افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چیست و چه مزایایی دارد؟

افیلیت مارکتینگ
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا شما صاحب یک کسب وکار هستید؟ کسب و کارتان با فروش یک یا چند محصول مرتبط است؟ آنچه که در این مقاله بررسی خواهد شد، برای همه افراد مفید است. در عصر حاضر روش‌های بازاریابی تغییرات زیادی کرده است. افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی است که به عنوان فردی که در قرن بیستم زندگی می‌کنیم باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشیم. به احتمال زیاد این روزها به طراحی سایت فروشگاهی زیاد فکر می‌کنید، زیرا کسب درآمد اینترنتی بسیار پر رونق است. پیج‌های اینستاگرامی و تبلیغات کلیکی نیز جایگاه خود را دارند. با ما همراه باشید تا از افیلیت مارکتینگ اطلاعات کاملی کسب کنید.

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

تعجب نکنید! افیلیت مارکتنیگ یک مفهوم آشنا برای شماست. فرض کنید یکی از دوستان شما صاحب یک کتابفروشی است و ازشما می‌خواهد که کتاب‌ها را به دیگران معرفی و تبلیغ کنید. هرمشتری که از جانب شما مراجعه و خرید کند، درصدی سود به شما تعلق می‌گیرد. این همان فروش پورسانتی است اما با توجه به شکل تجارت امروز در دنیای مجازی، می‌توان گفت بستر آن تغییر کرده است. در گذشته و قبل از رونق طراحی سایت های فروشگاهی، شبکه‌های مجازی، اینترنت و... این کار از طریق تماس تلفنی انجام می‌شد.

امروزه بستر اینترنت و فضای مجازی کار را آسان کرده است. افیلیت مارکتینگ که به آن بازاریابی پورسانتی نیز می‌گویند بازاریابی بر اساس عملکرد است. صاحب یک کسب وکار(معمولا آنلاین) از وب سایت‌ها و افراد دیگر(ناشر افیلیت) درخواست می‌کند که پیشنهاد خرید محصولاتش را در وب سایت خود قرار دهند و به ازای هر مشتری که از طریق لینک ناشر افیلیت وارد وب سایت شود و اقدام به خرید کند درصدی سود به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود. افیلیت مارکتینگ برای اولین بار در سایت آمازون راه اندازی شد و هنوز هم ادامه دارد. افیلیت مارکتنیگ دیجی کالا نیز در حال حاضر در ایران فعال است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

شاید تصور کنید افیلیت مارکتنیگ کار پیچیده‌ای است اما اینطور نیست. درفضای مجازی افراد زیادی قصد دارند از طریق فروشگاه‌های مجازی محصولات خود را بفروشند. برخی سایت‌ها نیز کاربران زیادی دارند، که تمایل به کسب درآمد و تامین هزینه‌ها دارند. با ایجاد یک توافق کاری ساده بین این دوسایت هر دو به اهداف خود خواهند رسید. به عنوان مثال با طراحی سایت مارکت پلیس میتوانید اینکار را انجام دهید. سایت فروشگاهی که سایت تبلیغ دهنده یا merchant نامیده می‌شود یک تبلیغ به صورت عکس، بنر و... تهیه می‌کند. ناشر افیلیت تبلیغ را درسایت خود قرار می‌دهد و در مقابل کلیک کاربران یا خرید آنها درصدی سود از سایت تبلیغ دهنده دریافت می‌کند.

به طور کلی در یک فرآیند افیلیت مارکتینگ سه گروه زیر همکاری دارند:

  1. فروشندگان محصولات: سایت‌ها و کسب وکارهایی که قصد دارند با بازاریابی پورسانتی فروش خود را افزایش دهند.
  2. ناشران افیلیت: سایت‌هایی که بنرهای تبلیغاتی را در سایت خود متشر می‌کنند.
  3. کاربران یا مشتریان: افرادی که برای خرید محصول روی لینک تبلیغاتی کلیک می‌کنند. گاهی افراد فقط با هدف جذب امتیازی که ناشران افیلیت برای کلیک روی بنر مشخص کرده‌اند، اقدام به مشاهده تبلیغ و کلیک می‌کنند.

درصد سود ناشران افیلیت مارکتینگ چگونه پرداخت می‌شود؟

درصد سود ناشران افیلیت مارکتینگ

درصد سود ناشران با توجه به توافقی که بین سایت تبلیغ دهنده و سایت ناشر صورت گرفته، محاسبه و پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه سایت‌های تبلیغ‌دهنده اهداف مختلفی دارند، بنابراین روش‌های مختلفی برای پیاده سازی و پرداخت سود به شرح زیر وجود دارد:

پرداخت به ازای هر عمل (CPA)

این روش شباهت زیادی به تبلیغات کلیکی دارد که به آن پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action نیز گفته می‌شود. این روش نسبت به روش‌های دیگر رایج‌تر و محاسبه سود آن نیز آسان‌تر است. در صورت انجام اقدام موردنظر تبلیغ دهنده مانند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن هزینه توافق شده پرداخت می‌شود.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

این روش یکی از علایق سایت‌های تبلیغ‌دهنده است زیرا معمولا به دنبال مشتریان واقعی هستند. درصد پورسانت در روش پرداخت به ازای فروش Cost Per Sale معمولا 4 الی 10 درصد است.

پرداخت به ازای هر لید (CPL)

بهتر است ابتدا مفهوم لید را توضیح دهیم. فرض کنید شما یک فرزند 5 ساله دارید زمانی که از یک سایت فروش لوازم التحریر بازدید کنید، یک مشتری بالقوه هستید که در آینده‌ای نزدیک به احتمال زیاد تبدیل به یک مشتری بالفعل می‌شوید. یعنی با توجه به اینکه در آینده‌ای نزدیک فرزند شما به لوازم التحریر نیاز دارد احتمال خرید شما زیاد است. به اصطلاح مشتریان بالقوه که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشده‌اند لید نام دارند. در این روش کاربران روی لینک تبلیغ کلیک کرده و وارد صفحه موردنظر می‌شوند. درصورت انجام هدف موردنظر سایت تبلیغ دهنده مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت موبایل، پورسانتی به سایت ناشر پرداخت می‌شود.

پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM)

همانطور که از نام این روش پیداست در صورتی که آگهی تبلیغاتی برای کاربران نمایش داده شود هزینه توسط تبلیغ دهنده پرداخت خواهد شد. 

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

Cost Per Click یا همان پرداخت به ازای کلیک یکی از زیرمجموعه‌های تبلیغات کلیکی است. این روش بیشتر برای معرفی و آگاهی از برند کاربرد دارد.

پرداخت با تعرفه ثابت

این روش نیز کاملا مشخص است و در ابتدای کار مبلغ ثابتی به عنوان هزینه تبلیغ توافق می‌شود. بهتر است همواره از روش‌های مختلف افیلیت مارکتینگ در کنارهم و به صورت ترکیبی استفاده کنید.

مزایای افیلیت مارکتینگ

مزایای افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یک فرصت ویژه برای بازاریابی تمام کسب وکارها است. فرقی نمی‌کند کسب و کار شما کوچک است یا بزرگ به هرحال تبلیغات و بازاریابی تقش بسیاری در موفقیت شما خواهد داشت. مزایای همکاری در فروش به شرح زیر است:

  • در این روش هزینه زمانی پرداخت می‌شود که اقدام موردنظر تبلیغ دهنده صورت گرفته باشد، بنابراین انگیزه ناشران برای انجام کار بیشتر است.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش مخاطبان در هر بازاری است.
  • مقرون به صرفه و ارزان است.
  • هرچه تعداد ناشران بیشتر شود فروش و افزایش ترافیک بیشتر می‌شود.
  • با معرفی محصول شما توسط دیگران اعتبار برند شما افزایش پیدا می‌کند.

معایب افیلیت مارکتینگ

معایب افیلیت مارکتینگ

  • کاربران با کلیک بر روی لینک تبلیغ وارد سایت شده و مشتری می‌شوند اما پس از آن به صورت مستقیم وارد سایت شده و دیگر روی تبلیغ کلیک نمی‌کنند. این مورد به ضرر ناشران است.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد که ناشران قطعا به درآمد می‌رسند، زیرا نتایج کاملا به عملکرد کاربر بستگی دارد.
  • احتمال اینکه مورد حمله اسپمرها و ترافیک‌دزدها (Fraud) قرار بگیرید و کلیک‌های غیرواقعی و تقلبی روی لینک موردنظر انجام شود.
  • تبلیغ دهندگان و ناشران کنترلی روی رقبا ندارند و گاهی ممکن است هزینه رقبا کمتر شود.
  • ممکن است برنامه‌ای در لحظه خوب باشد اما پس از مدتی نتواند انتظارات تبلیغ دهنده را برآورده کند.

سخن پایانی

سخن آخر این است که افیلیت مارکتینگ یک روش بازاریابی بر اساس عملکرد است. یکی از راه‌های کسب درآمد اینترنتی همین روش بازاریابی پورسانتی است که امروزه با توجه به فراهم بودن بستر ارتباطی آن طرفداران زیادی دارد. اگر صاحب یک کسب وکار هستید وقت آن رسیده است که برای تبلیغات و جذب مشتری از روش‌های جدید استفاده کنید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.