الگوریتم تازگی محتوا گوگل - freshness یکی از مهم ترین الگوریتم ها!

الگوریتم تازگی محتوا گوگل
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

یکی از الگوریتم‌های گوگل که برای بهبود کیفیت نتایج جستجو و بهینه سازی سایت استفاده می‌شود، الگوریتم تازگی محتوا است. هدف و فاکتوری که در این الگوریتم بررسی می‌شود از نام آن کاملا مشخص است. تمرکز روی به‌روز بودن مطالب و تازگی محتوای وب‌سایت. چه طراحی سایت پزشکی انجام داده باشید چه طراحی سایت شرکتی حتما برای بهینه سازی آن این الگوریتم را در نظر بگیرید.

هم گوگل و هم کاربران به تازگی محتوا اهمیت می‌دهند و سایتی که به طور مرتب با مطالب روز آپدیت می‌شود فیدبک خوبی از کاربران می‌گیرد. تازگی مطالب یکی از مواردی است که باعث ایجاد رضایت در کاربر می‌شود و گوگل هم از آن به‌عنوان معیاری برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند. این الگوریتم شروع به فعالیت و آنالیز وب‌سایت‌ها کرد و امروز طبق اعلام گوگل چیزی حدود 35 درصد از نتایج گوگل تحت تاثیر این الگوریتم در نتایج نمایش داده می‌شود. در این مقاله قصد داریم این الگوریتم را معرفی کرده و راه‌های رتبه گرفتن از آن را با هم بررسی کنیم.

الگوریتم freshness چیست؟

الگوریتم freshness چیست؟

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

این الگوریتم مسئول بررسی و آنالیز تازگی و به‌روز بودن محتوای درج شده در سایت‌ها است و باتوجه به آنالیز خود رتبه سایت را تغییر می‌دهد. الگوریتم تازگی محتوا در وب‌سایت‌هایی در حوزه بورس، طلا، اخبار که باید مرتب به‌روز باشند و رقابت بر سر ثانیه‌ها است اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. علاوه بر اینکه کاربران به دنبال مطالب به‌روز و تازه هستند، گوگل نیز به این الگوریتم توجه ویژه‌ای کرده است تا وب‌مسترها به سایت خود بیشتر اهمیت بدهند و به طور مرتب آن را بروزرسانی کنند. این کار باعث می‌شود کاربران جدید، مطالب قدیمی و یا منسوخ‌شده را دنبال نکنند و هموراه آپدیت باشند.

تاثیر الگوریتم تازگی محتوا بر سئو سایت

تاثیر الگوریتم تازگی محتوا بر سئو سایت

همانطور که می‌دانید حدود 200 فاکتور سئو وجود دارد که با رعایت و به کار بردن آن‌ها سایت شما به نتیجه خوبی در نتایج گوگل دست خواهد یافت. پس نمی‌توان گفت فقط با تمرکز روی یک الگوریتم به هدف خود از بهینه‌سازی خواهید رسید. بلکه با رعایت قواعد سئو و توجه به الگوریتم‌های گوگل به نتیجه مطلوب خواهید رسید. الگوریتم freshnessاز این قاعده مستثنی نیست و باید به آن توجه کنید. برای اینکه از این الگوریتم رتبه خوبی بگیرید به نکات زیر توجه کنید.

اول از همه اینکه پرسونا خود را مشخص کنید. تولید محتوای شما باید متناسب با مخاطب هدفتان باشد. مسلما نگرش، سلایق و علایق یک خانم 25 ساله با یک مرد 35 ساله متفاوت خواهد بود و شما باید با توجه روحیات مخاطب هدف خود اقدام به تولید و انتشار محتوا کنید.

مورد بعدی اینکه در حوزه بیزنس خودتان تبدیل به شماره یک شوید. مطالب خود را ‌به‌روز نگه دارید و درباره اخبار روز در حوه کاری خودتان صحبت و اطلاع‌رسانی کنید. هر چه در این بخش فعالیت بهتری داشته باشید، اعتماد و برندسازی خوبی خواهید داشت. در ذهن کاربر ماندگار خواهید شد و اگر کاربر به دنبال محتوایی در حوزه کاری شما باشد، سایت شما اولین گزینه او خواهد بود.

فاکتورهای رتبه‌دهی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

فاکتورهای رتبه‌دهی الگوریتم تازگی محتوا چیست؟

این الگوریتم هم مانند سایر الگوریتم‌های گوگل فاکتورها و معیارهایی دارد که باید طبق آن عمل کنید. در ادامه این معیارها را مشاهده می‌کنید.

زمان ماندگاری کاربر در سایت: یکی از راه‌هایی که میزان به‌روز بودن محتوا را برای موتور جستجوی گوگل مشخص می‌کند، زمان ماندگاری کاربر در سایت است. در حالت کلی هر دفعه که کاربر به سایت مراجعه می‌کند این زمان باید بیشتر از قبل باشد. برای رسیدن به این زمان زیاد باید کیفیت محتوای خود را افزایش بدهید. مثلا مقاله‌ای که سال گذشته نوشته‌اید را ویرایش کرده و مطالب جدید به آن اضافه کنید و یا بخش منسوخ شده آن را پاک کنید. البته که طراحی سایت کاربر پسند نیز بر این مورد تاثیر بسیاری دارد.
با استفاده از قابلیت‌هایی مانند نظرات هم می‌توانید ماندگاری کاربر را افزایش دهید. با این کار کاربران هم به بهبود کیفیت مطالب وب‌سایت شما کمک می‌کنند و اگر بخشی نیاز به ویرایش و یا توضیح جامع‌تری داشت در کامنت‌ها به شما می‌گویند.

دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های با محتوای تازه: بک‌لینک‌هایی که به سایت شما داده می‌شود، به عنوان یک امتیاز برای سایت شما محسوب می‌شوند. هرچه این لینک‌ها اعتبار بالایی داشته باشند، امتیاز شما باارزش‌تر است. پس طبیعی است که بک‌لینک از سایتی با محتوای به‌روز باشد، رتبه و اعتبار سایت شما نیز افزایش می‌یابد. در غیر اینصورت الگوریتم Freshness روش دیگری را برای امتیازدهی به سایت شما در نظر می‌گیرد.
تداوم لینک‌های ورودی یکی دیگر از فاکتورهایی است که این الگوریتم در رابطه با بک‌لینک بررسی می‌کند. اینکه در یک بازه زمانی کوتاه، بک‌لینک دریافت کنید و بعد از مدتی این پروسه قطع شود، تاثیر خوبی روی سئو خارجی سایت شما نخواهد داشت. پس اصل تداوم را در فرایند لینک‌سازی خود حتما رعایت کنید.

لینک‌سازی مداوم: همانطور که بالاتر اشاره کردیم، تداوم در لینک‌سازی خیلی مهم است. به طور مداوم و مرتب اما با تعداد کم، از سایت‌های مختلف برای سایت خودتان لینک بگیرید. این مدل کار کردن طبیعی‌تر جلوه می‌کند و دیگری خبری از حساسیت الگوریتم‌های گوگل در لینک گرفتن با حجم بالا برای یک بازه زمانی نیست.

به‌روزرسانی مطالب قبلی سایت: مطالب قدیمی سایت خود را ویرایش کنید. تغییرات جزئی مدنظر ما نیست و این کار تاثیر چندانی ندارد. مطالب را کامل بررسی کنید و تا حد امکان به آن مطالب جدیدی اضافه کنید. اهمیت بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید!

تداوم در تولید محتوا: ربات‌های گوگل همواره سایت شما را رصد می‌کنند و این آپدیت بودن سایت، برای شما باعث کسب رتبه خوب می‌شود. جدول زمانی برای تولید و انتشار محتوا داشته باشید و باتوجه به آن مطالب باکیفیتی تولید و منتشر کنید.

نکات مهم در رابطه با الگوریتم تازگی محتوا

نکات مهم در رابطه با الگوریتم تازگی محتوا

  • هنگام به‌روزرسانی محتوا، صفحاتی که رتبه بالایی در نتایج گوگل دارند را در اولویت قرار دهید.
  • اگر حوزه کاری بیزنس شما مواردی مانند قیمت ارز و طلا و سکه و اخبار است، تا حد امکان اولین منتشرکننده اطلاعات در این حوزه‌ها باشید.
  • سیگنال‌هایی که از سوشال مدیا، نظرات کاربران و موارد این چنینی دریافت می‌کنید، نقش به‌سزایی در سئو سایت شما دارند پس توجه ویژه‎‌ای روی آن‌ها داشته باشید.
  • تاریخ انتشار محتوای خود را در مقالات درج کنید و این باور غلط که با پنهان کردن آن، گوگل متوجه آپدیت بودن یا نبودن سایت نمی‌شود را دنبال نکنید. حتی پنهان کردن تاریخ انتشار مطالب ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد.

سخن آخر

هدف گوگل نمایش بهترین محتوا به کاربر است و برای رسیدن به این هدف از الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند. یکی از این الگوریتم‌ها که موضوع بحث ما بود، الگوریتم تازگی محتوا یا Freshness Algorithm است که میزان تازگی محتوای سایت شما را بررسی می‌کند و طبق آن به سایت شما رتبه و اعتبار می‌دهد. این الگوریتم به طور ویژه روی سایت‌هایی که محتوای آن‌ها باید خیلی به‌روز باشد، تمرکز کرده است. از همین رو سایت‌های خبری، علمی، بورس و ... باید به این الگوریتم توجه ویژه‌ای داشته باشند و فاکتورهایی که برای آن مهم است از جمله تداوم در دریافت بک‌لینک، به‌روزرسانی محتوای قدیمی، تداوم در انتشار محتوا رعایت کرده و به کار ببرند.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.