گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل تگ منیجر و کاربرد آن
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 10 دقیقه

یکی از کاربردی‌ترین و بهترین ابزارهای گوگل، گوگل تگ منیجر است که استفاده از آن برای وب سایت‌ها به خصوص در سایت‌های بزرگ بسیار ضرورت دارد. در گذشته برای آن که کدهای مخصوص ابزارهای مختلف آمارگیری و تجزیه و تحلیل سایت را به کدهای وب سایت خود اضافه کنید، می‌بایست هر کد را با ویرایش دستی اضافه می‌کردید. اما امروزه با معرفی گوگل تگ منیجر google tag manager این مشکلات به سادگی رفع شده است.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که لازم است هر کسب و کاری انجام دهد، جمع آوری و کسب بیشترین اطلاعات از رفتار مشتریان است؛ زیرا با انجام این کار می‌توان نیازهای مخاطبان را شناخت، خلاهای کاری خود را یافت و خدمات بهتری را به آن‌ها ارائه داد. یک از بهترین ابزارهایی که می‌تواند اطلاعات خوبی از کاربران هر کسب و کاری جمع آوری کند، google tag maneger است که به اختصار به آن GTM نیز گفته می‌شود. این ابزار رایگان است و تنها با قرار دادن چند خط کد در سایت، می‌توان اطلاعات و داده‌های مورد نظر را به دست آورد.

مزیت استفاده از گوگل تگ منیجر

درج، به روز رسانی و تدوین تگ‌ها کار آسانی نیست، به خصوص برای وب سایت‌های بزرگی که می‌بایست به طور مستمر تگ‌های خود را به روز رسانی کنند و تگ‌های جدیدی را در صفحات مختلف سایت خود اضافه کنند. انجام این کار نیاز به دقت بسیار بالایی دارد و اگر به درستی انجام نشود، سبب کند شدن وب سایت شما خواهد شد و در نتیجه آن آمار دقیقی را از رفتار کاربران نمی‌توانید به دست آورید. در صورتی که اطلاعات و آمار دقیق مد نظر به دست نیاید، منیجر به صرف هزینه‌های زیاد و اضافی خواهد شد؛ بنابراین برای مدیریت تگ‌ها نیاز به یک سیستم مطمئن و کارآمد است.

استفاده از گوگل تگ منیجر که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد، مزایای زیادی را در پی خواهد داشت:

استفاده آسان:

با تگ منیجر می‌توانید بدون نیاز به تغییر کدهای سایت، تغییرات مد نظر را اعمال کنید و تگ‌های جدید را اضافه نمایید. به کمک تگ منیجر می‌توانید به صورت نامحدود در سایت‌ها و اپلیکیشن های اندروید و ios از تگ‌ها و کدهای مورد نظر خود استفاده کنید.

اطمینان داشتن از عملکرد صحیح تگ ها:

در محیط tag manager پیش از انتشار تگ، پیش نمایشی از عملکرد آن نمایش داده می‌شود و با اطمینان خاطر می‌توانید از عملکرد صحیح تگ‌ها مطمئن شوید و در صورتی که مشکلی وجود دارد به رفع عیب آن پیش از انتشار بپردازید؛ بنابراین عملکرد صحیح تگ همیشه درست و منطقی خواهد بود.

امکان استفاده از تگ های پیش فرض:

در صورتی که مهارت‌های کافی برای کدنویسی را ندارید، می‌توانید به سادگی از تگ‌های پیش فرض تگ منیجر استفاده کنید و با توجه به نیاز خود آن‌ها را ویرایش و شخصی سازی کنید.

امکان تغییر سطح اختیارات کاربران:

سطح اختیارات کاربران، تعیین تعداد افرادی که بتوانند تغییراتی را روی وب سایت اعمال کنند و همچنین امکان ایجاد تگ، ویرایش و موارد مرتبط با آن را به راحتی در google tag manager می توان مدیریت کرد و به صورت دلخواه خود تنظیم نمود.

تسهیل در به روز رسانی وب سایت:

با گوگل تگ منیجر یک محیط مجزا از وب سایت برای انجام تغییرات خواهید داشت و همین موضوع سبب می‌شود که برای ارتقای نرم افزاری سایت، افزودن افزونه، تغییر در طراحی سایت، تغییر در کدها و مواردی دیگر از این قبیل، کار شما بسیار آسان شود و به سادگی بتوانید به روز رسانی و تغییرات لازم را اعمال کنید.

بهبود اقدامات انجام شده:

تمامی نسخه‌های تغییرات شما در گوگل تگ منیجر آرشیو می‌شود و می‌توانید در هر زمان که تمایل دارید، تغییرات اعمال شده را لغو و تغییر دهید؛ بنابراین اقدامات انجام شده را می‌توان به سادگی بهبود داد، ایرادات احتمالی را رفع و به راحتی تگ‌های مشابهی را در containerها نصب کرد.

سهولت در ردیابی رویدادها:

بدون تگ منیجر می‌بایست برای نظارت بر رویدادهای مرتبط با بازدیدکنندگان مانند کلیک، تعامل با ویدئوها، وضعیت ارسال فرم‌ها و ... یک کد اختصاصی را به صفحات مورد نظر خود اضافه کنید. با وجود tag manager می‌توانید رویدادها را به صورت خودکار ردیابی کنید و دیگر نیازی به اضافه کردن کد برای هر مؤلفه را نخواهید داشت که ردیابی رویدادها را برای شما بسیار آسان می‌کند.

در دسترس بودن یک جای تمامی اطلاعات:

در تگ منیجر می‌توانید به صورت یک جا تمامی تگ‌ها، تریگرها و متغیرها را مشاهده کنید که در نتیجه دسترسی و ویرایش آن‌ها برای شما بسیار راحت خواهد بود.

امنیت بسیار بالا:

تگ‌ها و کدهایی را که در سایت قرار می‌دهید، مشکلات امنیتی به وجود نخواهند آورد و تمامی امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شما خواهد بود.

مزیت و طریقه استفاده از گوگل تگ منجیر

معایب google tag manager

گوگل تگ منیجر همان طور که در بالا به آن‌ها اشاره شد، دارای مزایای بسیار زیادی است اما معایب و نقطه ضعف‌هایی نیز دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

محدود بودن تگ های turn key:

تگ‌های turn key برچسب‌هایی هستند که از طریق فرم‌ها ایجاد می‌شوند و از طریق کپی کردن کدهای جاوا اسکریپت نمی‌توان آن‌ها را ایجاد کرد. این تگ‌ها در تگ منیجر بسیار محدود هستند و در صورتی که آنالیتیکس نباشد، کار تحلیل سایت بسیار سخت و زمان بر خواهد شد.

نداشتن پشتیبانی قوی:

گوگل فایل‌های راهنمای زیادی را برای کار با گوگل تگ منیجر قرار داده است اما در صورتی که مشکل خاصی برای شما ایجاد شود، نمی‌توانید از گروه پیشتیبانی مشخصی درخواست راهنمایی کنید. اما لازم است که بگوییم که GTM منعطف است و کنترل این سیستم مدیریت تگ برای شما آسان خواهد بود.

طریقه استفاده و پیکر بندی گوگل تگ منیجر

برای استفاده از امکانات گوگل تگ منیجر وارد سایت مربوط به آن شوید و با کلیک کردن روی create account یک حساب کاربری با نام دلخواه خود انتخاب و روی continue کلیک کنید.

اولین کاری که برای شروع کار با تگ منیجر می‌بایست انجام دهید، ایجاد container است که تمام تگ‌های سایت شما را نگه دارد. سپس آدرس مورد نظر سایت خود را نیز وارد کنید و در ادامه بعد از خواندن ضوابط کاربری گوگل، در صورت تأیید روی دکمه yes کلیک کنید تا بتوانید وارد محیط کاربری شوید و کدهایی را که می‌بایست وب سایت خود اضافه شوند را مشاهده کنید.

در محیط گوگل تگ منیجر دو کد برای اضافه کردن به وب سایت به شما نمایش داده خواهد شد که اولین کد مربوط به اجرای جاوا اسکریپت است که باید در تمام صفحات این کد قرار داشته باشد. دومین کد مربوط به html iframe است که می‌بایست بعد از تگ قبلی قرار بگیرد و در واقع برای شرایطی کاربرد دارد که امکان استفاده از جاوا اسکریپت وجود ندارد.

این کدها بلافاصله بعد از ورود شما به محیط کاربری تگ منیجر نمایش داده می‌شوند اما در صورتی که این کدها را مشاهده نکردید، می‌توانید روی شما شناسایی container ID خود کلیک کرده و کدها را مشاهده کنید تا بتوانید آن‌ها را به سایت یا اپلیکیشن خود اضافه کنید.

متغیرها و ثابت ها در گوگل تگ منیجر (GTM)

تگ‌ها به محرک‌ها وابسته هستند و خود محرک‌ها نیز بر اساس متغیرها کار می‌کنند. به صورت کلی می‌توان گفت که تگ‌ها و محرک‌ها، ثابت‌های گوگل تگ منیجر هستند و متغیرها دارای مقادیر گوناگونی بوده و مقدار آن‌ها دائما در حال تغییر است.

در tag manager دو نوع متغیر وجود دارد. نوع اول متغیرهایی هستند که به صورت پیش فرض وجود دارند و همیشه از آن‌ها استفاده می‌شود و نوع دوم متغیرها، مواردی هستند که توسط کاربران تعریف می‌شوند و هر کاربر با اطلاع قبلی آن را برای مخاطبان خود ایجاد می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز را از آن‌ها را به دست آورد.

آشنایی با بخش های اصلی google tag manager

سه بخش با نام‌های triggers، tags و variables در منوی جانبی تگ منیجر وجود دارد که اساس کار را فراهم می‌کنند که در ادامه کاربرد هر یک را بیان خواهیم کرد.

Tag:

برای مشخص کردن کاری که تگ منیجر باید در صفحه مد نظر انجام دهد، از تگ استفاده می‌شود. برای مثال می‌توانید ارسال تعداد بازدیدها به گوگل آنالیتیکس را توسط تگ مشخص کنید. برای تگ‌های ایجاد شده خود می‌توانید نام دلخواه انتخاب کنید و type آن را نیز مشخص کنید، برای مثال در صورتی که قصد دارید اطلاعات را برای آنالیتیکس ارسال کنید، نوع آن را از میان موارد داخل فهرست، google analytics قرار دهید.

Trigger:

شرط اجرای تگ‌ها را به کمک trigger که به آن فعال کننده و یا محرک نیز گفته می‌شود، می‌توان مشخص کرد. برای مثال می‌توان فعال کننده‌ای را تعریف کرد که یک تگ در صورتی اجرا شود که کاربر صفحاتی حاوی آدرس /product/ را بازدید می‌کند.

Variable:

به مقادیر فعال کننده‌ها و تگ‌ها، متغیر گفته می‌شود که به کمک آن می‌توان زمان اجرای تگ را مشخص کرد. در تگ منیجر متغیرهایی به صورت پیش فرض قرار دارد و همچنین شما می‌توانید متغیرهای شخصی سازی شده خود را نیز تعریف کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

کاربرد گوگل تگ منیجر

Google tag manager ابزاری رایگان و کاربردی است که در موارد مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد و از مزایای آن بهره مند شد. در ادامه با مهم‌ترین کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

  1. به کمک تگ منیجر و بدون نیاز به داشتن مهارت کدنویسی، می‌توان تگ‌های خاص و مد نظر خود را به صفحات مختلف وب سایت اضافه کرد.
  2. توسط تگ منیجر می‌توان سرویس‌های آمارگیری و رصد رفتار کاربران را به سایت اتصال داد.
  3. به کمک tag manager می‌توان به سادگی تأییدیه سرچ کنسول را انجام داد.
  4. با تگ منیجر اطلاعات مورد نیاز را می‌توان به سادگی به آنالیتیکس و دیگر ابزارهای تحلیلی انتقال داد.
  5. توسط tag manager می‌توان کدهای مورد نیاز را در هدر سایت قرار داد.
  6. در محیط کاربری تگ منیجر می‌توان به سادگی رویدادهای مختلف را ردیابی کرد.

به صورت کلی می‌توان گفت که در تگ منیجر می‌توانید ایونت ها شامل کلیک روی لینک، دانلود فایل پی دی اف و ...، میزان اسکرول کردن، نیمه کاره رها کردن کارهایی مانند تکمیل فرم و دیگر رفتار کاربران را به راحتی ردیابی کنید.

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس

برای ارائه گزارش‌های تحلیلی از قسمت‌های گوناگون هر سایت مانند تعداد بازدید، میزان بازدید در دستگاه‌های مختلف، نرخ پرش، تعداد ورودی‌ها و ... از آنالیتیکس استفاده می‌شود و در واقع می‌توان گفت که این گزارش‌ها از جمله کار اصلی analytics به حساب می‌آیند. در تگ منیجر اکثر اطلاعات به صورت متغیر جمع آوری می‌شوند.

در تگ منیجر برای هر تگ می‌توان از قابلیت‌هایی مانند حذف، ویرایش و افزودن استفاده کرد اما در آنالیتیکس چنین امکانی وجود ندارد.

برای مدیریت تعداد زیادی از تگ‌ها می‌توان از تگ منیجر استفاده کرد زیرا که عملکرد بسیار خوبی در این زمینه دارد و همچنین می‌تواند تگ‌ها را به ترتیب اجرا کرده و از کند شدن سایت نیز جلوگیری کند. همچنین با تگ منیجر می‌توان تگ‌های متفاوتی را به راحتی در صفحات گوناگون و مورد نظر خود استفاده کرد.

به صورت کلی می‌توان گفت که آنالیتیکس یک منبع اصلی برای نمایش اطلاعات مختلف و گوناگون، گزارش دهی واقعی و آنالیز است و تگ منیجر واسطی برای ارسال اطلاعات متنوع به سایر منابع است که فقط برای ذخیره و مدیریت کدهای مستقل استفاده می‌شود.

تفاوت گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس

سخن پایانی:

برای تحقق اهداف بازاریابی و در نتیجه فروش بیشتر، می‌بایست به نیازها و به طور کلی به رفتار مشتریان توجه زیادی داشت. به هر میزان که ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشیم و از رفتار، نیازها، علایق و تصمیم گیری‌های آن‌ها مطلع باشیم، در نتیجه می‌توانیم موفقیت بیشتری در کسب و کار خود به دست آوریم.

ابزارهای بسیار زیاد و متنوعی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند که گوگل تگ منیجر یکی از کاربردی‌ترین این ابزارهاست. Google tag manager با مزایا و امکاناتی که دارد می‌تواند در درک نیاز و رفتار کاربر کمک بسیار زیادی به شما کند. در این مقاله با مزایا، معایب، طریقه استفاده، کاربرد و به صورت کلی با تمامی ویژگی‌ها و امکانات تگ منیجر GTM آشنا شدیم، کافیست از نکات این مقاله استفاده کنید و با رصد رفتار کاربران، به موفقیت و کسب درآمد بیشتر در کسب و کار خود کمک کنید.


در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.