. CMSها به سرعت بخشیدن به توسعه سایت‌های ساده کمک می‌کنند زیرا آنها حاوی تم‌های آماده و پنل مدیریت هستند.

وبسایت‌های ساده ساخته شده با استفاده از CMS می‌توانند ویرایش شوند و قابلیت‌های آنها افزایش یابد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که ساختار و منطق CMS را در نظر بگیرید و پلاگین‌های ویژه‌ای را نصب کنید.

بعضی اوقات توسعه دهندگان وب می‌توانند فناوری‌ها را ترکیب کنند. در حال حاضر توسعه دهندگان وب پیشرفته، WordPress را با React.js (کتابخانه اوپن سورس JavaScript) ترکیب می‌کنند تا مزایای بیشتری کسب کنند.

از طرف دیگر، فریم‌ورک‌ها از نظر توسعه زمان بیشتری را صرف می‌کنند، اما هر ایده‌ای بدون هیچ مشکلی قابل دستیابی است و نیازی به نصب پلاگین نخواهد بود. به عنوان مثال برای طراحی سایت فروشگاهی با وردپرس تنها کافی است پلاگین ووکامرس را نصب کنید اما با استفاده از فریمورک لاراول نیاز به کدنویسی اختصاصی است.

همه چیز به معنای واقعی کلمه با فریم‌ورک‌ها قابل دستیابی است، می‌توانید واسط کاربری را بسازید و تصمیم بگیرید که چگونه در مرورگر نمایش داده شوند. در حالی که در CMS همیشه ماژول‌های شخص ثالث درگیر هستند که می‌توانند زیان آور باشند و منابع زیادی را مصرف کنند. و یا به عنوان مثال، برخی از کدهای مخرب که می‌توانند لینک‌هایی به سایت‌های دیگر را در پروژه شما اضافه کنند.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از CMS، صرفه جویی در زمان است و این امر به توسعه دهندگان در طول تولید کمک می‌کند، چرا که اغلب بر اساس مهلت‌های زمانی کار می‌کنند. به همین دلیل بیشتر در طراحی سایت شرکتی و معرفی شرکت از آنها استفاده میشود.

در حالی که از یک CMS استفاده می‌کنید، باید منطق عملیات آن را دنبال کنید، بنابراین تمام تعاملات کاربران با توجه به یک الگوریتم خاص است. در برخی موارد، این مزیت به شمار می‌آید، به ویژه هنگامی که فریلنسر تجربه کافی برای کار با فریم‌ورک را ندارد.

یک فریم‌ورک، آزادی عمل را به طور کامل ارائه می‌دهد. توسعه دهندگان وب این پایه و اساس را نوشتند، بنابراین می‌توانید هر پروژه‌ای را پیاده سازی کنید. اما برای توسعه وبسایت با کیفیت بالا یا توسعه برنامه‌های وب در فریم‌ورک، شما باید دانش کافی داشته باشید. علاوه بر این اگر ما در مورد ایجاد یک پروژه آنلاین منحصر به فرد در مقیاس بزرگ صحبت می‌کنیم، هیچ CMSای نمی‌تواند با این کار کنار بیاید.

مزایا و معایب CMS و فریم‌ورک‌ها

مزایای CMS

  • سرعت: یک وبسایت می‌تواند خیلی سریع ایجاد شود.
  • پنل مدیریتی آماده استفاده: در بسیاری از CMSهای محبوب، یک پنل مدیریتی نسبتاً راحت و قابل فهم وجود دارد.
  • سهولت توسعه: در بسیاری از موارد برای ایجاد یک وبسایت ساده و کاربردی، نیازی به دانش در زمینه طراحی یا توسعه وب ندارید. شما فقط نیاز به نصب یک CMS (مانند وردپرس) و قالب آن دارید.

معایب CMS

  • عملکرد محدود: هر عملی که در چارچوب CMS نباشد منجر به پیامدهای منفی می‌شود. می‌توان قابلیت‌های سفارشی را اضافه کرد اما این امر به دانش و تجربه بالایی از طرف توسعه دهنده نیاز دارد. علاوه بر این، توسعه چنین عملکردهایی معمولاً دشوارتر از استفاده از فریم‌ورک است، بنابراین هزینه بیشتری برای مشتری خواهد داشت.
  • افزونگی: وظیفه توسعه دهندگان سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS)، ایجاد متنوع‌ترین محصول است، بنابراین همه آنها دارای تعداد زیادی از عملکردها هستند که غالباً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما این اثر منفی بر لود و سرعت کار دارد.
  • بعضی اوقات برای اصلاح یا تغییر بخشی از سایت، باید بدانید که CMS به طور کلی چگونه کار می‌کند.
  • سایتی که با استفاده از CMS ساخته شده است عملکرد کمتری نسبت به سایتی دارد که با یک فریم‌ورک ایجاد شده است.

مزایای فریم‌ورک‌ها

  • انعطاف پذیری: شما می‌توانید هر ایده‌ای را بدون "تداخل" اجرا کنید.
  • کارایی: عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با CMS دارد.

معایب فریم‌ورک‌ها

  • پیچیدگی از نظر توسعه: کار با فریم‌ورک به دانش و تجربه گسترده‌ای برای ایجاد یک محصول مناسب نیاز دارد. و برای طراحی سایت حرفه ای بیشتر کاربرد دارد.
  • کمبود بخش اجرایی: بخش ویرایش سایت باید مستقل نوشته شود، و این اساساً ایجاد یک سایت دیگر است.
  • زمان: توسعه در فریم‌ورک نسبت به CMS بسیار بیشتر طول می‌کشد.

چه زمانی بهتر است از CMS استفاده کنید؟

  1. زمانی که پروژه نیازمند یک راه‌حل الگو است که در داخل CMS وجود دارد.
  2. یک راه حل سریع، موقتی یا کوتاه مدت.
  3. هنگامی که مشتری برای توسعه یک سایت بودجه محدود دارد.

چه زمانی بهتر است از فریم‌ورک استفاده شود؟

  1. زمانی که مشتری به یک پروژه سفارشی نیاز دارد.
  2. زمانی که بر روی پروژه‌ای کار می‌کنید که به طور فعال در حال تغییر یا تطبیق با گرایش‌ها است.

همانطور که مشاهده می‌کنید هرکدام از این دو پلتفرم دارای مزایا و معایب هستند. بیشتر متخصصان بهترین فریم‌ورک‌ها را برای توسعه وب انتخاب می‌کنند، اما گاهی اوقات استفاده از CMS یک راه حل بسیار کارآمدتر خواهد بود. در بعضی موارد، توسعه دهندگان وب می‌توانند توسعه وردپرس را با سایر فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌ها ترکیب کنند تا از مزایای بیشتری برخوردار شوند. برای انتخاب راه حل مناسب برای پروژه خود، توصیه می‌کنم با افرادی که در فناوری‌های وب مدرن تخصص دارند تماس بگیرید. متخصصان ودیانا میتوانند شما را در انتخاب بهترین پلتفرم برای طراحی سایت یاری کنند.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.