طراحی سایت خودرو

طراحی سایت خودرو
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 11 دقیقه

صنعت خودرو همیشه از صنایع پررونق وپرطرفدار بوده است و مخاطبین بسیاری را دارند. با افزایش روز‌افزون استفاده از اینترنت و فضای مجازی این صنعت نیز در صدد جذب مخاطبین اینترنت است و صاحبان بیزنس‌های مرتبط با خودرو می‌خواهند از این فرصت به سود خود بهره ببرند، بنابراین طراحی سایت خودرو این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا خود را بیشتر معرفی کنند و در هر ساعتی از شبانه‌روز در دسترس مشتریان خود باشند و بدون هیچ محدودیت مکانی محصولات خود را به مشتریان در تمامی مناطق فراهم بیاورند و آن‌ها را به‌سوی خود جذب کنند.

اهمیت طراحی سایت خودرو

برای بیان اهمیت داشتن سایت خودرو، فقط یکی از حوزه‌های افزایش درآمد یعنی بازاریابی را با هم بررسی می‌کنیم. در گذشته افراد برای خرید و یا فروش خودروی خود به محلی مختص به این کار مثلا به یک بانگاه خرید و فروش خودرو مراجعه می‌کردند. خب این مراجعه حضوری مشکلاتی همچون ترافیک، اتلاف وقت و ... را داشت. ولی امروزه با گسترش استفاده از اینترنت بسیاری از کارها اینترنتی شده‌اند. کاربری که قصد خرید خودرو دارد به سراغ گوگل رفته و اطلاعات دقیق و کاملی از خودروی مورد نظرش پیدا می‌کند و بعد از بررسی وب‌سایت‌های مختلف، اقدام به خرید خودروی مورد نظر می‌کند. کاربری هم که قصد فروش خودروی خود را دارد، از طریق بیزنس‌هایی که طراحی سایت آگهی انجام داده‌اند، خودروی خود را در این سایت‌ها آگهی می‌کند.

با این اوصاف داشتن سایت و فعالیت در فضای مجازی مهم و ضروری است. ولی صرفا داشتن سایت کفایت نمی‌کند. طراحی سایت حرفه ای است که رونق کسب‌وکار شما را به همراه خواهد داشت. سایتی که بخش‌های مهم سایت مانند مشاهده خودروها به همراه جزئیات، منوها، راه‌های ارتباطی با مشاوران شما و .... کاملا در دسترس کاربر باشد.
علاوه بر این طراحی وب‌سایت برای مدیر سایت هم مهم است. کار کردن با سایت و مدیریت مشتریان و ادمین‌های وب‌سایت باید به‌راحتی انجام شود و نیاز به دانش تخصصی خاصی نباشد. در واقع علاوه بر اینکه سایت حرفه‌ای طراحی می‌شود، باید کاربرپسند و ساده و قابل فهم باشد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

عنوان‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای طراحی سایت خودرو بهره برد:

  1. سایت نمایشگاهی
  2. سایت فروش
  3. سایت معاوضه خودرو
  4. سایت ثبت خودرو

طراحی سایت نمایشگاه خودرو

وقتی صحبت از طراحی سایت حرفه ای می‌شود، کلمه حرفه‌ای در هر بیزنسی تعریف متفاوتی دارد. مثلا برای وب‌سایتی که فقط باهدف اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کند، امکان تولید محتوای حرفه‌ای و ساخت صفحات جذاب و داینامیک، به‌معنای حرفه‌ای بودن است. یا برای یک سایت فروشگاهی، امکان مقایسه کالا، جستجوی پیشرفته و ... حرفه‌ای بودن سایت را مشخص می‌کند.البته برخی ویژگی‌ها مانند سرعت سایت، ریسپانسیو بودن، امنیت سایت مواردی است که باید در تمامی وب‌سایت‌ها رعایت شود و جزو امکانات اولیه هر وب‌سایتی است. در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم و موارد مهم و اصلی را با هم بررسی می‌کنیم.

امکاناتی که طراحی سایت نمایشگاه خودرو در اختیار کاربران و صاحبان کسب‌وکارها قرار می‌دهد:

  • بخشی به منظور مقایسه خودروها با یکدیگر
  • لیست اعلام قیمت روز خودرو
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • گالری تصاویر حرفه‌ای
  • بخشی برای فروش خودروها به‌وسیله مشتریان
  • پنل کاربری حرفه‌ای و کاربر پسند
  • پنل مدیریتی ساده و کامل
  • بخش وبلاگ برای به‌روزرسانی سایت تولید محتوا و ارتقا سئو سایت
  • بخش اخبار سایت برای انتشار اخبار روز در زمینه خودرو و برند شما
  • فیچرهای فروشگاه اینترنتی برای فروش و پیش‌فروش خودرو
  • امکان پیش خرید خودرو
  • نقشه سایت
  • ارائه پشتیبانی آنلاین به مشتریان
  • امکان جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران برای مواردی مانند ایمیل مارکتینگ
  • انواع فرم‌ها مانند فرم تماس، فرم استخدام، فرم درخواست خودرو
  • امکان معرفی فروشگاه یا شرکت لوازم یدکی ماشین همکار و یا زیرمجموعه (طراحی سایت لوازم یدکی خودرو)
  • امکان ارتقای سایت برای مواردی مانند چند زبانه کردن سایت

در ادامه تعدادی از امکانات را با هم بررسی می‌کنیم.

معرفی نمایندگی‌ها

در این بخش تمامی نمایندگی‌های فروش و عرضه به همراه آدرس در نقشه گوگل و اطلاعات تماس با فروشنده و تمامی اطلاعات مربوط به نمایندگی به تفکیک استانی و منطقه و خیابان در دسترس قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید با طراحی مارکت پلیس امکانات سایت خود را گسترش دهید.

پیش فروش خودرو

عرضه خدمات پیش‌فروش خودروها و پرداخت آنلاین جهت پیش‌خرید برای مشتریانی که تقاضای پیش‌خرید آنلاین را دارند. مشتری پیش‌خرید را انجام می‌دهد و پرداخت به صورت آنلاین از طریق اتصال به درگاه بانکی و یا درگاه‌های واسطه انجام می‌شود. برای پیاده‎سازی این آپشن، سایت نیاز به طراحی پنل کاربری حرفه‌ای دارد تا بعد از پرداخت آنلاین، تاریخچه سفارش‌ها به همراه جزئیات از جمله شماره فاکتور، مبلغ پرداختی، تاریخ و ساعت خرید و ... در دسترس کاربر و مدیر سایت باشد البته امکان ارسال فاکتور از طریق ایمیل و پیامک هم وجود دارد. توجه داشته باشید که می‌توان از تمام امکانات طراحی سایت فروشگاهی در این بخش بهره برد.

ماژول تصاویر پیشرفته و گالری

وجود بخش گالری در سایت خودرو بسیار مهم است که با قرار دادن عکس و تصاویر باکیفیت از تمام اتومبیل‌ها باعث اثر گذاری در ذهن مخاطبین خواهد شد. وقتی کاربر به قصد خرید به سایت شما مراجعه می‌کند، توقع دیدن تصاویر باکیفیت و واقعی از  خودروی مورد نظرش را دارد. ما در ودیانا گالری تصاویر را به صورت حرفه‌ای طراحی می‌کنیم. مدیر وب‌سایت امکان آپلود چندین تصویر برای هر خودرو دارد و وقتی کاربر روی تصویر کلیک می‌کند آن را در ابعاد بزرگتر مشاهده می‌کند. امکان اعمال زوم روی تصویر، زمانی که کاربر ماوس خود را روی تصویر محصول نگه می‌دارد نیز وجود دارد و این مورد کاملا سلیقه‌ای است. 
وظیفه شما به عنوان مدیر سایت، تهیه تصاویری باکیفیت و واقعی از خودروها است. تصاویر را قبل از آپلود در سایت هم از نظر حجم و هم از نظر سایز بهینه کنید. آپلود تصاویری با حجم 5 مگابایت و سایز 5000*3000 معقول و منطقی نیست. تصاویر را در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ ریسایز کنید و برای بهینه‌سازی حجم نیز هنگام ذخیر تصاویر به صورت save for web تصاویر را ذخیره کنید. البته وب‌سایت‌های زیادی با هدف کاهش حجم تصاویر در سطح اینترنت فعالیت می‌کنند. یکی از این وب‌سایت‌ها optimizilla.com است که تصویر مورد را در آن آپلود کرده و نسخه بهینه شده را دانلود می‌کنید. 

گرافیک جذاب

ظاهر وب‌سایت اولین چیزی است کاربر شما مشاهده می‌کند. باتوجه به ارتباطی که افراد از طریق چشم برقرار می‌کنند، اهمیت گرافیک جذاب انکارناپذیر است. تمام المان‌هایی که برای ظاهر سایت استفاده می‌شوند از تصاویر گرفته تا المان‌های گرافیکی همه و همه برای جذب مخاطب مهم هستند. المان‌ها باید طوری در کنار هم چیده شوند که کاربر به راحتی با آن‌ها تعامل برقرار کند. علاوه بر المان‌ها برای ترکیب رنگ‌ها و فونت‌ها نیز باید استانداردهای طراحی و روانشناسی در نظر گرفته شود. برای مثال استفاده از رنگ زرد و یا قرمز برای فونت‌ها یا استفاده از بک‌گراند مشکی چشم کاربر را اذیت می‌کند. گرافیست ما در ودیانا طبق اصول و استانداردهای طراحی سایت، طرح گرافیکی وب‌سایت شما را پیاده‌سازی می‌کند. تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در طراحی لحاظ می‌شود. علاوه بر این طرح طبق رنگ سازمانی شما و باتوجه به سلیقه شما طراحی می‌شود تا رضایت شما جلب شود.

جستجوی پیشرفته

با این امکان کاربران می‌توانند خودروی مورد نظرشان را در دسته‌های متفاوت جستجو کنند. کاربر کم‌حوصله امروزی باید خیلی راحت و سریع به محصول مورد نظرش برسد. پیاده‌سازی جستجوی پیشرفته برای این منظور خیلی مهم است. استفاده از الگوریتم‌ حرفه‌ای برای سرچ به کاربر شما کمک می‌کند تا با وارد کردن نام خودرو، تمام محصولاتی که شامل کلمه وارد شده هستند، در نتایج نمایش داده شود. مدل‌های مختلفی می‌توان برای سرچ پیاده‌سازی کرد که بستگی به سطح بیزنس شما دارد.

قیمت به‌روز خودروها

با توجه به اینکه هر روز قیمت خودروها نوسان دارد، قیمت خودروها هر روز آپدیت می‌شود و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. این نکته خیلی مهم است که کاربران بسیاری را به سایت شما جذب می‌کند و میزان بازدید افزایش خواهد یافت. برای اینکه آپدیت قیمت‌ها سریع‌تر انجام شود، استفاده از فایل اکسل پیشنهاد خوبی است. به این صورت که فیلدهایی مانند نام خودرو و قیمت خودرو را به صورت فایل اکسل، استخراج کرده و بعد از آپدیت کردن قیمت محصولات، فایل اکسل را مجددا آپلود کرده و قیمت‌ها بروزرسانی می‌شوند.

اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به خودرو

این بخش که همواره به‌روزرسانی می‌شود، اخبار و اطلاعیه‌های روزانه در زمینه خودرو را به کاربران ارائه می‌دهد و همچنین می‌تواند مخاطبین را به عضویت سایت خود در آورند. حتما عنوان خبرنامه را شنیده‌اید. با استفاده از خبرنامه و با رعایت کاربر، ایمیل او دریافت می‌شود و آخرین خبرهای مورد علاقه آن‌ها در زمینه خودرو به راحتی در اختیار آن‌ها قرار گرفته و از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال می‌شود. استفاده از خبرنامه برای ایجاد و حفظ تعامل با کاربر خیلی مناسب است.

بخش نظرسنجی

ایجاد این بخش نظرسنجی در مورد موضوعات مختلف در این زمینه بسیار جذاب است و سبب می‌شود که کاربران زمان زیادی را در وب‌سایت شما بگذرانند و اینگونه سایت شما با افزایش ترافیک سایت روبرو خواهد شد.

صفحه پشتیبانی

این صفحه جهت پاسخ به پرسش‌های احتمالی مشتریان و جلب رضایت آن‌ها خواهد شد و همچنین بخشی به نام سوالات متداول که در آن نیازهای بسیاری از کاربران رفع می‌گردد.

مقالات

زمانی که تولید محتوا طبق نیاز و علایق مشتریان صورت بگیرد، همواره باعث جذب مخاطبین زیادی به سمت خود خواهد شد، استفاده از محتوای تصویری و ویدئویی باکیفیت باتوجه به‌میزان اثرگذاری زیاد حائز اهمیت است.

با وجود این امکانات است که می‌توانید مخاطبین زیادی را به سایت خود جذب کنید و اطلاعات کامل و جامعی را در زمینه خودرو به آن‌ها ارائه دهید.

فعالیت‌هایی که در زمینه خودرو انجام می‌شود را به‌طور کلی می‌توان به چند بخش تقسیم کرد:

  • صنایع خودرو سازی
  • نمایندگی‌های فروش انواع خودرو
  • نمایشگاه معاملات فروش
  • طراحان صنعتی زمینه خودرو
  • کلکسیون تصاویر
  • تولیدکنندگان قطعات خودرو
  • مجله اینترنتی خودرو
  • وب‌سایت‌های تخصصی فناوری‌های انواع خودرو
  • فروش انواع قطعات خودرو و مواد شیمیایی مورد نیاز خودرو مانند روغن موتور و محلول‌های شوینده نانو و غیره

نکات طراحی سایت خودرو

هر چقدر طراحی سایت شما اصولی باشد و نکات و استاندارهای طراحی در آن رعایت شود، محبوبیت بیشتری بین کاربران خواهید یافت. بعضی از این نکات براساس رفتار کاربر و بر مبنای کاربر شکل گرفته‌اند و برخی دیگر براساس فاکتورهای موتورهای جستجو.

برای مثال هدف گوگل همیشه نمایش بهترین محتوا به کاربر بوده است. وقتی صحبت از بهترین می‌شود، فاکتورهای زیادی از جمله کیفیت محتوا، گرافیک جذاب، سرعت سایت و ... نیز مدنظر موتور جستجو است. به همین دلیل رعایت این نکات تاکید می‌شود. در ادامه چند مورد اصلی را با هم بررسی می‌کنیم.

نکات طراحی سایت خودرو

سرعت سایت

در سرعت سایت، رقابت بر سر ثانیه‌ها است. کاربر زمان زیادی منتظر لود شدن وب‌سایت نمی‌شود، پس همه اطلاعات سایت باید در کمترین زمان ممکن در حد 3-4 ثانیه بارگذاری شود. به خاطر داشته باشید، سرعت کند سایت باعث از دست دادن کاربر می‌شود. سایت کند کاربر را اذیت می‌کند و او از سایت خارج می‌شود. مسملا کاربر به دنبال رفع نیازی وارد سایت شما شده است که نیاز به پاسخ دارد. وقتی از سایت کند شما خارج شود، به دنبال رفع نیاز خود در سایت رقیب شما خواهد رفت.
 از طرفی گوگل متوجه این رفتار کاربر به علت سرعت کند سایت شما می‌شود. پس برای رسیدن به هدف خود یعنی نمایش بهترین محتوا در نتایج، سایت شما را در نتایج پایین‌تری نشان می‌دهد. حتی این موضوع در نسخه موبایل انقدر مهم است که سایت‌های کند در نتایج گوگل در نسخه موبایل نمایش داده نمی‌شوند.
عواملی مختلفی در سرعت سایت دخیل هستند. یکی از این عوامل کدهایی است که برنامه‌نویس برای سایت شما می‌نویسد. این کدها باید تمیز و بهینه باشند تا سایت سرعت مطلوبی داشته باشد. موارد دیگری مانند حجم تصاویر، فیلم و در کل اطلاعات آپلود شده در سایت، وضعیت هاست و سرور هم در سرعت سایت دخیل هستند.

طراحی ریسپانسیو سایت خودرو

ریسپانسیو بودن سایت به معنای نمایش و عملکرد صحیح تمام بخش‌های سایت در نسخه‌های مختلف لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه و تب‌لت است. فراموش نکنید که نمایش درست به تنهایی کافی نیست بلکه المان‌های مختلف سایت باید به درستی عمل کنند. اگر در اسلایدر دکمه‌ای را به صفحه خاصی لینک کرده‌اید، در نسخه موبایل باید به درستی به آن صفحه لینک شود.

اگر بخش ثبت‌نام برای سایت خود طراحی کرده‌اید، کاربر باید به راحتی از طریق موبایل و تبلت در سایت ثبت‌نام کند و تمامی محصولات را مشاهده کرده و اطلاعات خودروی مورد نظر خود را بخواند و اقدام به خرید کند. پس بهتر است بعد از اینکه طراحی سایت تمام شد، به عنوان کاربر در سایت ثبت‌نام کنید و تمامی این فرایندها را یک بار به‌صورت تستی پیش بروید.

علاوه بر موارد بالا، سایت شما باید در مرورگرهای مختلف و روتین مانند فایرفاکس و کروم به درستی نمایش داده شود و تمامی المان‌ها و بخش‌های عملکرد صحیحی داشته باشند.

دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف وب‌سایت

سایت شما برای کاربر طراحی شده است. کاربر یا بازدیدکننده‌ای که قرار است به مشتری شما تبدیل شود. پس کاربر باید هنگام استفاده از سایت، حس خوبی داشته باشد و تمامی بخش‌ها برای او در دسترس باشند. اینکه برای پیدا کردن آخرین اخبار یا قوانین و شرایط پیش‌فروش خودرو، مجبور به زیرورو کردن سایت شود یا رمز عبورش را فراموش کرده باشد و دکمه "فراموشی رمز عبور" را پیدا نکند، نه تنها حس خوبی برای کاربر ایجاد نمی‌کند بلکه امکان از دست دادن او را خواهید داشت.

نکته دیگری که باید به طور ویژه به آن اهمیت داد، سطح دانش کاربران در رابطه با کار کردن با سایت است. آیا کاربران شما با ثبت‌نام از طریق تلفن همراه راحت‌تر هستند و یا اینکه ثبت‌نام از طریق ایمیل انجام می‌شود و بعد از تایید ایمیل فعال‌سازی، اکانت کاربر فعال می‌شود؟ کاربران شما ایمیل دارند؟! برای دریافت شرایط پیش‌فروش چه برنامه‌ای دارید؟ کاربر شما باید فرمی را پر کند یا همه اطلاعات در قالب فایل PDF دانلودی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و یا اینکه تمام اطلاعات را در سایت درج می‌کنید؟ برای تمامی این موارد باتوجه به کاربر هدف خود تصمیم بگیرید و با طراح سایت خود در میان بگذارید تا آن‌ها را طبق تجربه و تخصص خود پیاده‌سازی کند.

کلیه مباحثی و امکاناتی که برای داشتن یک وب‌سایت موفق لازم و مورد نیاز شما است:

  • طراحی سایت مطابق با امکانات ذکر شده و با رعایت قوانین سئو 
  • استفاده از تبلیغات گوگل درجهت داشتن بازدیدکننده
  • استفاده از خدمات سئو و کلمات کلیدی
  • طراحی اپلیکیشن موبایل جهت نصب توسط بازدیدکنندگان

موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.