سیستم مدیریت محتوا یا cms چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا cms
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 3 دقیقه

سیستم مدیریت محتوا که اغلب به‌اختصار به آن CMS گفته می‌شود نرم‌افزاری است که به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به دانش فنی تخصصی محتوا را در یک وب سایت ایجاد، مدیریت و حتی اصلاح کنند.
به زبان ساده تریک سیستم مدیریت محتوا ابزاری است که به شما کمک می‌کند بدون ایجاد نیاز به نوشتن تمام کدها از ابتدا (یا حتی اگر اصلاً ندانید که چگونه کد نویسی کنید)، یک وب‌سایت ایجاد کنید.
به‌جای ایجاد سیستم شخصی خود برای ایجاد صفحات وب، ذخیره‌ی تصاویر و سایر کارکردها. سیستم مدیریت محتوا تمام موارد زیرساخت اصلی را برای شما مدیریت می‌کند تا بتوانید روی قسمت‌های مهم‌تر وب‌سایت خود تمرکز کنید.

سیستم مدیریت محتوا چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه در مورد عملکرد یک سیستم مدیریت محتوا به شما ایده‌ای ارائه داده شود، قصد داریم در مورد سیستم مدیریت محتوای ورد پرس اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم (وردپرس نمونه خوبی از یک سیستم مدیریت محتوا است).

بیایید با ایجاد یک قسمتی از محتوا شروع کنیم. بدون داشتن سیستم مدیریت محتوا لازم است که یک فایل HTML استاتیک بنویسید و آن را در سرور خود بارگذاری کنید (به نظر پیچیده می‌آید درست است؟).

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

با داشتن سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس می‌توانید مطالب خود را در یک رابط بنویسید که به نظر کمی شبیه به نرم‌افزار Microsoft Word است:

سیستم مدیریت محتوا چیست؟
این کار ساده‌تر از ساخت فایل استاتیک است؟

به‌طور مشابه به هدف بارگذاری و مدیریت رسانه‌ها، مانند تصاویر، شما می‌توانید به‌جای نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با سرور وب خود، به‌طور مستقیم فهرست کتابخانه رسانه‌ها را مرور کنید:

سیستم مدیریت محتوا فقط یک رابط مدیریتی پشت خطی نیست. همچنین باعث می‌شود تمام مطالبی که تولید کرده‌اید دقیقاً همانند آنچه می‌خواهید بازدیدکنندگان شما ببینند، نشان داده شوند.

کتابخانه تصاویر در وردپرس

چه چیزی باعث ایجاد سیستم مدیریت محتوا می‌شود؟

در سطح فنی‌تر سیستم مدیریت محتوا از دو بخش اصلی تشکیل‌شده است که شامل:

  • برنامه مدیریت محتوا: (CMA) این بخش قسمتی است که به شما امکان می‌دهد تا کاملاً محتوا را در سایت خود اضافه کنید و مدیریت کنید (مانند آنچه در بالا دیدید).
  • برنامه تحویل محتوا : (CDA) این فرآیند پشت پرده است که محتوا را که وارد CMA می‌کنید را به‌طور صحیحی در آن را ذخیره‌سازی می‌کند و آن را برای بازدیدکنندگان شما نمایان می‌کند.

این دو سیستم باهم به‌طور همزمان، امکان حفظ وب‌سایت شما را فراهم می‌کنند.

نمونه‌هایی از سیستم‌های مدیریت محتوای مشهور چیست؟

نرم‌افزار وردپرس، که در بالا به شما نشان دادیم بهترین نمونه از سیستم مدیریت محتوای مشهور است. درحالی‌که قطعاً سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری نیز وجود دارند، وردپرس بیش از 35.2 درصد از بازار را در وب سایت‌هایی که دارای سیستم مدیریت محتوای شناخته‌شده هستند، نگهداری می‌کند.

توجه داشته باشید که وقتی “WordPress” را ذکر می‌کنیم، در مورد WordPress.com صحبت نمی‌کنیم. به‌جای آن، ما بر روی WordPress.org تمرکز کرده‌ایم. که وب سایتی است که در آن سیستم مدیریت محتوا به‌صورت وردپرس واقعی منبع باز در آن ذخیره می‌شود.

فراتر از نرم‌افزار خود میزبان وردپرس، سایر سیستم‌های مدیریت محتوای مشهور شامل موارد زیر هستند:

  • جوملا
  • دروپال
  • Magento (برای فروشگاه های تجارت الکترونیک)
  • Squarespace
  • wix
  • TYPO3

همچنین تعداد بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوای کمتر شناخته‌شده نیز وجود دارند که هدف خود را شرکت‌های بزرگ قرار می‌دهند.

چه وبسایت هایی را می‌توان با سیستم مدیریت محتوا ایجاد کرد؟

این روزها، اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا نسبتاً انعطاف‌پذیر هستند. درحالی‌که برخی از آنها بر روی یک کاربرد خاص تمرکز می‌کنند، بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوای مشهور می‌توانند برای ایجاد هر نوع وب‌سایتی استفاده شوند.

به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از وردپرس برای طراحی سایت‌های زیر استفاده کنید:

بهترین CMS کدام است؟

این سؤال کمی شبیه به پرسیدن "بهترین عطروطعم بستنی چیست؟" است.

مطمئناً همه افراد پاسخ خود را متوجه شده‌اند اما تهیه یک استدلال واقعی برای اینکه یک سیستم مدیریت محتوا بهترین حالت در 100٪ شرایط باشد، سخت است.

بااین‌حال آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم بازگشت به اعداد و ارقام است و این آیا که دلیلی وجود دارد که وردپرس سهم زیادی از بازار سیستم مدیریت محتوا را در اختیار دارد.

وردپرس برای اکثریت انواع وب سایت‌ها کاربرپسندی‌ترین و مناسب‌ترین راه‌حل را ارائه می‌دهد. همیشه بهترین گزینه نیست اما بهترین گزینه در اغلب اوقات است.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.