چگونه داروخانه آنلاین تاسیس کنیم؟

طراحی سایت داروخانه
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

زندگی ماشینی امروز خیلی از مسائل و کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده است. علی‌الخصوص در حوزه کسب‌وکارهایی که نیاز به صرف زمان و یا ماندن در نوبت دارند. برای مثال می‌توان به بانکداری اینترنتی و یا خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌ها، خرید شارژ، پرداخت قبض بیمه و .... اشاره کرد. دلیل اصلی استقبال از این نوع خدمات، صرفه‌جویی در وقت مردم است. دیگر نیازی نیست برای جابجایی پول، ترافیک شهر را تحمل کرد و به بانک مراجعه کرد و بعد از ماندن در صف این کار را انجام داد. قبلا برای انجام کارهای بانکی که شاید نیاز به 5 دقیقه زمان داشت، باید زمان زیادی را در صف منتظر می‌ماندیم اما الان با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل تنها با چند کلیک ساده کار انتقال وجه انجام می‌شود.

طراحی سایت  و اپلیکیشن در فیلدهای کاری مختلف باعث راحتی کاربر و ارائه راحت خدمات به کاربر شده است. از طرفی صاحبان مشاغل نیز به درآمد خوبی رسیده‌اند. بیزنس داروخانه نیز از این قاعده مسثتنی نیست. با طراحی سایت داروخانه آنلاین دیگر نیازی نیست که برای خرید دارو و یا بررسی دارو و سوال پرسیدن راجع به دارو به داروخانه مراجعه کنید. چرا که تمام این کارها در بستر وب‌سایت و به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد. در این مقاله به‌طور مفصل به داروخانه آنلاین خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

طراحی سایت داروخانه

وب‌سایت داروخانه مانند طراحی سایت پزشکی تبدیل به یک نیاز جدی برای کاربر امروزی شده است. با وجود سایتی که بتوان از طریق آن به‌صورت آنلاین و یا تلفنی اقدام به سفارش دارو کرد علاوه بر اینکه در وقت کاربر صرفه‌جویی می‌شود، مانع از شلوغی و ازدحام جمعیت در داروخانه می‌شود. از طرفی داروخانه‌ها همه داروها را ندارند و چه بسا افراد به داروخانه‌ای مراجعه می‌کنند که داروی مورد نظر آن‌ها را ندارد و مجبور می‌شود به چندین داروخانه مراجعه می‌کنند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اگر صاحب یک داروخانه هستید با داشتن سایت داروخانه، داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... را از طریق سایت معرفی می‌کنید. باتوجه به اینکه بازار هدف شما در سایت کل کشور است، میزان سود و درآمد شما افزایش پیدا خواهد کرد.

امکانات طراحی سایت داروخانه

امکانات طراحی سایت داروخانه

طراحی سایت داروخانه مانند هر وب‌سایت دیگری نیاز به امکانات و قابلیت‌هایی دارد. برای مثال صفحاتی مانند درباره ما، تماس با ما، راه‌های ارتباطی از طریق سوشال مدیا، بخش اخبار و مقالات برای اطلاع‌رسانی به کاربران، امکان درج نقشه در سایت، نقشه سایت و ... لازمه هر سایتی است.
اما همانطور که اغلب افرادی که به داروخانه مراجعه می‌کنند به‌دنبال تهیه دارو و یا لوازم آرایشی بهداشتی هستند. پس یک داروخانه آنلاین علاوه بر موارد بالا باید امکانات دیگری هم داشته باشد که بتوان به‌راحتی نیاز مشتری را پاسخ داد. در ادامه این امکانات را با هم بررسی می‌کنیم.

1. امکان فروش آنلاین

بسیاری از افرادی که به داروخانه مراجعه می‌کنند قصد خرید داروهای بدون نسخه و یا محصولات بهداشتی دارند. مراجعه حضوری باعث شلوغی داروخانه و البته افزایش مدت زمان رسیدگی به سفارشات مشتریان می‌شود. در صورتی که اگر امکان فروش آنلاین در سایت شما پیاده‌سازی شود مشتری از طریق سایت اقدام به خرید محصول و داروی مورد نظرش می‌کند. بعد از اینکه بخش فروشگاهی وب‌سایت راه‌اندازی شد از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین مستقیم و یا واسطه امکان دریافت وجه از مشتری را خواهید داشت. 

2. امکان سرچ دارو

 بااستفاده از این امکان کاربر همان ابتدای ورود به سایت داروخانه، دارو و محصول مورد نظرش را سرچ می‌کند و در صورت موجودی داشتن، اقدام به ثبت سفارش می‌کند. با این قابلیت دیگر مشکل مراجعه به داروخانه‌ای که داروی مورد نظر بیمار را ندارد، روبرو نخواهد شد. اگر داروی بیمار بدون نسخه باشد از طریق آنلاین دارو را می‌خرد و اگر وجود نسخه مهم بود با اطمینان از موجودی دارو به داروخانه مراجعه کرده و دارو را تهیه می‌کند.

3. ارائه اطلاعات جامع راجع به دارو

شما به عنوان یک داروخانه آنلاین باید امکانی را در سایت خود ایجاد کنید که تبدیل به یک مرجع اطلاع‌رسانی دارویی باشید. موارد استفاده از هر دارو، عوارض دارو، تداخل دارو، عدم استفاده از داروها به‌صورت همزمان و .... از جمله اطلاعاتی است که بیماران خیلی به آن‌ها نیاز دارند. با ارائه این اطلاعات نقش مهمی در عدم استفاده سرخود از داروها و عوارض ناشی از آن خواهید داشت.

در کنار مزایای مختلفی که این اطلاع‌رسانی برای شما دارد، نقش مهمی در افزایش اعتبار وب‌سایت شما نزد کاربران دارد. وقتی اطلاعات کاملا درست و پزشکی و علمی در اختیار کاربر قرار دهید، او به سایت شما اعتماد کرد و تبدیل به کاربر ثابت سایت می‌شود. این اعتبار و اعتمادسازی رفته رفته باعث افزایش بازدید و افزایش فروش و رونق بیزنس شما خواهد شد.

4. امکان پیش‌سفارش داروهای ترکیبی

بعضی از داروها نیاز به ترکیب شدن دارد و بیمار باید در داروخانه منتظر بماند تا داروی او آماده شود. امکان پیاده‌سازی چنین چیزی وجود دارد که مشتری داروی خود را سفارش بدهد و مبلغی را به‌عنوان پیش‌فاکتور پرداخت کند و بعد از مراجعه حضوری به داروخانه مابقی مبلغ را پرداخت کند. با این امکان هم وقت مشتری کمتر تلف می‌شود و هم سرویس‌دهی به مشتری سریع‌تر انجام می‌شود.

هدف از طراحی سایت داروخانه

اغلب مراجعه‌کنندگان به داروخانه را بیماران یا همراهان بیمار تشکیل می‌دهد. به همین دلیل محیط داروخانه پتانسیل بالایی برای آلوده شدن و انتقال بیماری دارد. از طرفی بعضی از افراد برای پرسیدن سوالات درباره دارو و روش مصرف دارو و .... به داروخانه مراجعه می‌کنند که باعث ازدحام جمعیت و تاخیر در پاسخگویی به سایر مراجعین می‌شود.

یکی دیگر از معضلاتی که بیمار با آن روبرو است عدم آگاهی از موجود بودن یا نبودن داروی مورد نظرش در داروخانه است که باعث مراجعه بیهوده به داروخانه می‌شود. باتوجه به اینکه که شخص باید زمانی را برای مراجعه حضوری به داروخانه صرف کند، این عدم موجودی تجربه ناخوشایندی برای او رقم خواهد زد.

هدف از طراحی سایت داروخانه از بین بردن چنین مشکلاتی است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، داشتن سایت به‌منزله صرفه‌جویی در وقت، افزایش سرعت عمل کارکنان داروخانه برای سرویس‌دهی به مشتری، امکان سرچ داروی مورد نظر در سایت است.

چگونه داروخانه آنلاین تاسیس کنیم؟

اولین گامی که باید بردارید، تعیین هدف است. هدف شما از طراحی سایت داروخانه چیست؟ آیا فقط قصد اطلاع‌رسانی و معرفی داروخانه را دارید که در این صورت طراحی سایت شرکتی برای شما مناسب است. یا فروش آنلاین دارو و محصولات هم مدنظر شما است. اگر قصد فروش آنلاین دارید بعد از اتمام طراحی سایت فروشگاهی، باید برنامه‌ای برای گرفتن مجوزهای اینترنتی مانند اینماد، درگاه اینترنتی و ... خواهید داشت.

اگر برای شروع فقط قصد معرفی داروخانه را دارید و شاید بعد از گذشت مدتی تمایل به راه‌اندازی بخش فروشگاه دارید، حتما این موضوع را با شرکت طراحی سایت در تهران مطرح کنید تا بسترهای لازم را فراهم کنند. در کنار تعیین هدف، چشم‌اندازی هم از آینده وب‌سایت خود داشته باشید که به چه سمتی باید حرکت کنید و کدام محصول و خدمات را باید در سایت ارائه بدهید و استراتژی تولید محتوا را برای بیزنس خود تهیه و تدوین کنید.

بعد از اینکه هدف خود را مشخص کردید، نوبت به انتخاب طراح سایت هست. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان با فریلنسر طراح سایت ارتباط برقرار کرد. در کار کردن با افراد فریلنسر باید دو موضوع را در نظر داشته باشید. مورد اول اینکه با عنوان طراحی سایت داروخانه ارزان وسوسه نشوید چرا که هیچ چیزی بی‌دلیل ارزان نیست. دوم اینکه حتما از فرد درخواست نمونه‌کار کرده و با کارفرماهای قبلی تماس بگیرید و از میزان رضایت آن‌ها باخبر شوید. باتوجه به اینکه راه ارتباطی با فریلنسر اغلب از طریق شبکه‌های اجتماعی و ایمیل و تماس است، باید کمی ریسک کنید. چرا که در مقابل فریلنسرهای متعهد و کاربلد، هستند افراد سودجویی که از عدم دانش کارفرما سواستفاده کرده و پروژه را نیمه‌کاره به او تحویل داده و خبری هم از پشتیبانی و پاسخگویی بعد از تسویه حساب نخواهد بود. سپردن پروژه به این افراد فقط برای شما هزینه اضافی و سوخت زمان را به همراه خواهد داشت.

در مقابل فریلنسرها، شرکت‌های طراحی سایت هستند. با کمی سرچ در اینترنت شرکت‌های مختلفی را برای طراحی سایت داروخانه پیدا خواهید کرد. اما قبل از تصمیم‌گیری و عقد قرارداد چند فاکتور بسیار مهم را بررسی کنید. در ادامه فاکتورهای اساسی برای انتخاب شرکت طراحی سایت را برای شما لیست کرده‌ایم.

میزان تخصص: سایت شما باید ریسپانسیو، دارای قالب بهینه و سرعت استانداردی باشد. برای اینکه میزان تخصص شرکت در این موارد را بسنجید چند نمونه‌کار را بررسی کنید. ظاهر وب‌سایت‌ها شامل طراحی گرافیکی و تناسب ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر، کاربری ساده و استفاده راحت از بخش‌های مختلف سایت از جمله مواردی هستند که باید مدنظر داشته باشید.

پشتیبانی: شما مدت زمان طولانی با این شرکت در ارتباط خواهید بود پس نیاز است که از پشتیبانی خیالتان راحت شود. در رابطه با نحوه پشتیبانی، مدت زمان پاسخگویی به مشتری، تخصص فرد پشتیبان و این قبیل موارد حتما از شرکت پرس‌وجو کنید.

میزان رضایت کارفرمایان قبلی: با کارفرماهای قبلی تماس بگیرید و راجع به میزان رضایت آن‌ها از تحویل پروژه، ارتباط شرکت با مشتری جویا شوید. ببینید آیا سایتی که تحویل گرفته‌اند دقیقا همان چیزی است که سفارش داده‌ بودند یا خیر.

بعد از اینکه طراح سایت را انتخاب کردید، قدم‌به‌قدم با طراح خود پیش رفته و از مشاوره‌ و پیشنهادهای طراح استفاده کنید.

سخن آخر

طراحی سایت داروخانه یکی از نیازهای اساسی امروز است که هم برای صاحبان داروخانه‌ها و هم برای مشتری مزایای خوبی دارد. برای مثال دیگر نیازی نیست تا مشتری زمانی را صرف مراجعه حضوری به داروخانه کرده و محصول مورد نظرش را تهیه کند و یا به‌دلیل عدم موجودی داروخانه، به سراغ داروخانه دیگری برود. از طرفی صاحب داروخانه هم باتوجه به اینکه فعالیت خود را وارد حوزه اینترنت کرده است، مشتریان زیادی را از سراسر کشور خواهد داشت و به‌صورت 24 ساعته در دسترس مشتریان بوده و درآمد او افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین با استفاده از روش‌های جدید دیجیتال مارکتینگ مانند سئو سایت، ایمیل مارکتینگ و ... می‌تواند سرعت رشد سایت خود را افزایش بدهد. 


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.