اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ و چگونه اینفلوئنسر شویم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های جدید و رایج بازاریابی است. طراحی سایت‌ برای کسب وکارها و فضای مجازی سبب شده است استفاده از روش‌های جدید تبلیغات آسان‌تر شود. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، واتساپ و... نیز به طور کلی روش‌های خرید و فروش را تغییر داده‌اند.در این مقاله قصد داریم در رابطه با اینکه اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چگونه کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ طراحی کنیم توضیحاتی را ارائه دهیم؛ با ما همراه باشید.

در هر کسب و کاری که مشغول هستید بازاریابی بخش جدایی ناپذیر و مهمی از حرفه شما است. در واقع می‌توان گفت بازاریابی قلب تپنده یک کسب وکار است؛ هرچقدر تبلیغات و جذب مشتری شما کاهش یابد حیات حرفه و کسب و کار شما نیز، بیشتر مورد تهدید قرار می‌گیرد. در دنیای امروز روش‌های بازاریابی تغییر کرده است دیگر زمان آن نیست که تراکت، بنر یا آگهی چاپ کنید؛ روش‌های بازاریابی دست خوش تغییرات زیادی شده است و در این بین فناوری اطلاعات نیز با آن همگام شده است.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

به احتمال زیاد کلمه اینفلوئنسر مارکتینگ برایتان آشنا نیست اما قطعا شما تجربه شرکت در فرآیند این روش بازاریابی را دارید. افراد مشهور و شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی که دیگران فعالیت‌های آن‌ها در فضای مجازی را دنبال می‌کنند، اینفلوئنسر می‌نامند. حتما برایتان پیش آمده که با شنیدن صحبت‌های یک فرد مشهور در رابطه با یک محصول یا برند اقدام به خرید کرده‌اید. این فرآیند یک روش بازاریابی است که به آن تبلیغ از طریق افراد تاثیر گذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ گفته می‌شود. این روش نوعی بازاریابی رایج در شبکه های اجتماعی برای معرفی محصول، خدمت یا کمپین است. در این روش پیام تبلیغاتی به طور غیرمستقیم از طرف افراد مشهور در شبکه های مجازی منتشر می‌شود. پیام تبلیغاتی گاهی توسط مالک محصول یا خدمت و برخی مواقع نیز توسط اینفلئونسر تولید می‌شود. این روش بازاریابی به دلیل اثرگذاری بالا روی مخاطبان مورد توجه تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار قرار گرفته است.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

شاید تصور کنید اینفلوئنسرها اغلب افراد مشهور هستند اما اینطور نیست. همه افراد می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند، به شرط آنکه مخاطبان خود را بشناسند و محتوای مورد علاقه آن‌ها را تولید کنند. اگر می‌خواهید یک اینفلوئنسر شوید یا دوست دارید بدانید که چگونه کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ طراحی کنیم؟ طبق راهنمای زیر شروع به کار کنید.

موضوع و ایده خوبی را انتخاب کنید

اولین قدم مشخص کردن موضوعی است که قصد فعالیت در آن را دارید، بهتر است به آن علاقه نیز داشته باشید زیرا در این صورت موفقیت شما قطعی است.

منحصر به فرد باشید

منحصر به فرد بودن سبب موفقیت شما می‌شود. به طور مثال امروزه افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام در مورد آشپزی، روزمرگی و... صحبت می‌کنند و برخی از آنها موفقیت چندانی ندارند و علت آن تکراری بودن است.

شبکه اجتماعی خود را انتخاب کنید

یکی از شبکه‌های اجتماعی که با آن راحت‌تر کار می‌کنید و به آن علاقه مند هستید را انتخاب کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که گروه مورد هدف شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی فعالیت دارند.

برنامه ریزی کاری داشته باشید

محتوای شما، برگ برنده شماست. بدون هدف و بی برنامه عکس و مطلب منتشر نکنید. برای پست‌ها و استوری‌های خود برنامه ریزی داشته باشید؛ مثلا تا یک ماه آینده را برنامه ریزی کنید.

محتوای خوب تولید کنید

اگر مخاطبان شما از محتوای شما خسته شوند یا برایشان جذاب نباشد شما بازنده هستید. در تولید محتوا سعی کنید همواره به علائق مخاطبان خود اهمیت دهید.

منظم کار کنید

مسیری که در پیش گرفته‌اید را آهسته و پیوسته طی کنید. شما بر اساس برنامه‌ریزی خود می‌توانید روزانه، یک روز در میان و... پست‌های خود را منتشر کنید. آنچه که مهم است نظم و تداوم در انتشار محتوای باکیفیت و مورد علاقه مخاطب است.

تبلیغ محتوا

قطعا تولید محتوا وقت زیادی از شما می‌گیرد اما از تبلیغ نیز نباید غافل شوید. تمرکز بیشتری روی تبلیغ محتوای خود قرار دهید؛ یک پست هرچقدر هم که خوب باشد اگر دیده نشود ارزش چندانی برایتان نخواهد داشت.

همکاری با اینفلوئنسرها

یکی از راه‌های افزایش تعداد مخاطبان شما همکاری با اینفلوئنسرهای معروف است. اگر یک پست جذاب تولید کنید که سبب جلب توجه یک اینفلوئنسر شود می‌توانید مخاطبان زیادی جذب کنید.

  • تعامل با مخاطبان
  • برای مخاطبان خود وقت بگذارید و سعی کنید به تمام کامنت‌ها پاسخ دهید.
  • شبکه‌های اجتماعی را رصد کنید.
  • پست‌های پربازدید در شبکه‌های اجتماعی را تحلیل و بررسی کنید تا علائق و سلیقه مخاطبان را بشناسید.

دلایل استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ‌

دلایل استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ‌

روی آوردن اکثر صاحبان کسب و کار به تبلیغات مجازی نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که آنها ایمان پیدا کرده‌اند که این روزها دیگر تبلیغات سنتی جوابگو نیست. اگر به عنوان یک صاحب کسب و کار دارای صفحه اینستاگرام باشید متوجه می‌شوید که زمان زیادی را در فضای مجازی می‌گذرانید، اما به دلیل کم بودن تعداد مخاطبان موفقیت چندانی حاصل نمی‌شود. ضرورت استفاده از بازاریابی به روش اثرگذاری اینجا مشخص می‌شود. دلایل استفاده از اینفلوئنسرها به شرح زیر است:

  • مصرف کنندگان به توصیه اینفلوئنسرها توجه بیشتری دارند.
  • بازاریابی تاثیر گذار نتایج بسیار خوبی دارد.
  • افزایش روز به روز استفاده از شبکه‌های اجتماعی
  • وجود مسدودکننده‌های تبلیغات

اینفلوئنسرها چگونه باعث رونق کسب‌وکار می‌شوند؟

اینفلوئنسرها چگونه باعث رونق کسب‌وکار می‌شوند؟

اگر صفحه یک اینفلوئنسر اینستاگرام را دنبال کرده باشید حتما در پست‌ها و استوری‌ها متوجه تبلیغ مشخص یا نامحسوس یک محصول می‌شوید. گاهی یک اینفلوئنسر با استفاده از یک برند خاص در لباس، کفش و... سبب جلب توجه مخاطبان می‌شود، گاهی نیز با ساخت یک ویدئو به طور واضح و هدف‌دار برند خاصی را معرفی می‌کند. شما به دو روش می‌توانید از یک فرد اثرگذار استفاده کنید؛ پست‌های او را منتشر کنید یا اینکه با پرداخت هزینه تقاضای تبلیغ صفحه کاری یا برند خود را داشته باشید.

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام

اگر از اینستاگرام استفاده کنید حتما صفحه اینفلوئنسرهای اینستاگرام را دیده‌اید. جالب است بدانید که هر شخص که قصد فعالیت در این روش بازاریابی را دارد فقط می‌تواند در یک موضوع کار کند و همزمان نمی‌توان در دو موضوع فعالیت داشت و علت آن‌هم مخاطبان شما هستند. مثلا شخصی که در زمینه غذاهای خوشمزه فعالیت می‌کند نمی‌تواند همزمان در رابطه با رژیم غذایی و لاغری صحبت کند. اینفلوئنسرها ی اینستاگرام بر اساس تعداد دنبال کنندگان خود به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)

این گروه بیش از یک میلیون فالور دارند و معمولا افراد مشهور و سلبریتی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)

این گروه بین 100 هزار تا یک میلیون فالور دارند و معمولا به دلیل فعالیت در یک موضوع خاص مورد توجه هستند.

میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)

افرادی هستند که بین ۱۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ فالوئر دارند. این گروه به دلیل اینکه مخاطبان آنها اکثرا افراد علاقه مند به موضوع خاص و با علائق مشترک هستند اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان خود دارند.

نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

کمتر از ده هزار فالور دارند و افراد کمی مخاطبان آنها هستند و اثرگذاری آنها روی مخاطبان بسیار کم است.

هزینه تبلیغات اینفلوئنسر

هزینه تبلیغات اینفلوئنسر

در حال حاضر تبلیغ در اینستاگرام یکی از پربازده‌ترین تبلیغات است. معیارهای قیمت گذاری تبلیغ در ایستاگرام به شرح زیر است:

میزان انگیجمنت: میزان بازدهی و درصد فعالیت کاربران در صفحه مورد نظر برای تبلیغ را نشان می‌دهد.

تعداد فالور: تعداد فالور معیار قابل قبولی نیست زیرا گاهی برخی از افراد اقدام به خرید فالورهای فیک می‌کنند. در نظر گرفتن متوسط مشارکت صفحه یا متوسط بازدید (ایمپرشن) می‌تواند معیار مناسب تری جهت بررسی تعیین قیمت یک صفحه برای اینفلوئنسر مارکتینگ باشد.

نوع تبلیغ: تبلیغ بر اساس پست و استوری است که گاهی نوع تبلیغ ویدئویی یا عکس هم در مشخص کردن قیمت اثر گذار است.

میزان تبلیغات: گاهی تبلیغ در برخی صفحات نتایج بسیار خوبی دارد لذا مدت زمان تبلیغ نیز مهم است.

جایگاه تبلیغ: مثلا این موضوع که تبلیغ به عنوان پست آخر باشد یا ساعت انتشار تبلیغ که کمتر مدنظر قرار می‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی دنبال کنندگان: گاهی دنبال کنندگان یک صفحه به علت محتوای آن صفحه مربوط به یک منطقه خاص هستند که می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت اثرگذار باشد.

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟

سوشال مدیا مارکتینگ معادل عبارت انگلیسی Social Media Marketing است و گاهی به اختصار SMM نام برده می‌شود. نوعی از روش بازاریابی است که در آن از شبکه‌های مجازی به عنوان بستری برای تبلیغات استفاده می‌کند.در این روش بازاریاب با مخاطبان خود ارتباط میگیرد، نظرات و پیشنهادها و انتقادهای آنان را دریافت و از آن‌ها استفاده می‌کند. در واقع این روش بازاریابی به نوعی ترکیبی از فناوری و روانشانسی است. بسترهای یا پلتفرم‌های سوشال مدیا مارکتینگ امروزه متنوع و زیاد هستند اما رایج ترین آنها به شرح زیر است:

سخن آخر

سخن آخر این است که امروزه روش‌های بازاریابی به کلی تغییر کرده است. اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش‌ بازاریابی رایج است که امروزه در ایسنتاگرام بسیار استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید یک اینفلوئنسر شوید هیچ زمانی دیر نیست از همین امروز شروع کنید. با انتخاب موضوع مورد علاقه خود، توجه به سئو اینستاگرام و فعالیت مداوم می‌توانید موفق شوید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.