مزایا و معایب استفاده از فریمورک در برنامه نویسی سایت

مزایای استفاده از فریمورک
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

مزایای استفاده از فریمورک در طراحی سایت

توسعه دهندگان وب می‌توانند کدهای زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP را در میان تگ‌های HTML بنویسند اما بدون فریمورک‌ها نمی‌توانند وب سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌های بزرگ و پیچیده را با سرعت توسعه دهند.

فریمورک‌ها علاوه بر افزایش سرعت توسعه وب اپلیکیشن، ساختار پایه‌ای را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند که توسعه وب اپلیکیشن را ساده می‌سازد. فیچرها و ابزاری که این فریمورک‌ها در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهند توسعه دهندگان را قادر می‌سازد که بدون نوشتن کدهای پیچیده و طولانی، تسک‌های متداول وب را اجرا کنند.

توسعه دهندگان وب در طراحی سایت حتی امکان انتخاب فریمورک مورد نظر خود را از بین تعداد زیادی از فریمورک‌های PHP انتخاب کنند. اغلب این فریمورک‌ها اپن سورس هستند و می‌توانند بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای بابت لایسنس استفاده شوند. برخی از این فریمورک‌ها فول-استک و برخی میکروفریمورک هستند. اما درک مزایا و معایب فریمورک‌های PHP برای توسعه دهندگان وب، دارای اهمیت بالایی است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

سرعت توسعه وب اپلیکیشن‌های سفارشی را افزایش می‌دهد

این روزها، برنامه نویسان PHP باید وب اپلیکیشن‌هایی بنویسند که نیازمند منطق پیچیده هستند. به همین ترتیب باید روش‌های مختلف برای ساخت وب اپلیکیشن استفاده کنند که تجربه کاربری بهتری ایجاد کنند. ابزارها، فیچرها و اسنیپت‌هایی که فریمورک‌ها ارائه می‌دهند، به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا سریعتر اپلیکیشن‌های سفارشی خود را توسعه دهند.

نگهداری وب اپلیکیشن ساده‌تر می‌سازد

اکثر فریمورک های php بر پایه معماری MVC طراحی شده‌اند و کانوشن‌ها (قراردادها و اصول) خاصی را برای توسعه دارند. توسعه دهندگان می‌توانند از مزیت‌های معماری MVC برای جداسازی لایه‌های مدل و ویو و کنترلر استفاده کنند، علاوه بر اینکه جداسازی و تفکیک لایه‌ها نگهداری کدها را ساده‌تر می‌سازد.

نیازی به نوشتن کدهای اضافه ندارید

فریمورک‌های PHP با ارائه فیچر تولید کننده کد (code generator)، زمان کدنویسی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهند. فیچرهای کدژنریتور ارائه شده توسط فریمورک‌های PHP، برنامه نویسان را قادر می‌سازد تا سورس کد وب اپلیکیشن را اصولی و نگهداری کد را ساده می‌سازد.

اتصال به دیتابیس، مسیریابی و خیلی از کدهای پایه توسط فریمورک ها از قبل نوشته شده و مثلا برای اتصال به دیتابیس تنها کافیست که DBMS را انتخاب کرده و اطلاعات دیتابیس و یوزر آن را وارد کنید.

با دیتابیس‌ها کارآمدتر کار کنید

اکثر فریمورک ها اجازه کار با چندین دیتابیس را می دهند. برخی از فریموک ها با ارائه ORM کار با دیتابیس را ساده تر می سازند. با وجود ORM نیازی به نوشتن کدهای SQL برای اجرای عملیات مربوط به کار با دیتابیس طولانی ندارید. همچنین ORM به برنامه نویسان امکان این را می‌دهد تا کد مربوط به را به شکل آبجکت مستقیما توسط PHP بنویسند.

تسک‌های متداول را خودکار می‌سازند

هنگام ساخت یک وب اپلیکیشن، دولوپرها علاوه بر نوشتن کدهای برنامه، تعدادی تسک را نیز اجرا کنند. برخی از این تسک‌های متداول توسعه وب تا وقت و انرژی بیشتری صرف کنند. فانکشن‌ها و ابزاری که فریمورک‌های PHP ارائه می‌کنند، به توسعه دهنده امکان این را می‌دهد تا تسک‌هایی مانند مدیریت سشن، مدیریت کش، احراز هویت و مسیریابی URLها را به صورت خودکار انجام دهد.

از وب سایت‌ها در مقابل حملات امنیتی محافظت می‌کنند

برنامه نویسان باید راه‌های محافظت از اپلیکیشن‌های PHP در مقابل حملات امنیتی مختلف را بدانند و در اپلیکیشن‌هایی که توسعه می‌دهند استفاده کنند. فیچرهای امنیتی و مکانیزم‌های داخلی ارائه شده توسط فریمورک‌های PHP، محافظت از اپلیکیشن در مقابل حملات و تهدیدهای امنیتی را ساده‌تر می‌سازد. همچنین، توسعه دهندگان PHP به راحتی می‌توانند جلوی حملات متداول امنیتی از قبیل SQL injection و CSRF و ... را بگیرند.

کارایی یونیت تستینگ را افزایش می‌دهند

توسعه دهندگان در هنگام ساخت یک وب اپلیکیشن اختصاصی باید برای اطمینان از صحت عملکرد هر بخش از کد، یونیت تست بنویسند. درصد زیادی از توسعه دهندگان وب از PHPUnit برای اجرای سریع و کارآمد یونیت تست‌ها استفاده می‌کنند. برای نوشتن وب اپلیکیشن های اختصاصی نیاز است که یونیت تستینگ بر ارزیابی یونیت یا کامپوننت ها انجام شود. اکثر فریمورک‌های PHP به صورت پیش فرض از PHPUnit پشتیبانی می‌کنند و به برنامه نویسان امکان اجرای بدون دردسر یونیت تستینگ را می‌دهند.

نیازی به هزینه اضافی برای توسعه ندارید

PHP به عنوان یک زبان برنامه نویسی اپن سورس سمت سرور، به کاربران کمک می‌کند تا هزینه‌های توسعه وب را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. همچنین توسعه دهندگان امکان انتخاب از بین فریمورک‌های اپن سورس مختلف PHP را دارند. فریمورک ها با ارائه ابزار و فیچرهای مختلف باعث افزایش سرعت و کاهش مصرف منابع می شوند که این خود جلوی افزایش هزینه را می گیرد.

معایب استفاده از فریمورک‌ها

برنامه نویسان باید به جای یادگیری PHP، فریمورک‌های آن را یاد بگیرند

فریمورک‌های PHP برنامه نویسان را قادر می‌سازند تا بدون نوشتن کدهای اضافه عملکردهای مختلف را به وب اپلیکیشن اضافه کنند. اما برنامه نویسان باید زمان و انرژی برای یادگیری فریمورک در نظر بگیرند. برنامه نویسان حتی می‌توانند بدون اینکه تخصص خوبی در PHP داشته باشیند از یک فریمورک خاص استفاده کنند. البته ودیانا اصلا این مورد را توصیه نمی‌کند.

کیفیت فریمورک‌ها متفاوت است

اکثر فریمورک‌های پراستفاده PHP اپن سورس و رایگان هستند. بنابراین، توسعه دهندگان وب می‌توانند بدون افزایش هزینه پروژه از این فریمورک‌ها استفاده کنند. اما قدرت کامیونیتی پشت فریمورک‌ها با هم فرق دارد. از این رو، برخی از فریمورک‌ها دارای پشتیبانی سریع و مناسب نیستند.

عدم امکان ویرایش رفتار هسته فریمورک

گرچه فریمورک‌های PHP، توسعه وب اپلیکیشن را سرعت می‌بخشد. اما توسعه دهندگان هنوز امکان تغییر در رفتار هسته این فریمورک‌ها را ندارند. حتی برخی از فریمورک‌ها توسعه دهندگان را ملزم به استفاده از ابزاری خاص یا پیروی از الگوی توسعه خاصی می‌کنند.

روی سرعت و پرفورمنس سایت تاثیر می‌گذارد

اغلب فریمورک‌های PHP دارای ابزارها و فیچرهای قدرتمند برای طراحی وب سایت پیچیده و بزرگ هستند. اما توسعه دهندگان وب ممکن است هنگام ساخت وب اپلیکیشن‌های ساده و کوچک، نیازی به فیچرهای پیشرفته نداشته باشند. همچنین، این فیچرهای اضافه اغلب تاثیر نامطلوبی بر روی پرفورمنس و سرعت وب سایت‌ها می‌گذارند.

به طور کلی توسعه دهندگان امکان انتخاب از بین فریمورک‌های فول استک و میکروفریمورک‌های مختلف PHP را دارند. اما فریمورک‌های PHP که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر عملکرد، کاربردپذیری و پرفورمنس در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند. همچنین، هر فریمورک PHP مزایا و معایب خاص خود را دارد. به همین دلیل است که توسعه دهندگان وب باید ضمن در نظر داشتن دقیق نیازمندی‌های پروژه، مزایا و معایب استفاده از فریمورک‌های PHP را بررسی کند.


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.