گیمیفیکشن در بازاریابی چیست و چه ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارد؟

گیمیفیکشن در بازاریابی چیست و چه ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی دارد؟
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

با رشد تکنولوژی ایده‌های جدیدی برای رشد کسب و کارها به وجود آمد که از جمله جدیدترین آن‌ها، گیمیفیکشن gamification یا بازی سازی در کسب و کارهاست. اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالشی که در تبلیغات و مارکتینگ ها باید به آن توجه شود، درگیر کردن مخاطب و تبدیل وی به یک مشتری وفادار است. برای استفاده از گیمیفیکشن می‌بایست از قواعد حاکم بر بازی استفاده کرد تا بتوان کسب و کارها را به اهداف نهایی که همان فروش محصولات و خدمات است، رساند. در واقع هدف اصلی از انجام این کار افزایش مشارکت، افزایش ارتباط، ایجاد حس انگیزه، رقابت و وفاداری در کاربران است.

استفاده از بازی کاری در مدل‌های مختلف کسب و کار از جمله بازاریابی، آموزش، استخدام و سیاست مرسوم است. کاربرد گیمیفیکشن در آموزش برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان، کاربرد آن در محیط‌های کاری برای افزایش عملکرد هر چه بهتر کارکنان و کاربرد gamification در بازاریابی که از اصلی‌ترین کاربرد آن است جهت برقراری هر چه بهتر ارتباط با مشتریان در سایت یا اپلیکیشن است.

گیمیفیکشن چیست؟

Gamification در حیطه بازاریابی کاربرد فراوانی دارد و به صورت کلی برای تبلیغات و مارکتینگ استفاده می‌شود و در زبان فارسی به بازی کاری، بازی سازی و بازی وار سازی ترجمه شده است. برای استفاده از گیمیفیکشن می‌بایست از تمام ویژگی‌های بازی مانند قواعد بازی، بردن و باختن، امتیاز دادن و دیگر موارد مشابه برای رسیدن به هدف نهایی در کسب و کار خود استفاده کرد.

4 اصل اساسی و کلی در تمام بازی‌های جهان وجود دارد که در صورتی که قصد به کار گیری گیمیفیکشن را دارید، لازم است که این اصل‌ها را بدانید. اصل اول این است که تمامی بازی‌ها قوانین خاص و محدودیت‌های خاص خود را دارند و در واقع این قانون‌ها هستند که به یک بازی روح و معنا می‌بخشند. اصل دوم این است که هر بازی در انتها باید به هدف نهایی منتهی شود که بر پایه قوانین کلی بازی می‌توان به این هدف نهایی رسید. در مورد اصل سوم باید بگوییم که در هر بازی شانس و تنوع وجود دارد و نمی‌توان به طور قطع انتهای این بازی را پیش بینی کرد و اصل آخر این است که در هر بازی رقیب وجود دارد و بازی بدون رقیب کاملاً بی معناست که در انتها می‌بایست برنده و بازنده تعیین شوند.

حال که با اصل‌های اساسی بازی آشنا شدید، باید بگوییم که هدف ما در gamification استفاده از ویژگی‌ها و اصل‌های بازی در بازاریابی برای کسب و کارمان است. به صورت کلی باید بگوییم که گیمیفیکشن  در بازاریابی به معنی تلاش در جهت بالا بردن انگیزه، افزایش حس رقابت و کنجکاوی در کاربران به کمک قواعد بازی است که به هدف نهایی خود که افزایش مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفاداران است، نزدیک‌تر شویم.

اصول حاکم در طراحی گیمیفیکشن در بازاریابی چیست؟

برای طراحی gamification در بازاریابی باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشته باشید و اصول حاکم در طراحی آن را به خوبی بشناسید تا بتوانید طراحی مناسبی را متناسب با کسب و کار خود انجام دهید.

شناخت مخاطب:

شناخت پرسونای مخاطب در بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتماً در ابتدا جنسیت، سن، تحصیلات و تمامی ویژگی‌های مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید طراحی مناسبی را برای گیمیفیکشن خود انجام دهید.

ارتباط با کسب و کار:

برای طراحی gamification جنبه‌های مختلف کاری خود را در نظر داشته باشید که منطق قابل قبولی با نوع بازی شما داشته باشد. در صورتی که ارتباط مناسبی میان کسب و کار و گیمیفیکشن در بازاریابی شما نباشد، می‌تواند شما را با شکست مواجه کند.

رقابت و ایجاد انگیزه:

بازی را به طریقی طراحی کنید که انگیزه را در کاربران برای رقابت ایجاد کند. جوایز، تخفیف و امکانات جالبی را برای مخاطبان خود در نظر بگیرید.

تبدیل بازی به هدف نهایی کسب و کار:

هدف از استفاده از چنین سیستمی در نهایت رسیدن به اهداف اصلی کسب و کار یعنی بیشتر شدن فروش و یافتن کاربران وفادار است. بنابراین این طراحی را به طریقی انجام دهید که بتوانید به اهداف بازاریابی خود برسید.

طریقه استفاده از گیمیفیکشن در بازاریابی کسب و کارها

در بازی کاری تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به شما کمک می‌کند که افراد را ترغیب به خرید کالا یا خدمات خود کنید. در ادامه چند ترفند به کارگیری گیمیفیکشن در بازاریابی را برای رسیدن به اهداف نهایی کسب و کارتان معرفی خواهیم کرد که تنها بخش کوچکی از اقداماتی است که می‌توانید برای بهبود وضعیت کسب و کار خود از آن‌ها بهره مند شوید. برای کسب موفقیت بیشتر در این زمینه می‌بایست روش‌های جدید و خلاقانه‌ای را بیابید که ما تنها تعدادی از آن ها را برای شما نام خواهیم برد.

گیمیفیکشن در بازاریابی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

برای افزایش ارتباط با مشتری از سیستم امتیازدهی استفاده کنید:

برای تشویق کاربران به گرفتن امتیازهای بیشتر و در ادامه دریافت تخفیف و یا هر امکان دیگر، استفاده از سیستم امتیازدهی بسیار مناسب است زیرا کاربران برای دریافت تخفیف و یا هر امکان جالب دیگری، برای مثال حاضر هستند ویدئوهای تبلیغاتی را بارها و بارها مشاهده کنند و حتی آن‌ها را با بسیاری از دوستان خود به اشتراک بگذارند تا امتیازهای خود را افزایش دهند.

برای ایجاد انگیزه از ویژگی حداقل امتیاز استفاده کنید:

این که کاربران برای دسترسی به برخی امکانات، به حداقل امتیازی نیاز داشته باشند سبب ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود که مدت زمانی را در سایت و یا اپلیکیشن شما سپری کنند تا برای استفاده از امکانات حداقل امتیاز را دریافت کنند. اما برای انجام این کار نهایت دقت را داشته باشید که جذابیت و سرگرم کننده بودن این فعالیت‌ها را به صورت کاملاً هوشمندانه حفظ کنید.

جهت افزایش مخاطبان خود، جایزه قرار دهید:

یکی از موثرترین اقداماتی که برای جلب توجه مشتریان می‌توان انجام داد، به راه انداختن مسابقه و چالش و دادن جایزه در انتهای مسابقه است. در انجام این کار هوشمندانه رفتار کنید و پیش از شروع مسابقه، فرمی را برای دریافت اطلاعات کاربران قرار دهید تا بتوانید لیستی از کاربران خود را در اختیار داشته باشید.

با گردونه شانس، انگیزه کاربران را بیشتر کنید:

استفاده از گردونه و قرار دادن موارد جذاب در آن می‌تواند در ایجاد انگیزه برای مخاطبانتان بسیار مؤثر و تاثیرگذار باشد زیرا جذابیت اصلی آن این است که نتیجه در همان لحظه مشخص می‌شود و کاربر می‌تواند تا هر میزان که تمایل دارد، شانس خود را امتحان کند که این مورد تعامل افراد را با شما بسیار زیاد خواهد کرد.

مراحلی جهت پیشرفت را برای کاربران در نظر بگیرید:

این گفته بدان معناست که شما باید برای کاربران خود چندین سطح در نظر بگیرید که به هر میزان که فعالیت و خریدی از سمت کاربر انجام شود، بتواند وارد مرحله بعدی بشود و از امکانات بیشتری نیز بهره شود. این کار سبب می‌شود که افراد برای دستیابی به مراحل بالاتر و بهره مندی از امکانات بیشتر تلاش و فعالیت خود را بیشتر کنند.

محتواهایی با موضوعاتی جذاب از کاربر بخواهید:

کاربران را ترغیب به ارسال ویدئو، عکس و یا نظراتی درباره موضوعی خاص و جذاب کنید و برای آن‌ها جوایز و بهره مند شدن از امکاناتی را نیز در نظر بگیرید. این تکنیک گیمیفیکشن در بازاریابی برای بهبود وضعیت کسب و کار و جلب مخاطبان بیشتر به سمت شما بسیار کمک می‌کند.

فواید استفاده از gamification در بازاریابی چیست؟

گیمیفیکشن در بازاریابی سبب افزایش تعامل و فعالیت کاربر می‌شود که در نتیجه منجر به کسب موفقیت کسب و کار شما می‌شود. در ادامه فواید و نتایج پیاده کردن چنین سیستمی را بیان کرده‌ایم.

از جمله مهم‌ترین فایده انجام بازی کاری این است که کاربر به سرعت نتیجه عملکرد خود را پس از تلاشی که انجام می‌دهد، می‌بیند و این موضوع به دلیل آن که می‌تواند اعتماد کاربر را جلب کند و سبب ایجاد انگیزه در وی شود، می‌تواند بازخوردی کاملاً مثبت و سریع در روند کاری شما داشته باشد و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کند.

به عنوان دیگر فایده گیمیفیکشن می‌توان به این مورد اشاره کرد که کاربر پس از آن که تخفیف یا هدیه‌ای ارزشمند را از شما دریافت می‌کند و یا می‌تواند از امکانات بیشتری استفاده کند، حس رضایت در او شکل می‌گیرد و این حس سبب می‌شود که تبدیل به مشتری وفادار شما بشود و به شما اعتماد کند.

بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت که پیاده سازی بازی کاری بازاریابی می‌تواند برای مخاطبانتان بسیار جذاب باشد و یکی از موثرترین راهکارها برای رسیدن به هدف نهایی در کسب و کار برای افزایش فروش و افزایش مشتریان وفادار باشد.

در چه صورتی بازی کاری می تواند نتیجه خوبی نداشته باشد؟

در صورتی که فرایند بازی کاری به طریقی مناسب طراحی نشود و به عنوان یک امکان اضافی و مزاحم شناخته شود، نمی‌تواند شما را به اهداف بازاریابیتان برساند. همچنین در صورتی که ایجاد انگیزه در کاربر به درستی انجام نشود و فعالیت‌های طراحی شده جذاب نباشند، می‌تواند نتیجه‌ای عکس برای شما داشته باشد. از جمله شرایط دیگری که می‌تواند گیمیفیکشن شما را با شکست مواجه کند این است که نوع فعالیت یا پاداش‌ها متناسب با موضوع اصلی کار شما نباشد. بنابراین برای انجام این کار تمامی جوانب را در نظر داشته باشید تا بتوانید به موفقیت دلخواه خود برسید.

سخن پایانی:

Gamification کاربردهای مختلفی دارد اما عمده استفاده آن برای بازاریابی است. برای بهبود کیفیت کار، افزایش فروش، افزایش مشتریان و رونق کسب و کار خود می‌توان از گیمیفیکشن استفاده کرد. برای استفاده از این روش بازاریابی می‌بایست به اندازه کافی خلاق باشید تا بتوانید با طراحی بازی کاری‌های مناسب مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید. همچنین نکته مهم این است که برای کسب موفقیت در gamification در بازاریابی باید اصول و قواعد این بازی را به خوبی بدانید زیرا در غیر این صورت با شکست مواجه خواهید شد.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.