لینک UTM چیست و چطور یو تی ام بسازیم؟

لینک UTM و طریقه ساخت یو تی ام
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

برای هر کسب و کاری بعد از ساخت و طراحی سایت، جذب مخاطب از جمله مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. راه‌های مختلفی برای جذب مخاطب وجود دارد که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و ... و استفاده از رپورتاژها، ایمیل مارکتینگ و درج بنر از جمله این موارد هستند.

نکته مهم بعد از انجام تبلیغات، رصد و شناسایی میزان ورودی به وب سایت است تا جذاب بودن تبلیغات مورد بررسی قرار گیرد که یکی از راه‌های استفاده برای بررسی میزان ورودی، به کارگیری لینک UTM است. در ادامه نحوه ساخت لینک یو تی ام و نکات مربوط به آن را بیان خواهیم کرد.

UTM چیست؟

یو تی ام مخفف Urchin Tracking Module است که ترجمه فارسی آن ماژول پیگیری اورچین است. اورچین در واقع یک شرکت نرم افزاری است که برای بررسی رفتار کاربران روی سایت، محصولی به نام Web Statistics Analysis داشت. در سال 2005 گوگل این شرکت را خریداری و google analytics را معرفی کرد. به صورت کلی می‌توان گفت که در صورتی که به آخر لینک‌های سایت پارامترهایی برای دریافت اطلاعات آماری کاربران اضافه کنید، لینک UTM ساخته می‌شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

مزیت به کارگیری لینک های UTM چیست؟

راه‌های تبلیغاتی زیادی وجود دارد که برای تشخیص بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌هایی که مخاطب‌های بیشتری را برای شما داشته است، می‌توانید از یو تی ام استفاده کنید. لینک utm به شما کمک می‌کند که بیشترین میزان بازدید، کلیک و یا خرید کاربران را تشخیص دهید و آمار و اطلاعات مورد نیاز خود را از رفتار کاربران به دست آورید و وضعیت تبلیغات و کمپین‌های خود را مورد بررسی قرار دهید.

مزیت استفاده از لینک‌های یو تی ام این است که می‌توانید به سادگی تبلیغاتی را که از طریق ایمیل مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ، تبلیغات در گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات در اینستاگرام، تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی و ... انجام داده‌اید، آنالیز کنید و متوجه شوید که در هر بازه زمانی چه تعداد کاربر از طریق روش‌های تبلیغاتی شما وارد سایت شده‌اند و بهترین روش تبلیغاتی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید تا درآمد خود را افزایش دهید.

لینک یو تی ام چه پارامترهایی دارد؟

لینک‌های یو تی ام پارامترهای گوناگونی دارند که نشان دهنده این هستند که این لینک مختص به چه تبلیغاتی و یا چه کمپینی است.

Utm_source: یو تی ام سورس نشان دهنده منبع ورودی است. برای مثال در صورتی که تبلیغات خود را در اینستاگرام انجام داده‌اید، می‌بایست این مقدار را بر روی اینستاگرام تنظیم کنید، همچنین می‌توانید نام کانال را نیز در کنار آن قرار دهید. در صورتی که تبلیغات رپورتاژی انجام داده‌اید، سورس را از نوع رپورتاژ باید قرار دهید.

Utm_medium: تبلیغات دارای انواع مختلفی مانند بنر، ایمیل، تبلیغات کلیکی و ... هستند که با یو تی ام مدیوم می‌توانید نوع تبلیغ را مشخص کنید. برای مثال پارامتر banner نشان دهنده نوع بنر و پارامتر cpc بیانگر تبلیغات کلیکی است.

Utm_campaign: برای درج نام کمپین‌های خود از یو تی ام کمپین باید استفاده کنید. در صورتی که کمپین فروش تابستانه برگزار کرده‌اید، نام summer و یا اگر به مناسبت خاصی مانند روز مادر می‌خواهید کمپین فروش برگزار کنید، نام آن را در لینک یو تی ام خود mothers-day قرار دهید.

Utm_content: برای مشخص کردن محتوای تبلیغاتی، یو تی ام کانتنت استفاده می‌شود. استفاده از این پارامتر اجباری نیست اما در صورتی که بنری را برای تبلیغ محصول کیف قرار داده‌اید، می‌توانید در این پارامتر از bags استفاده کنید.

Utm_term: برای آگاهی از این که چه تعداد کاربر با سرچ کلمه کلیدی خاص وارد وب سایت شده‌اند را می‌توانید با یو تی ام ترم رصد کنید. این نوع پارامتر بیشتر برای تبلیغات ادوردز کاربرد دارد تا میزان کاربرانی که با سرچ یک کلمه وارد سایت شده‌اند، مشخص شود. برای مثال در صورتی که خرید_گوشی_سامسونگ را قرار دهید، می‌توانید اطلاعات ورودی از طریق این کلمه کلیدی خاص را به دست آورید.

نمونه ای از یک لینک یو تی ام در ادامه قرار داده شده است:

https://...../?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=prdct

پارامترهای لینک یو تی ام

با چه روش هایی می توان لینک یو تی ام ساخت؟

روش‌های مختلفی برای ساخت لینک utm وجود دارد که در ادامه توضیحات تکمیلی را ارائه خواهیم داد:

روش دستی:

اولین روش برای ساخت لینک‌های یو تی ام، تایپ به صورت دستی است. برای انجام این کار تنها کافیست که در انتهای لینک‌های خود، پارامترها را به درستی قرار دهید. توجه داشته باشید که قرار دادن نام، رسانه و منبع کمپین ضروری است و می‌توانید سایر پارامترهای محتوای کمپین و عبارت کلیدی کمپین را قرار ندهید. برای انجام این کار به صورت دستی باید آخر لینک علامت؟ قرار دهید و بعد از علامت سؤال پارامترهای مورد نیاز خود را همراه با مقادیر آن‌ها قرار دهید، توجه داشته باشید که برای جدا کردن پارامترها باید از & استفاده کنید.

استفاده از یو تی ام سازها:

Utm سازها از جمله ابزارهایی هستند که کار ساخت لینک را برای شما آسان می‌کنند. برای انجام این کار تنها کافیست که در فرم قرار داده شده، اطلاعات درخواستی خود را قرار دهید تا لینک دلخواه شما ساخته شود. ابزار ساخت لینک utm گوگل از بهترین ابزارهای پیشنهادی برای انجام این کار است. همچنین افزونه Google Analytics URL Builder نیز برای لینک سازی یو تی ام بسیار مناسب است.

استفاده از اکسل:

اکسل می‌تواند در لینک سازی یو تی ام بسیار به شما کمک کند. برای انجام این کار تنها می‌بایست در اکسل فرمول نویسی انجام دهید تا لینک مورد نیاز شما ساخته شود.

استفاده از اکستنشن مرورگرها:

مرورگرها اکستنشن های مختلفی دارند که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت لینک utm استفاده کنید. UTM Builder، UTM.io و ... از جمله اکستنشن هایی هستند که می‌توانید توسط آن‌ها لینک سازی یو تی ام را انجام دهید

لینک‌های utm ساخته شده، طولانی هستند و به دلیل وجود کاراکترها و علامت‌های مختلف، ظاهر مناسبی ندارند، به همین دلیل امکان کوتاه کردن این لینک‌ها نیز وجود دارد. برای کوتاه کردن لینک که در اصطلاح به آن short link گفته می‌شود، می‌توانید از ابزار utm ساز آنالیتیکس استفاده کنید که به صورت خودکار لینک کوتاه را برای شما ایجاد می‌کند. مزیت کوتاه کردن لینک یو تی ام این است که می‌توانید از آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی که محدودیت استفاده از کاراکتر دارد نیز به راحتی استفاده کنید.

هنگام استفاده از لینک های utm به چه نکاتی باید توجه داشت؟

  1. به هنگام ساخت لینک utm به بزرگ یا کوچک بودن حروف توجه داشته باشید زیرا نسبت به آن‌ها بسیار حساس است و پیشنهاد می‌شود که از حروف کوچک استفاده کنید.
  2. برای قرار دادن فاصله از - dash استفاده کنید؛ در غیر این صورت 20% در آدرس شما دیده خواهد شد که ظاهری نا مناسب و نا مفهوم را به وجود خواهد آورد.
  3. روی گزارش‌های گوگل آنالیتیکس خود، یادداشت قرار دهید که برای این منظور می‌توانید از قابلیت annotation استفاده کنید، این کار به آنالیز بهتر می‌تواند کمک بسیار زیادی کند.
  4. ساختارهای مشخصی را در مراحل لینک سازی خود قرار دهید تا به خوبی گویا و مفهوم باشد. برای مثال در صورتی که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغاتی را قرار می‌دهید، پارامتر medium را social قرار دهید.
  5. محدودیت کاراکتر در تولید لینک یو تی ام وجود ندارد اما بهتر است حدالامکان آن‌ها را کوتاه انتخاب کنید.
  6. لینک utm روی سئو سایت و رتبه کلمات تاثیری ندارد. این پارامتر توسط خود گوگل پیشنهاد شده است و استفاده از آن منجر به کاهش یا افزایش کلیک نخواهد شد.

گزارش لینک های utm را چگونه آنالیز کنیم؟

گزارش لینک‌های یو تی ام به عنوان dimension در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شود که برای مشاهده گزارش‌های آن می‌توانید از analytics استفاده کنید. گزارشات گوگل آنالیتیکس و مشاهده پارامترهای نرخ تبدیل، نرخ پرش و ... اطلاعات خوبی در مورد تعامل کاربر را به شما می‌دهد.

برای آنالیز گزارشات مربوط به لینک utm می‌توانید به بخش acquisition در آنالیتیکس مراجعه کنید و در بخش campaign، گزارش‌های all campaign را مشاهده کنید. در این فضا می‌توانید اطلاعاتی در مورد شهر، کشور، نوع مرورگر و ... را نیز به دست آورید. با آنالیز لینک یو تی ام متوجه خواهید شد که ترافیک و کلیک‌های انجام شده از چه جاهایی بوده است؟ کاربران چگونه و از چه طریقی روی لینک utm شما لینک کرده‌اند؟ تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر چه تعداد بوده است؟ چه مدت زمان در سایت مانده است؟ و به صورتی کلی می‌توان منبع اصلی ورود ترافیک را به دست آورد تا بتوان از طریق آن درآمد زایی بیشتری را برای کسب و کار خود ایجاد کرد.

آنالیز گزارش لینک یو تی ام

سخن پایانی:

شما می‌توانید برای هر تبلیغ و کمپین، لینک‌های utm بسازید و از طریق آن ورودی‌های سایت خود را به صورت تفکیک شده، آنالیز کنید. برای مثال در صورتی که قصد دارید همزمان تبلیغات گوگل، تبلیغات بنری، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید، می‌توانید برای هر یک یو تی ام مجزا ایجاد کنید و ورودی‌های هریک را به صورت تفکیک شده در analytics بررسی و بازدهی هر یک را اندازه گیری کنید.

لینک یو تی ام پارامترهای گوناگونی دارد که در دریافت گزارش‌های دقیق‌تر کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. ساخت لینک یو تی ام و آنالیز آن‌ها در گوگل آنالیتیکس بسیار آسان است، برای انجام تبلیغات هدفمند حتماً از utm استفاده کنید تا بتوانید مسیر رشد و موفقیت را برای کسب و کار خود به سرعت طی کنید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.