راهنمای انتخاب اسم برند

راهنمای انتخاب اسم برند
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

پیدا کردن اسم برند از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از شروع کسب و کار خود می‌بایست به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هنگام انتخاب اسم برند به جذاب و گیرا بودن و متناسب بودن آن با حوزه کسب و کارتان دقت کنید و همچنین توجه داشته باشید که دامنه اینترنتی و اکانت شبکه‌های اجتماعی آن توسط دیگران انتخاب نشده باشد تا بتوانید با طراحی سایت مناسب و ساخت اکانت در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های هدفمندی را در فضای مجازی داشته باشید. در ادامه راهنمای انتخاب نام شرکت را می‌توانید مطالعه کنید.

ویژگی های یک نام برند ایده آل

برای انتخاب نام برند و اسم شرکت خود می‌بایست نکاتی را در نظر داشته باشید:

نام باید با معنا باشد:

برای انتخاب اسم برند به حوزه کسب و کار خود توجه کنید زیرا نام انتخابی شما باید با اهداف شما متناسب باشد و ارتباط معنایی را به طریقی ایجاد کند که بتواند یک تصویر مثبت و همیشگی را در ذهن مخاطبانتان ایجاد کند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

اسم انتخابی باید منحصر به فرد باشد:

نامی که برای شرکت و برند خود انتخاب می‌کنید، باید منحصر به فرد بوده و از سایر رقبا متمایز باشد. انتخاب نامی نزدیک به یک نام تجاری مشهور کار صحیحی نیست؛ به خصوص اگر کسب و کار شما نوپا و تازه تأسیس است.

انجام این کار سبب می‌شود که شما به عنوان یک شرکت فیک شناخته شوید و به کلی اعتبار خود را در میان دیگران از دست بدهید. حتی بسیار دیده شده است که شرکت‌های بزرگ با صرف هزینه‌های زیاد به کمک یک تیم حقوقی بزرگ از نام برند خود در چنین شرایطی محافظت می‌کنند و از شرکتی که قصد کپی از آن‌ها را داشته، شکایت می‌کنند.

نام باید به سادگی در ذهن ها بماند:

اسمی که برای شرکت و برند خود انتخاب می‌کنید می‌بایست راحت خوانده شود، تلفظ آسانی داشته باشد، املای آن راحت باشد و تنها یک نوشتار ثابت داشته باشد تا در ذهن مخاطبانتان ثبت شود.

اسم نباید مخفف باشد:

از کلمات مخفف برای نام برند خود استفاده نکنید زیرا علاوه بر آن که ترکیب‌های جالبی ایجاد نمی‌شود، تلفظ آن‌ها بسیار سخت است، به خاطر سپردن آن کاری دشوار است و هیچ تصویر و ذهنیتی را در مشتریان ایجاد نخواهد کرد.

نام برند باید کوتاه باشد:

نام تجاری کسب و کار شما می‌بایست کوتاه و مختصر باشد و طبق مطالعاتی که انجام شده است، طول متوسط نام یک شرکت باید حداقل 22 کاراکتر باشد. انتخاب نام کوتاه و گویا سبب ماندگاری شما در ذهن‌ها می‌شود و در انجام کارهای بازاریابی می‌تواند کمک بسیار خوبی برای شما باشد.

اسم تجاری نباید محدود به مورد خاصی باشد:

در ابتدای کار ممکن است کسب و کار شما روی محصول‌های خاص، خدمات خاص و همچنین مکان خاصی هدف گذاری شده باشد؛ در چنین شرایطی توجه داشته باشید که نباید نام خود را محدود به این موارد کنید زیرا در آینده در صورتی که قصد گسترش کار خود را داشته باشید، بدون شک با مشکل مواجه خواهید شد.

نام انتخابی شما باید قابل ثبت باشد:

اسم شرکت و برند شما از لحاظ قانونی باید قابل ثبت باشد، باید امکان ثبت دامنه اینترنتی آن و همچنین امکان ثبت آن در شبکه‌های اجتماعی نیز وجود داشته باشد. بنابراین پیش از انتخاب اسم مناسب حتماً قوانین انتخاب نام برند و شرکت را مطالعه کنید تا در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید و همچنین از موجود بودن دامنه اینترنتی آن و امکان ثبت کردن آن در شبکه‌های اجتماعی اطمینان کافی را کسب کنید تا بتوانید بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را نیز انجام دهید.

لوگو باید متناسب با اسم انتخابی باشد:

نام تجاری و طرح لوگوی شما باید با یک دیگر متناسب باشد زیرا هنگام انجام کارهای بازاریابی می‌تواند کمک زیادی به شما کند. طراحی لوگو متناسب با نام و حوزه کسب و کار شما بر فروش و جلب اعتماد دیگران تأثیر زیادی دارد زیرا تصاویر بهتر در ذهن می‌مانند و به واسطه آن کاربران نام برند را زودتر به خاطر می‌سپارند.

انتخاب نام شرکت و نام برند ایده آل

مراحل انتخاب نام شرکت و نام برند مناسب

با ویژگی‌های نام یک برند و شرکت ایده آل آشنا شدیم، اکنون مراحلی که باید برای انتخاب این اسم طی کنیم را نیز باید بدانید. طبق تحقیقات انجام شده برخی افراد برای انتخاب اسم مناسب 6 ماه تحقیق کرده‌اند و بیش از 2000 مورد را بررسی کرده‌اند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرایند انتخاب نام برای شرکت و برند بسیار طولانی و گاها خسته کننده است.

امروزه سیستم‌های زیادی هستند که می‌توانند به طور خودکار، اسم‌های مختلفی را برای برند به شما پیشنهاد دهند اما استفاده از این ابزارها و ترجمه عبارات پیشنهادی آن‌ها به فارسی، اسامی جذابی را برای ما نخواهد داشت. بنابراین استفاده از این ابزارها راه حل مناسبی نیست و شما باید مراحلی را به صورت قدم به قدم طی کنید تا بتوانید اسم عالی و ایده آلی را برای برند و شرکت خود انتخاب کنید.

گام اول: هویت کسب و کار خود را تعیین کنید:

برای مشخص کردن هویت کسب و کار خود باید بدانید که چشم انداز شما چیست و چه آینده‌ای را برای برند خود در نظر گرفته‌اید؟، مأموریت و دلیل وجود کسب و کار شما چیست؟ و همچنین باید مشخص کنید که شرکت شما بر چه ارزش‌هایی استوار است؟ با پاسخ به این سؤالات تمام اهداف شرکت شما مشخص می‌شود و به کمک آن می‌توانید بهترین و شایسته‌ترین نام را برای کار خود انتخاب کنید.

از جمله اقدامات مهم دیگری که بعد از پی بردن به هویت اصلی برندتان باید انجام دهید این است که رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و نقاط اشتراک و تمایز خود را با آن‌ها به دست آورید که نتیجه انجام این کار انتخاب اسم برند مناسب و منحصر به فرد خواهد بود.

گام دوم: با دیگران مشورت کنید:

از دیگران کمک بگیرید و تمام صفت‌ها، کلمات و هر آن چه را که بیانگر حوزه کاری شما است را یادداشت کنید تا بر اساس آن‌ها بتوانید نامی مناسب برای شرکت و برند خود انتخاب کنید. برای انجام این کار سعی کنید دسته بندی‌هایی داشته باشید تا فرایند انتخاب نام را برای شما آسان‌تر کند.

برای مثال دسته بندی برای اسامی اشخاص معروف، تاریخی، تخیلی و حتی اسم‌های استعاره‌ای داشته باشید، دسته بندی برای اسم‌های توصیفی داشته باشید برای مثال تراکتورسازی، نان آوران و ...، دسته بندی اسم‌های ساختگی مانند دیجیاتو، روزیاتو و ... داشته باشید، اسم مکان‌ها را در دسته بندی دیگری قرار دهید، اسامی اختصاری که به ذهنتان می‌رسد را نیز در دسته بندی به نام اسامی اختصاری قرار دهید و به عنوان دسته بندی آخر اسامی مرکب را قرار دهید که از ترکیب دو اسم با معنی و یا ترکیب یک اسم با معنی و یک قسمت بی معنی باشد.

در انتها میان اسامی نوشته شده رأی گیری کنید و حدود 10 تا 15 تا از آن‌هایی که طرفداران بیشتری دارند را به صورت جداگانه یادداشت کنید.

گام سوم: اسامی که بیشترین رای را آورده اند مورد بررسی قرار دهید:

به سایت ثبت علائم تجاری مراجعه کنید و بررسی کنید که کدام یک از نام‌های انتخابی شما در دسترس هستند. بعد از انجام این کار بدون شک لیست انتخاب شما از مرحله قبل از 10 تا 15 مورد به 3 مورد و یا کم‌تر می‌رسد که از میان آن‌ها می‌بایست انتخاب نهایی خود را انجام دهید. در انجام این مرحله نهایت دقت را داشته باشید زیرا نام انتخابی شما در سالیان دراز و تمام مدت با شما خواهد بود و کسب درآمد شما کاملاً به آن وابسته است.

گام چهارم: برند خود را به ثبت برسانید:

بعد از انتخاب نام برند، نوبت به ثبت کردن آن می‌رسد که برای انجام این کار می‌بایست به سایت مرکز مالکیت فکری مراجعه کنید و بر اساس محصول و خدمات خود اظهارنامه مربوطه را تکمیل و مدارک مورد نیاز را ارسال نمایید. در طی انجام این کار نیازی به لوگو ندارید اما برای طراحی لوگو مناسب نیز اقدامات لازم را انجام دهید.

بعد از آن که نام برند و شرکت خود را انتخاب کردید و آن را به ثبت رساندید، باید به فکر ثبت دامنه اینترنتی برای خود باشید و همچنین آیدی شبکه‌های اجتماعی خود را نیز ایجاد کنید. انجام این کارها به صورت همزمان سبب می‌شود که نام انتخابی شما توسط دیگران اشغال نشود و اسم مورد نظرتان در مالکیت شما باقی بماند.

نکات مهم انتخاب اسم شرکت و نام برند

  • سایت جستجوی علائم تجاری، برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام نام بسیار مناسب است.
  • به وجود ریشه فارسی و معنا دار بودن اسم برند خود دقت کنید و ملاک خود را لغت نامه دهخدا قرار دهید.
  • در صورتی که قصد دارید در نام شرکت خود از یک اسم با ریشه خارجی یا ساختگی استفاده کنید، می‌بایست کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشید که دریافت کارت عضویت به مراتب راحت‌تر است.
  • توجه داشته باشید که هر اسم برند تنها به مدت 10 سال در مالکیت شما باقی می‌ماند که بعد از این مدت در صورت تمایل به حفظ آن می‌بایست اقدام به تمدید کنید زیرا در غیر این صورت هر فرد دیگری می‌تواند نام را در مالکیت خود به ثبت برساند. تاریخ اتمام اعتبار به شما یادآوری می‌شود. در صورتی که تمایل به حفظ آن دارید، حتماً در جهت تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهید.
سخن پایانی:

نام گذاری برای یک شرکت تازه تأسیس کاری جزیی و آسان به نظر می‌رسد اما یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اقداماتی است که برای هر کسب و کاری انجام می‌شود زیرا این اسم می‌تواند آینده شما را بسازد.

برای داشتن یک کسب و کار قدرتمند و هدفمند، نهایت دقت را در انتخاب نام برند و نام شرکت خود داشته باشید زیرا که این کار اساسی‌ترین و حساس‌ترین قدم شما در راه اندازی کسب و کارتان است. اسم شرکت شما هویت شما را می‌سازد؛ بنابراین در انتخاب آن وسواس زیادی به خرج دهید و تمامی نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شد را رعایت کنید تا با انتخاب بهترین اسم برای شرکت و برند خود، درآمد زیادی را به دست آورید و در آینده نیز مجبور به صرف هزینه‌های اضافی برای تغییر آن نباشید.

بعد از انتخاب اسم مناسب، در صورتی که قصد راه اندازی سایت برای کسب و کار و بهبود وضعیت سئوی سایت خود دارید، با تیم ودیانا در تماس باشید تا بتوانید توسط مخاطبانتان بهتر دیده شوید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.