تاثیر قالب در سئو سایت و باید‌ها و نباید‌های آن در الگوریتم جدید

تاثیر قالب در سئو سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تاثیر قالب در سئو سایت به عنوان یک بحث فنی یا تکنیکال مورد بررسی قرار می‌گیرد. قطعا ظهور سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا تغییرات زیادی در فضای وب و نحوه راه اندازی وب سایت‌ها به وجود آورده اند. در سال‌های گذشته سایت‌ها به طور کدنویسی و توسط افراد متخصص ایجاد می‌شدند اما امروزه تمام افراد بدون هر گونه دانش کدنویسی می‌توانند سایت خود را در عرض چند دقیقه ایجاد کنند. اما تنها راه اندازی سایت نمی‌تواند باعث افزایش بازدید و بالا رفتن رتبه یا درآمد شما شود. بلکه عوامل زیادی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا سایت شما جایگاه ویژه خود را بدست آورد. در این مطلب قصد داریم به تاثیر قالب در سئو سایت، نقش آن در کسی رتبه از جانب گوگل و بررسی جوانب مختلف آن بپردازیم.


تاثیر قالب در سئو سایت

تاثیر قالب در سئو سایت
تاثیر قالب در سئو سایت امری انکارنشدنی است. متاسفانه اغلب افراد که قصد دارند یک قالب برای سایت خود انتخاب کنند فقط به جنبه بصری آن توجه می‌کنند و تصور می‌کنند که اگر یک قالب دارای زیبایی و جذابیت باشد برای گوگل نیز جذاب است. در صورتی که دیدگاه گوگل با دیدگاه شما و کاربرانتان بسیار متفاوت است. البته این موضوع به این معنا نیست که باید در هنگام انتخاب قالب، زیبایی آن را نادیده بگیرید. زمانی که مدیران سایت‌ها با مبحث مهمی به نام سئو آشنا می‌شوند سوالات متعددی در ذهن آن‌ها به وجود می‌آید که یکی از آن‌ها این است که تاثیر قالب در سئو سایت چیست؟ آیا باید قالب سایت را تغییر دهیم؟ انتخاب قالب مناسب چگونه انجام می‌شود؟ این سوالات در خصوص طراحی پورتال، طراحی سایت فروشگاهی و… نیز در ذهن مدیران به وجود می‌آید که در ادامه مطلب به پاسخ آن‌ها خواهیم پرداخت.
اطلاع و آگاهی از جنبه‌های مختلف سئو می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند. انتخاب یک قالب مناسب به شما کمک می‌کند تا در ابتدای مسیر، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنید. در سال‌های گذشته اگر از کلمات کلیدی در محتوا استفاده می‌کردید و چند لینک در آن ایجاد می‌کردید برای کسب رتبه از گوگل کافی بود. اما امروزه اوضاع فرق کرده است و پارامترهای مختلفی در این موضوع دخیل هستند. قالب‌ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های هر سایت شناخته می‌شوند که اگر در انتخاب آن به عواملی همچون چیدمان، سرعت و طراحی اهمیت ندهید به طور دائم شاهد نزول رتبه خود خواهید بود. اگر در زمینه کدنویسی دارای مهارت یا تخصص هستید می‌توانید با مقداری تغییر در کدهای قالب، نواقص آن را برطرف کنید و در بخش‌های مختلف آن تعادل را ایجاد کنید. در غیر این صورت با مراجعه به شرکت طراحی سایت و استفاده از خدمات مشاوره سئو می‌توانید به این هدف دست پیدا کنید.

مطالعه بیشتر: چک لیست سئو خارجی | بررسی به روز ترین تکنیک های ۲۰۲۲


قالب سایت چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

قالب سایت چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟
اولین نکته‌ای که در خصوص تاثیر قالب در سئو سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد چیدمان و طراحی آن است. به جرات می‌توان گفت که قالب‌های نازیبا مورد پسند هیچ کدام از کاربران نیست و اگر کاربران با این قالب‌ها روبرو شوند در مدت زمانی کوتاه سایت را ترک می‌کنند. در صورتی که از نظر گوگل مدت زمان ماندگاری کاربر به عنوان یکی از ملاک‌های ارزشمندی سایت شما شناخته می‌شود و رتبه آن را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل می‌توان گفت که اگر از قالب‌هایی استفاده کنید که با معیارهای سئو مطابقت نداشته باشد از نظر کسب رتبه با مشکل مواجه خواهید شد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!


چیدمان


قالب‌هایی که بیش از حد شلوغ هستند این امکان را از کاربر سلب می‌کنند که به راحتی به بخش‌های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل انگیزه خود را برای ماندگاری در سایت از دست می‌دهند. شرکت‌های طراحی سایت به خوبی می‌دانند که در انتخاب قالب باید بین تبلیغات، بارگذاری محتوا و ظاهر صفحه عدالت را برقرار کنند. قطعا نباید فقط به خواسته خود توجه کنید بلکه الگوریتم‌های گوگل و نیاز کاربر در اولویت قرار دارد.


طراحی


قالب سایت باید به نحوی طراحی شده باشد که تمام المان‌های قابل کلیک، مشخص باشند و تیترها، بخش‌ها یا عباراتی که قابلیت کلیک ندارند طوری به نظر نیایند که می‌توان بر روی آن‌ها کلیک کرد. اگر در انتخاب قالب به این موضوع توجه نشود تجربه‌ای منفی برای کاربر به همراه خواهد داشت. در بسیاری از مواقع مدیران سایت باید از طرح مورد علاقه خود صرف نظر کنند فقط به این خاطر که تجربه کاربری نامناسبی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

مطالعه بیشتر: تگ عنوان و نقش آن در سئو سایت


سرعت


یکی دیگر از نکاتی که در خصوص تاثیر قالب در سئو سایت مورد بحث می‌باشد سرعت است. اگر کدنویسی قالب به نحو اصولی انجام شده باشد سرعت بارگذاری آن ایده آل خواهد بود. قطعا می‌دانید که کاربران از انتظار برای لود شدن یک سایت تنفر دارند و به هیچ عنوان زمان خود را برای این کار صرف نمی‌کنند. اگر سایت شما از سرعت کمی در بارگذاری قالب برخوردار باشد باید منتظر این باشید که به سرعت سایت شما را ترک کرده به سراغ رقیبان شما بروند.


یک قالب سئو فرندلی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک قالب سئو فرندلی چه ویژگی‌هایی دارد؟
در این بخش به ویژگی‌های قالب سئو فرندلی اشاره می‌کنیم. URL همان آدرس صفحه است که به عنوان یک متن توسط کاربر قابل خواندن می‌باشد. ساختار URL در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل آدرس تمام صفحات سایت از جمله صفحات لندینگ باید سئو فرندلی باشد. ساخت URL مناسب جزو تکنیک‌های سئو داخلی محسوب می‌شود.


بهبود تجربه کاربری


از مهم‌ترین ویژگی‌های قالب سئو فرندلی این است که می‌توان به راحتی صفحات مختلف سایت را از نظر URL سازماندهی کرد. در تمام آدرس‌ها باید سلسله مراتب وجود داشته باشد تا کاربر به راحتی به محتوای مورد نظر خود دست یابد. هر چقدر ساختار URLها ساده‌تر باشد سرعت پیدا کردن صفحات توسط کاربر نیز افزایش پیدا می‌کند و او مدت زمان بیشتری را در سایت می‌گذراند. URLها باید ساده، کوتاه و حاوی کلمات کلیدی باشند تا سیگنال مثبت به گوگل ارسال کنند.


بهبود رتبه صفحات مورد نظر


در خصوص تاثیر قالب در سئو سایت باید اشاره‌ای به بهبود رتبه صفحات داشته باشیم. اگر قالب از نوع سئو فرندلی باشد رتبه صفحات ارتقا پیدا می‌کند و ارتباط بین کاربران و خزنده‌های گوگل نیز مشخص می‌شود.


سهولت در لینک‌سازی


لینک‌سازی از اصول بسیار مهم در سئو داخلی به شمار می‌رود. لینک‌ها می‌توانند به دو روش داخلی و خارجی تولید شوند. به این معنا که لینک ایجاد شده می‌تواند به یکی از صفحات سایت و یا به یکی از صفحات سایر سایت‌ها باشد. استفاده از قالب سئو فرندلی به شما کمک می‌کند تا لینک‌سازی با سهولت بیشتری انجام شود.

مطالعه بیشتر: لینک UTM چیست و چطور یو تی ام بسازیم؟


چگونه قالب سئو فرندلی انتخاب کنیم؟

چگونه قالب سئو فرندلی انتخاب کنیم؟
در انتخاب قالب سئو فرندلی باید پارامترهای مختلفی مانند شناسایی نیاز سایت، بررسی میزان بودجه، زیبایی، ریسپانسیو بودن، آپدیت‌های منظم، سبک بودن، ساختار کدنویسی و… را مد نظر قرار دهید. عدم توجه به هر کدام از مواردی که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم تاثیر منفی بر سئو سایت شما خواهد گذاشت.


تناسب با نیاز سایت


نخستین موضوعی که در هنگام انتخاب قالب سئو فرندلی باید به آن توجه داشته باشید سازگاری قالب با نیازهای سایت شماست. بدین منظور باید لیستی از نیازهای خود را تهیه کنید و با توجه به آن‌ها در مخزن وردپرس به دنبال یک قالب مناسب باشید. بهتر است قالبی را انتخاب کنید که از امتیاز بالاتری برخوردار است. توجه داشته باشید که از قالب‌های رایگان برای سایت خود استفاده نکنید زیرا آسیب‌های جبران ناپذیری را شاهد خواهید بود.


بررسی میزان بودجه


یکی از موضوعات بسیار مهم در خصوص تاثیر قالب در سئو سایت و انتخاب آن، بررسی میزان بودجه شماست. در ابتدای مسیر باید میزان بودجه خود را تعیین کنید زیرا همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم نباید از قالب‌های رایگان استفاده کنید. زیرا علاوه بر کاهش میزان امنیت، امکانات محدودی را نیز در اختیار شما قرار خواهند داد که برای سایت‌های حرفه‌ای و با تعداد زیاد کاربر مناسب نیستند.


ریسپانسیو بودن


قالب‌های ریسپانسیو نه تنها از دیدگاه گوگل بلکه از دیدگاه کاربران نیز ارزش بیشتری دارند. زیرا بیش از ۷۰٪ کاربران از طریق دستگاه‌های هوشمند مانند تلفن همراه و تبلت وارد سایت می‌شوند. پس مهم است که قالب سایت در تمام دستگاه ها، سازگار و منظم نمایش داده شود و از بهم ریختگی محتوا جلوگیری کند.


آپدیت‌های منظم


در هنگام انتخاب قالب سئو فرندلی باید به قدرت پشتیبانی و بروزرسانی آن توجه داشته باشید. قالب‌های معتبر به طور ۲۴ساعته و ۷ روز هفته پشتیبانی دارند. تمام مدیران سایت‌ها انتظار دارند در برابر هزینه‌ای که برای خرید قالب پرداخت می‌کنند از خدمات مرتبط با آن نیز بهره‌مند شوند.


قابلیت شخصی‌سازی


اغلب قالب‌هایی که برای سایت سازهای مختلف مانند سایت ساز وردپرس طراحی می‌شوند قابلیت شخصی‌سازی دارند. اگر شما دارای دانش کدنویسی باشید می‌توانید با ورود به کدهای آن، تغییرات دلخواه را ایجاد کنید. در غیر این صورت با کمک گرفتن از شرکت طراحی سایت و مشاوره سئو اقدام به شخصی‌سازی سایت کنید.


سازگاری با افزونه‌های مختلف


بخش عمده‌ای از سایت‌های بزرگ در جهان مانند آمازون، علی بابا، دیجی کالا و… با وردپرس راه اندازی و مدیریت شده اند. وردپرس به عنوان یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب در جهان شناخته می‌شود که به طور دائم افزونه‌های مختلفی برای آن طراحی و عرضه می‌شود که نصب آن‌ها می‌تواند قابلیت‌های متنوعی را به سایت شما اضافه کند. قالب سئو فرندلی باید با افزونه‌های متنوع سازگاری داشته باشد تا شما بتوانید خدمات بیشتری به کاربران خود ارائه دهید.


تغییر قالب بر سئو تاثیر منفی دارد؟


پس از اینکه به تاثیر قالب در سئو سایت پرداختیم نوبت به این می‌رسد که به یک سوال مهم پاسخ دهیم و آن هم این است که آیا تغییر قالب می‌تواند تاثیر منفی بر روی سئو داشته باشد؟ در جواب باید بگوییم که اگر قالبی را انتخاب کنید که نسبت به قالب قبلی بهینه‌تر باشد قطعا با تاثیر منفی مواجه نخواهید بود بلکه ورودی شما از طریق گوگل نیز بیشتر می‌شود. اما کسب و کارهایی وجود دارند که با انتخاب ناآگاهانه و نصب قالب‌های غیر بهینه، میزان ورودی سایت را از طریق گوگل کاهش می‌دهند و خسارات زیادی را متحمل می‌شوند. پس انتخاب قالب جدید را به یک فرد متخصص بسپارید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.