اشتباهات متداول در طراحی سایت

اشتباهات متداول در طراحی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

طراحی سایت به کارگیری استاندارهای طراحی فنی و ظاهری در کنار هم است. این استاندارها گاهی انقدر روی کسب و کار شما تاثیرگذار هستند که چشم‌پوشی از آن‌ها غیرمنطقی است. از طرفی نکات بسیار ریز و درشتی هستند که باید در نظر گرفته شود. ممکن است به دلایل مختلف یکی از این موارد از قلم بیفتد و یا اصلا تاثیر استفاده یا عدم استفاده از آن را ندانید. به همین دلیل در این مقاله اشتباهات متدوال در طراحی سایت را بررسی کرده‌ایم. با رعایت نکات و استاندارهای طراحی سایت، ماندگاری سایت خود را در ذهن کاربران بیشتر می‌کنید. ماندگاری به معنای بازگشت مجدد کاربر به سایت شما خواهد بود که نهایتا یک کاربر و بازدید کننده، تبدیل به یک مشتری بالقوه خواهد شد.

طراحی خیلی ساده

در طراحی سایت حرفه ای همیشه صحبت از طراحی ساده است. این سادگی به این معناست که کاربر به راحتی به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشد و برای رسیدن به یک صفحه، خدمات یا محصول دچار سردرگمی نشود. اما سادگی نباید طوری باشد که حوصله کاربر سر برود. استفاده بیش از حد از المان‌های تکراری در بخش‌های مختلف سایت، برای کاربر کسل‌کننده خواهد بود. شما باید ساختار سایت را طوری طراحی کنید که علاوه بر ساختار ساده، خلاقیت و تازگی هم در سایت به چشم بیاید. برای مثال وقتی مشتری شما به یک صفحه خاص هدایت می‌شود، باید غافلگیر شود. در واقع هدایت شدن به صفحه‌ای که کاربر می‌داند چه چیزی در انتظار اوست، نه تنها برایش جذابیت نخواهد داشت بلکه ممکن است حتی روی لینک مورد نظر شما کلیک نکند.

باز شدن صفحات سایت در تب جدید

اینکه تمامی صفحات و لینک‎‌های وب‌سایت شما در صفحات جدید باز شود، سردرگمی و در ادامه عدم راحتی را در پیش خواهد داشت. کاربر در حال خواندن صفحات سایت شما است و روی لینک‌های مختلف کلیک می‌کند و هر لینک در یک صفحه جدید باز می‌شود. صفحه نمایش مرورگر او پر می‌شود از تب‌هایی که هر کدام یک صفحه خاص هستند. اینکه کدام صفحه او را به عقب برمی‌گرداند یا در حال مطالعه کدام صفحه بوده است، باعث سردرگمی و تجربه کاربری بد می‌شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اشتباهات رایج در طراحی سایت

بعضی طراحان سایت از این گزینه یعنی باز شدن صفحات در تب جدید، با این تفکر استفاده می‌کنند که اگر لینک‌ها در تب جدید باز شوند، صفحه قبلی بسته نخواهد شد و درصفحه باقی خواهند ماند و به این ترتیب روی سئو سایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که تجربه کاربری خوب است که باعث بهبود سئو سایت می‌شود.

استفاده از آگهی‌ها

کاربران اینترنتی از آگهی‌ها و هر طرحی که مفهوم آگهی را به آن‌ها القا کند، بیزارند. این تبلیغات همانند آگهی‌های بین برنامه‌های تلویزیونی هستند که اکثر اوقات بیننده یا شبکه را عوض می‌کند و یا اینکه صدای تلویزیون را قطع می‌کند. نتیجه دیده نشدن آگهی است. در طراحی سایت هم موضوع مشابه است. هر متن و تصویر و المانی که شبیه به تبلیغ طراحی شده باشد، شانس دیده شدن را از دست خواهد داد. در طراحی سایت فروشگاهی به طور ویژه‌ای روی این گزینه تمرکز کنید. چون برای دیده شدن دسته‌بندی‌ها و محصولات خاص خود نیاز به طراحی بنر دارید. طراحی این بنرها نباید شبیه به بنرهای تبلیغاتی رایج در وب‌سایت‌ها باشد. استفاده از انیمیشن‌‌های شلوغ، استفاده از بنرهای چشمک زن، استفاده از پاپ‌آپ از جمله طراحی‌های مرسوم در بنرهای تبلیغاتی هستند که برای کاربر جذابیتی نداشته و به عنوان آگهی آن‌ها در نظر می‌گیرد و هیچ توجهی به بنر نخواهد داشت. چنانچه نیاز به طراحی و استفاده از هر کدام از این آیتم‌ها را دارید، با شناخت صحیح از کاربر و رعایت استاندارهای طراحی، اقدام به طراحی و بارگذاری در سایت کنید.

خطای 404

قبل از اینکه طراحی یک صفحه شما کامل شده باشد، لینک آن را در سایت نگذارید. وقتی کاربر روی یک لینک کلیک می‌کند و با ارور 404مواجه می‌شود، حس بدی به او دست می‌دهد و تجربه کاربری بد و عواقب آن برای شما رقم می‌خورد. مواجه شدن کاربر با صفحه 404 یعنی از دست دادن اعتماد کاربر و در نهایت از دست دادن کاربر برای همیشه. این موضوع یعنی جذب کاربر در ابتدای کار شما خیلی مهم است. در طراحی سایت آگهی با حساسیت بیشتری باید به این نکته توجه کنید. چرا که رونق این نوع کسب و کارها ارتباط مستقیم با جذب کاربر دارد.

خطای 404

عدم استفاده از alt و Title در تصاویر

در نظر داشته باشید که تگ alt و Title برای تصاویر، حتما در طراحی سایت شما کدنویسی شده باشد. زمانی که تصاویر به هر دلیلی لود نشوند، این متن داخل تگ است که برای کاربر نمایش داده می‌شود. استفاده از تگ alt و Title برای موتور جستجوی گوگل نیز اهمیت دارد. در واقع می‌توان گفت به واسطه این تگ است که موتور جستجو متوجه محتوای تصویر می‌شود. پس استفاده از تصویر بدون تگ alt و Title با استفاده نکردن از تصویر در وب‌سایت، یک مفهوم را دارند. وقتی تصویری را بدون تگ در سایت آپلود می‌کنید، فقط زحمت سرچ و بهینه و ریسایز و آپلود تصویر را به کارهای خود اضافه می‌کنید.

استفاده از فونت کوچک و یکنواخت

فونت‎‌های کوچک و ریز خوانایی مطالب شما را کاهش می‌دهد و چشم کاربر را هم اذیت می‌کند. کاربر برای خواندن مطالب شما مجبور می‌شود صفحه را زوم کند. مسلما این کار برای کاربر خوشایند نخواهد بود و بعد از اینکه مطلب مورد نظرش را در سایت شما مطالعه کرد، احتمال مراجعه مجدد به وب‌سایت شما بسیار کم خواهد بود.
از طرفی فونت‌ها نباید یکنواخت باشد. یکنواختی و سادگی همانطور که بالاتر اشاره کردیم، کسل‌کننده است. سعی کنید سایز فونت‌ها را برای بخش‌های مختلف مثلا سرتیترها، منوها، زیرمنوها و ... متنوع کنید. هر چه فونت سایت شما متناسب باشد خوانایی و وضوح سایت شما بیشتر می‌شود.

چک کردن سایت در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف

شما طیف وسیعی از کاربران با سلایق مختلف دارید. ممکن است یک کاربر با مرورگر کروم کار کند و یک کاربر دیگر با مرورگر فایر فاکس راحت باشد. خیلی مهم است که تمامی بخش‌های سایت شما در تمامی مرورگرها به درستی نمایش داده شوند. از طرفی این نمایش صحیح در نسخه‌های موبایل هم باید بررسی شود. حجم بالایی از بازدیدکننده‌ها با تلفن هوشمند خود از وب‌سایت‌ها بازدید می‌کنند. علاوه بر اینکه وب‌سایت خود را در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف چک می‌کنید، در سیستم‌ عامل‌های مختلف هم چک کنید. ممکن است سایت شما برای نسخه موبایل اندروید به درستی نمایش داده شود ولی برای نسخه موبایل IOS مشکل نمایشی وجود داشته باشد.
ریسپانسیو بودن وب‌سایت و راحتی کاربر هنگام کار با بخش‌های مختلف مثل عملیات ثبت‌نام و یا فرایند خرید محصول حتما باید بررسی شوند. سهل‌انگاری عمدی و نحوی در هر بخش به معنای از دست دادن مشتری و فروش و درآمد خواهد بود.

استفاده از رنگ مشکی در پس‌زمینه سایت

تم رنگ مشکی یا پس‌زمینه‌ای با رنگ‌های خیلی تیره، چشم کاربر را خصوصا در نور کم و یا نور شب اذیت می‌کند. کاربر تمایلی به مراجعه مجدد به سایت شما نخواهد داشت. به طور کلی برای تمامی بخش‌های سایت از تم رنگ متناسب استفاده کنید.
با رعایت این نکات در طراحی سایت، به هدف اصلی سایت یعنی دیده شدن و جذب کاربر نزدیک‌تر خواهید شد.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.