اصول موبایل مارکتینگ در سال 2021

اصول موبایل مارکتینگ در سال 2021
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در گذشته عمده فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ روی وب سایت‌ها و پلتفرم‌های دسکتاپ انجام می‌شد. اما امروزه به دلیل روی کار آمدن گوشی‌های هوشمندی که دارای سیستم عامل قوی و کارایی بسیار زیادی هستند، فعالیت در زمینه موبایل مارکتینگ بیشتر شده است و اهمیت انجام بازاریابی موبایلی نیز در سال 2021 به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

به صورت کلی می‌توان گفت که مجموعه فعالیت‌هایی که در راستای بازاریابی با استفاده از ابزار مویابل انجام می‌شود، جز موبایل مارکتینگ به حساب می‌آیند؛ برای مثال پیامک‌های تبلیغاتی نیز از جمله این موارد است. هدف از بازاریابی موبایلی، ارتباط با مخاطبان هدف در موبایل و تبلت است که وب سایت، ایمیل، اس ام اس، اپلیکیشن ها و رسانه‌های اجتماعی از جمله موارد مورد استفاده در این زمینه هستند.

نکات مهم موبایل مارکتینگ در سال 2021

برای انجام بازاریابی موبایل می‌بایست نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. پیش از انجام این کار، اهداف خود را مشخص کنید و وضعیت فعلی کسب و کارتان را در زمینه موبایل مارکتینگ مورد بررسی قرار دهید. در واقع هر کسب و کاری باید بر اساس حوزه فعالیت خود، استراتژی دقیقی را برای موبایل مارکتینگ در نظر بگیرد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

پرسونای مخاطبان هدف را تهیه کنید:

برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و شناخت بهتر آن‌ها، پرسونای مخاطبان هدف در کسب و کار خود را تهیه کنید تا از این طریق نیز بتوانید با توجه به نیاز آن‌ها، بازاریابی خود را انجام دهید.

برای درک و شناخت بهتر مخاطبان هدف خود می‌توانید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و ترافیک ورودی‌های سایت و اپلیکیشن خود را از طریق موبایل مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. در آنالیتیکس می‌توانید mobile behavior که بیانگر میزان جذب مخاطبان از طریق موبایل و mobile conversion که نشانگر میزان نرخ تبدیل و بهینه بودن صفحات فرود است را مشاهده کنید.

برای کسب اطلاعات جامع در مورد این که پرسونا چیست و چگونه طراحی می‌شود؟ وارد این مقاله از سایت ودیانا شوید تا بتوانید پرسونای مخاطبان خود را به درستی طراحی کنید و فعالیت خود را بر اساس نیاز مخاطبان خود انجام دهید.

شاخص کلیدی عملکرد KPIs را تعیین کنید:

برای مشخص کردن میزان موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی خود، KPI هایی را تعیین کنید. برای مثال می‌توانید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  1. آیا برای کسب موفقیت می بایست تعامل بیشتری با مخاطبان هدف خود داشته باشید؟
  2. برای دریافت نتیجه بهتر، آیا لازم دارید که کاربران جدید بیشتری را به سمت خود جذب کنید؟
  3. به طور متوسط از هر کاربر موفق به کسب درآمد تا اندازه خواهید شد؟
  4. چه میزان نرخ بازگشت سرمایه در یک بازه زمانی را شاهد خواهید بود؟

تکنیک هایی برای کسب موفقیت در بازاریابی موبایل

برای کسب موفقیت در موبایل مارکتینگ در سال 2021، تکنیک‌های زیر را در نظر داشته باشید:

تجربه کاربری مناسب را در وب سایت خود ایجاد کنید:

وب سایت شما باید با تمامی دستگاه‌های موبایل، دسکتاپ و تبلت سازگار بوده و نمایش صحیحی از آن‌ها داشته باشد و در واقع می‌بایست کاملاً ریسپانسیو طراحی شود. با موبایل فرندلی بودن سایت خود، امکان جذب مخاطبان بیشتر و امکان افزایش و امکان فروش خود را بیشتر خواهید کرد. همچنین سایت شما می‌بایست به طریقی باشد که سرعت بارگذاری بالایی داشته و هیچ گونه خطایی هنگام بارگذاری صفحات دیده نشود. به صورت کلی باید بگوییم که به طراحی سایت حرفه‌ای و رعایت اصول و استانداردها در آن توجه کافی را داشته باشید.

در صورتی که تمامی این موارد را در سایت خود رعایت کنید، می‌توانید تجربه کاربری خوبی را برای کاربران خود ایجاد کرده و در نتیجه مشتریان وفاداری زیادی را به سمت خود جذب کنید و درآمد قابل توجهی داشته باشید.

هنگام انجام ایمیل مارکتینگ، کاربران موبایل را در نظر داشته باشید:

متن ایمیل‌های تبلیغاتی خود را به صورت واکنش گرا طراحی کنید و حتماً کاربران موبایلی را در نظر داشته باشید که نمایش صحیحی از ایمیل شما را مشاهده کنند. در طراحی ایمیل‌های خود دقت کنید که طراحی دکمه‌ها صحیح باشد، کلیک بر روی دکمه‌ها به راحتی انجام شود، کال تو اکشن CTA را در بخش مناسبی از ایمیل قرار دهید و به دلیل کوچک‌تر بودن صفحه موبایل، متن‌های مهم‌تر و جذاب‌تر خود را در بخش ابتدایی از ایمیل قرار دهید تا نظر کاربران را به خود جلب کند.

ایمیل مارکتینگ برای کاربران موبایل

در انجام بازاریابی پیامکی، دقت داشته باشید:

برای جذب مخاطبان بیشتر و ارتباط بهتر با آن‌ها در بازاریابی پیامکی باید دقت داشته باشید که میزان فعالیت شما به طریقی نباشد که موجب نا رضایتی آن‌ها بشود. برای این منظور تعداد پیامک‌های ارسالی خود را از یک میزانی بیشتر نکنید و متن‌های جذاب، کوتاه و مفهوم مطابق با نوع مخاطب خود بنویسید تا بتوانید مشتریانی وفادار پیدا کنید.

از اپلیکیشن در بازاریابی موبایلی خود استفاده کنید:

امروزه ساخت اپلیکیشن اندروید و آیفون در زمینه‌های مختلف بسیار زیاده است. اپلیکیشن ها نقش پر رنگی در موبایل مارکتینگ دارند و تا میزان زیادی می‌توانند نتیجه مفید و اثر بخشی را داشته باشند. برای برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان هدف خود می‌توانید از ارسال پوش نوتیفیکیشن و یا نوتیفیکیشن های درون برنامه‌ای استفاده کنید. این روش‌ها از جمله بهترین و قدرتمندترین روش‌هایی هستند که می‌توانید توسط آن‌ها با کاربران مورد هدف خود ارتباط برقرار کنید.

موبایل مارکتینگ در بازی ها انجام دهید:

اگر مخاطبان شما، سن نسبتاً کمی دارند و یا با روحیات گیمرها اشتراکات زیادی دارند، می‌توانید از بستر بازی‌ها برای بازاریابی خود استفاده کنید. تبلیغات درون بازی‌ها به صورت پاپ آپ، بنر، تبلیغات تصویری تمام صفحه و تبلیغات ویدیویی خواهد بود که می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار اثر بخش و مفید باشد.

تبلیغات را بر اساس QR کدها انجام دهید:

بارکدها به صورت رمزگذاری شده هستند که برای دستیابی به اطلاعات آن‌ها می‌بایست کدها را اسکن و رمزگشایی کرد که این کار به راحتی توسط دوربین گوشی موبایل‌ها قابل انجام است. با رمزگشایی این کدها می‌توان به اطلاعات صفحه‌ای که کد روی آن قرار گرفته است، دست یافت و از این طریق می‌توان کاربر را به سرعت به مقصد نهایی و مورد هدف هدایت کرد. به عنوان مثال می‌توانید این کدها را روی کارت‌های تبلیغاتی، بروشورها، وب سایت‌ها و ... قرار دهید و کاربران را به صفحه هدف در وب سایت خود هدایت کنید.

مشکلات رایج در موبایل مارکتینگ

افرادی که قصد دارند کار بازاریابی با موبایل را انجام دهند، با مشکلات و ابهامات زیادی رو به رو خواهند شد. در ادامه پر چالش ترین مسائلی که در این زمینه وجود دارد را جمع آوری کرده‌ایم.

آیا مخاطبان من، کاربران موبایلی هستند؟

پاسخ به این سؤال بدون شک، بله است زیرا امروزه موبایل در دسترس همگان است؛ بنابراین هر کسب و کاری که داشته باشید، مخاطب درصد قابل توجهی از آن‌ها کاربران موبایل هستند و طبق آمار اعلام شده از سمت گوگل، حدود 60 درصد از کاربران وب سایت‌ها از موبایل استفاده می‌کنند. این مورد اهمیت انجام موبایل مارکتینگ را برای تمام کسب و کارها نشان می‌دهد. برای بررسی و تحلیل کاربران موبایلی خود می‌توانید از گوگل آنالیتکس کمک بگیرید.

چرا با وجود ترافیک بالا از طریق موبایل، نرخ تبدیل قابل توجه نیست؟

بسیار دیده شده است که ورود کاربران از طریق موبایل به وب سایت زیاد است اما نرخ تبدیل آن‌ها به مشتری بسیار کم است. موردی که باعث کم شدن نرخ تبدیل کاربران از طریق گوشی می‌شود، این است که سایت به صورت ریسپانسیو طراحی نشده است. اگر سایت موبایل فرندلی نباشد و المان‌ها به درستی در صفحه نمایش داده نشوند، کاربران از وب سایت شما خارج خواهند شد. برای بررسی مشکلات مربوط به موبایل می‌توانید وارد سرچ کنسول و بخش mobile usability شوید.

سخن پایانی:

موبایل مارکتینگ از جمله روش‌های بازاریابی است که می‌تواند کسب و کار شما را به سرعت به سودآوری برساند. تا قبل از سال 2020 به این روش بازاریابی توجه زیادی نمی‌شد اما امروزه اهمیت موبایل مارکتنیگ در سال 2021 بسیار زیاد شده و مورد توجه بسیاری از کسب و کارها قرار گرفته است. برای کسب موفقیت در این مسیر می‌بایست نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید نتیجه دلخواه خود را به دست آورید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.