چطور فروشگاه اینترنتی پر سود داشته باشیم؟

افزایش فروش
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

یکی از شاخصه‌های بقای یک فروشگاه اینترنتی، افزایش فروش است. در واقع بعد از طراحی سایت فروشگاهی باید روی مقوله فروش تمرکز کرد. علم بازارایابی و فروش خیلی پیشرفت کرده است و روش‌های متنوعی برای بالا بردن بازدهی و نرخ فروش ابداع شده است. در ادامه با تعدادی از این روش‌ها آشنا خواهیم شد.

بازاریابی مناسبتی

مناسبت‌های خاص مانند اعیاد و گردامیداشت‌ها و آداب و رسوم سنتی مانند شب یلدا فرصت بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره‌ها و پیشنهاد‌های ویژه است. محصولات فروشگاه خود را بررسی کنید و باتوجه به بازار هدف خود جشنواره‌های خاصی را برای آن‌ها طراحی کنید. مثلا اگر فروشگاه اینترنتی پوشاک زنانه دارید، مراسمی مانند روز زن و یا روز دختر فرصت بسیار خوبی برای طراحی کمپین است. همچنین در اعیادی مانند نیمه شعبان و یا عید غدیر و قربان باتوجه به افزایش مجالس عقد و عروسی امکان مانور روی این موضوع هم وجود دارد.

اگر محصولات فروشگاه شما آموزشی هستند و امکان برگزاری چنین جشنواره‌هایی را ندارید، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را برای مناسبت‌هایی مانند شب یلدا یا عید نوروز طراحی کنید و روی محصولات خود تخفیف اعمال کنید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

با استفاده از این روش‌ بازاریابی تاثیر چشم‌گیری در افزایش فروش خود خواهید داشت. فقط باید روش اعمال تخفیف و پکیج تخفیفاتی خودتان را با دقت و متناسب با فیلدکاری خودتان طراحی و مدیریت کنید.

برای پیاده‌سازی این طرح‌ها حتما در طراحی سایت قابلیت تعریف کوپن تخفیف و یا اعمال تخفیف روی محصولات خاص را در نظر داشته باشید.

قیمت دقیق

حتما هنگام خرید با قیمت‌هایی مانند 490 هزار تومان یا 290 هزار تومان یا 39 هزار تومان روبرو شده‌اید. شما هم باید از این مدل قیمت‌گذاری استفاده کنید. به این روش قیمت‌گذاری دقیق می‌گویند، با این کار انتظار تخفیف از طرف مشتری کاهش پیدا می‌کند. مثلا اگر محصولی را 80 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اید آن را 79800 تومان به‌فروش برسانید. این مدل قیمت‌گذاری در ذهن کاربر این ذهنیت را ایجاد می‌کند که قیمت‌های خیلی دقیق اعمال شده‌اند.

نکته‌ای دیگری که باید در قیمت‌گذاری به آن توجه کنید به حداقل رساندن تعداد صفرها است. منظور کاهش قیمت نیست، فقط به جای اینکه قیمت را 80000 تومان بنویسید از جایگزین 80 هزار تومان استفاده کنید. این کار نوعی بازاریابی عصبی است که باعث می‌شود تا اعداد کوچکتر به نظر برسند و مشتری راحت‌تر اقدام به خرید کند.

تولید محتوا

تولید محتوا همیشه و همیشه نقش اساسی و مهمی در افزایش فروش شما خواهد داشت. به هر طریقی که برای شما امکان‌پذیر است تولید محتوای متنی، ویدئو، صوتی و ... را در اختیار کاربرانتان قرار دهید و به آن‌ها کمک کنید تا خرید بهتری داشته باشند. مثلا اگر طراحی سایت فروشگاه لباس انجام داده‌اید به مشتریان خود بگوئید که چگونه جنس خوب و بد را از هم تشخیص بدهند. برای هر فصل چه ترکیب رنگی را استفاده کنند. نحوه ست کردن لباس‌ها با یکدیگر بر چه اساسی باید باشد. کفش مناسب برای هر تیپ چه چیزی است.

کمی زمان بگذارید و نیازهای مخاطب خودتان را بشناسید و برای آن‌ها بهترین تولید محتوا را داشته باشید. این کار باعث افزایش اعتماد کاربران هم می‌شود و اگر کاربری از طریق تبلیغات هم با شما آشنا شده باشد و برای اولین بار به فروشگاه اینترنتی شما سر بزند با استفاده از این مطالب باکیفیت به ارزش و اهمیت مشتری برای مدیر فروشگاه پی خواهد برد و حس خوبی در او ایجاد می‌شود. در کنار هم قرار دادن این موارد مسملا روی فروش شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.

اگر طراحی سایت دکوارسیون انجام داده‌اید راهکارهایی برای افزایش زیبایی منزل و محل کار و استفاده از ترکیب رنگ‌ها را به مشتریان خود یاد بدهید.

اگر در زمینه لوازم آرایشی فعالیت می‌کنید و طراحی سایت فروشگاه لوازم آرایشی انجام داده‌اید، نحوه استفاده و نگهداری از لوازم آرایشی را به کاربران خود یاد بدهید. مباحث داغ روز در حوزه آرایشی، مراقبت از پوست و مو است. مثلا می‌توانید در رابطه با جلوگیری از ریزش مو یا نگهداری صحیح از پوست و انواع ماسک خانگی تولید محتوا داشته باشید.

افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

تمرکز روی مشتریان

به طور کلی مشتریان شما سه دسته هستند، مشتریان ثابت و قدیمی، مشتریان جدید و مشتریان خاموش. با هم این سه دسته را بررسی کنیم.

مشتریان جدید دسته‌ای از مشتریان محسوب می‌شوند که به‌واسطه تبلیغات با بیزنس شما آشنا شده‌اند و شما هزینه‌ زیادی برای جذب آن‌ها متحمل شده‌اید. همانطور که می‌دانید جذب مشتری جدید پروسه پرهزینه‌ای است و ایده و طرح و پلن‌های تبلیغاتی مختلفی را باید برای جذب مشتری انجام بدهید.

مشتریان فعلی نیز افرادی هستند که بیزنس شما را می‌شناسند و از خدمات شما استفاده کرده‌اند و به‌نوعی با شما ارتباط برقرار کرده‌اند. تمرکز اصلی شما باید روی این افراد باشد و همواره سعی کنید تا آن‌ها را راضی نگه دارید و آفرهای ویژه به آن‌ها بدهید و یا اگر محصول جدیدی در فروشگاه خود رونمایی کردید از طریق ایمیل و یا پیام به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنید.
البته از تاثیر شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام غافل نشوید. شما می‌توانید محصولات جدید خود را در پیج اینستاگرام هم درج کرده و اطلاع‌رسانی کنید. بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از فاکتورهای بسیار مهم و تاثیرگذار در افزایش فروش خواهد بود.

این نکته را در نظر داشته باشید که از دست دادن مشتری ثابت برای شما گران تمام خواهد شد و بعضا باید برای جذب مشتری جدید 5 تا 11 برابر بیشتر هزینه کنید. چه بسا از دست دادن یک مشتری ثابت هزینه جذب 100 مشتری جدید را برای شما رقم بزند.

آخرین گروه مشتریانی هستند که با شما تعامل داشته‌اند و از فروشگاه اینترنتی شما محصول خرید کرده‌اند اما از ادامه این همکاری صرف نظر کرده‌اند و الان جزو مشتریان خاموش شما هستند. یکی از اقداماتی که برای افزایش فروش خود باید انجام بدهید، پیدا کردن دلیل این عدم ادامه همکاری است. لیستی از مشتریان خود جمع‌آ‌وری کنید و دلیل این عدم همکاری را جویا شوید و مشتری خاموش خود را به مشتری فعال تبدیل کنید.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های خوب برای افزایش فروش است به شرطی که بازاریاب شما فوت‌وفن مربوط به بازاریابی را بلد باشد. مسملا هیچ‌کدام از ما دوست نداریم وسط یک روز شلوغ کاری که با ذهن‌مشغولی‌های متفاوتی روبرو هستیم، پاسخگوی سوالات یک بازاریاب سمج باشیم. مگر اینکه بازاریاب تخصص کافی در ارائه مطالب و معرفی محصول را داشته باشد و ما را قانع کند که به این محصول نیاز داریم و یکی از نیازهای ما را برطرف می‌کند و یا اینکه خودمان به نحوی شماره تماسمان را به شرکتی داده باشیم و منتظر تماس بازاریاب برای دریافت مشاوره باشیم.
بازاریاب شما باید کاملا باانرژی باشد و حوصله و انگیزه صحبت کردن با مشتری را داشته باشد و از طرفی تمام خصوصیات و مزایای محصولات شما را بداند و به راحتی با مشتری ارتباط برقرار کرده و پاسخگوی تمام سوالات او باشد.

تعیین هدف در فروش

تعیین هدف برای هر کاری شما را به هدفتان نزدیک می‌کند و با تلاش مستمر به آن خواهید رسید. افزایش فروش نیز از این قاعده مستثنی نیست و با تعیین هدف به نتیجه مطلوب خواهید رسید. در مقابل اگر هدف مشخصی نداشته باشید تیم فروش شما زمان و هزینه و انرژی زیادی را به هدر خواهند داد. هدف باید در بازه‌های زمانی مشخصی تعیین شده و در اختیار تیم فروش قرار بگیرد. مدیر فروش فروشگاه اینترنتی شما باید بداند که مثلا برای تابستان و یا مهر ماه چه میزان فروشی مدنظرتان است. وظیفه شما به‌عنوان مدیر فروشگاه نیز حمایت و ایجاد انگیزه در افراد تیم خود است.

طبق تعریفی که از هدف شده است یک خصوصیت مهم برای هدف یعنی "هوشمند بودن" در نظر گرفته شده است. اما این هوشمندی به چه معناست؟ هوشمندی یعنی هدف شما باید قابل دستیابی، قابل اندازه‌گیری، مبتنی برزمان و واقعی باشد. ذکر یک مثال این خصوصیات را برای شما واضح‌تر خواهد کرد. مثلا شما طراحی سایت لوازم یدکی انجام داده‌اید و برنامه‌ای برای افزایش فروش در 6 ماه آینده دارید.

هدف‌گذاری مبهم به این شکل است: رسیدن به سود بیشتری نسبت به 6 ماه گذشته در تهران

هدف‌گذاری غلط: افزایش فروش محصول X به میزان مشخصی در شهر تهران نسبت به 6 ماه گذشته تا پایان مهر ماه سال جاری

اصول پنجگانه برای افزایش فروش

برای فروش بیشتر دست از فروش بکشید

وقتی مردم متوجه شوند که شما قصد فروش محصولی را به آن‌ها دارید سریعا گارد گرفته و نسبت به شما واکنش منفی نشان خواهند داد. پس بهتر است تمرکز اصلی خودتان را روی کمک و ارائه مشاوره به مشتری بگذارید و بعد از اینکه مشتری به بیزنس شما اعتماد کرد و در او احساس نیاز ایجاد کردید، محصول و خدمات خودتان را معرفی کنید.

برای اینکه سرعت چرخه فروش را زیاد کنید، کمی آرامش باید به خرج بدهید

صبر و آرامش و حوصله در رسیدن به فروش فرایند مهمی است. اگر سعی کنید خیلی سریع فرایند فروش را به پایان برسانید، مشتری هم بیشتر برای خرید محصول مقاومت نشان خواهد داد. این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند فروش پلکانی است و باید این پله‌ها را یکی یکی طی کنید.

انتخاب‌های کمتری را پیش روی مشتری بگذارید

وقتی مشتری با حجم بالایی از محصولات و خدمات شما روبرو شود، دچار سردرگمی می‌شود و تصمیم‌گیری و انتخاب محصول برای او سخت خواهد شد. پس سعی کنید یکباره همه محصولات و خدمات خود را به مشتری ارائه ندهید بلکه در ابتدا انتخاب‌های کمتری پیش روی مشتری بگذارید.

برای عقد قراردادهای بزرگ، از کم شروع کنید

قابلیت‌ها و خدمات خود را به یکباره به مشتری ارائه نکنید بلکه پلکانی و آهسته و پیوسته شرایط و نکات را برای مشتری خود توضیح بدهید.

برای افزایش سرعت یادگیری، سریع شکست بخورید

فروشنده‌ای که بیشترین تعداد نه را شنیده است، فروشنده حرفه‌ای می‌شود. چرا که این نه شنیدن‌ها باعث می‌شود او با تمام بهانه‌ها و دلایل مشتری آشنا شود که در این صورت یا پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مشتری می‌آورد و یا اینکه مشکل محصول را برطرف می‌کند. فراموش نکنید که اشتباه یک چیز غیرقابل‌انکار در هر فردی است و همیشه شکست را فرصتی برای قوی شدن و یادگیری بیشتر بدانید.

سخن آخر

افزایش فروش یکی از چالش‌های پیش روی فروشگاه‌های اینترنتی است که مدیران کسب‌وکارها با آن روبرو هستند. برای فائق‌ شدن بر این چالش روش‌های مختلفی وجود دارد. مثلا می‌توانید با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز اقدام به جذب مشتری و بالا بردن نرخ فروش کنید و یا با استفاده از روش‌های سئو و بهینه سازی سایت، همواره در نتایج اول گوگل بوده و فروش خود را افزایش بدهید. اما در این مقاله با نکات و روش‌هایی آشنا شدیم که برای هر فروشگاهی کارایی خواهد داشت و با رعایت و متعهد بودن به آن‌ها، همواره فروش شما رشد صعودی خواهد داشت.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.