چگونه یک استارتاپ راه اندازی کنیم

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ موفق
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در ایران طبق آمارهای موجود، کسب و کارهای کوچک بسیاری وجود دارد. هنگامی که هر فردی حس کند، ایده‌ای منحصر به فرد برای شروع یک کسب و کار دارد و می‌تواند به سمت استقلال مالی و سرمایه گذاری برود، می‌تواند کسب و کار کوچک خود را راه اندازی کند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی استارتاپ ها به موفقیت نخواهند رسید و طبق تحقیقات انجام شده تنها نیمی از آن‌ها، توانسته‌اند دو سال فعالیت خود را ادامه دهند و کمتر از یک سوم آن‌ها وارد سال پنجم از فعالیت خود شده‌اند. بنابراین هنگامی که تصمیم می‌گیرید صاحب کسب و کاری شوید، باید بدانید که با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد که پیش از شروع کار خود باید از تمامی آن‌ها مطلع باشید.

قوانین شروع یک استارت آپ چیست؟

برای این که با مشکلات حقوقی و زیان مواجه نشوید، لازم است که با قوانین اولیه برای راه اندازی startup آشنایی کافی را داشته باشید.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

  1. اولین و مهم‌ترین نکته این است که هرگز ایده‌های خود را برای هر کسی بازگو نکنید. در صورتی که قصد جذب سرمایه گذار دارید، حتماً در ابتدا قراردادی مبنی بر عدم افشای اطلاعات منعقد کنید.
  2. برای راه اندازی کسب و کار خود که بستر الکترونیک و اینترنتی دارد، می‌بایست قوانین تجارت الکترونیک را به دقت مطالعه کنید تا اطمینان حاصل نمایید که ایده شما با این اصول و قوانین در مغایرت نخواهد بود.
  3. برای برند کسب و کارتان نام و علامتی تجاری در نظر بگیرید و آن را به ثبت برسانید.
  4. اعضای تیم را مشخص کنید و سپس برای ثبت شرکت خود به اداره ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و آن را به ثبت برسانید که برای این منظور می‌بایست شما اساسنامه‌ای را تنظیم کنید.

مراحل راه اندازی یک استارتاپ موفق

در ادامه شما را با مراحل صفر تا صد راه اندازی استارت آپ موفق آشنا خواهیم کرد که در صورت انجام آن‌ها می‌توانید بدون شک به موفقیت‌های زیادی برسید.

مراحل راه اندازی استارت آپ

گام اول: تحقیق و بررسی‌های جامعی را انجام دهید:

تنها داشتن ایده برای شروع کار کافی نیست. پیش از آن که کاری را شروع کنید می‌بایست در ابتدا در مورد ایده خود تحقیق و بررسی‌های لازم را انجام دهید.
در مورد میزان موفقیت ایده خود به خوبی تحقیق کنید که آیا جامعه نیازی به ایده شما دارد یا خیر، آیا مشکلی از جامعه را حل می‌کند یا خیر، ... . این موارد سوالاتی هستند که شما باید پیش از شروع به کار خود در مورد آن‌ها به صورت جامع تحقیق کنید تا بتوانید گامی محکم برای پیش بردن ایده خود بردارید.

گام دوم: طراحی بیزنس پلن خود را انجام دهید:

پس از آن که مرحله تحقیق و بررسی را پشت سر گذاشتید، حال باید طرح کلی از آن چه قرار است در کسب و کار شما اجرا شود را روی کاغذ بیاورید. در این پلن باید نقاط ضعف و قوت و مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید و تمامی آن‌ها را روی کاغذ بنویسید، انجام این کار به شما کمک می‌کند که دیدی کلی از روند پیشرفت کار به دست آورید و میزان موفقیت و سودآوری استارتاپ خود را تخمین بزنید.

گام سوم: برای مسائل مالی خود برنامه ریزی کنید:

برای شروع کسب و کار خود مسائل مالی را در نظر داشته باشید. شما باید بتوانید هزینه‌های در حال انجام کار را پیش از دستیابی به سود تأمین کنید؛ بنابراین باید سرمایه ابتدایی خوبی داشته باشید.

هزینه‌های اولیه که برای راه اندازی استارتاپ پیش روی شما است، شامل هزینه مجوز، گواهینامه، خرید تجهیزات، هزینه ثبت برند و مانند این‌ها می‌شود. همچنین هزینه‌هایی که برای حداقل یک سال اولیه از کار خود به آن‌ها نیاز دارید و باید سرمایه‌ای در ابتدا برای آن داشته باشید شامل هزینه اجاره، آب و برق، تبلیغات، حقوق و دستمزد کارمندان و غیره می‌شود.
تمامی مواردی که در بالا نام برده شد، هزینه‌هایی هستند که با آن مواجه خواهید شد؛ بنابراین بسیار مهم است که سرمایه ابتدای خوبی برای تأمین مخارج داشته باشید تا بتوانید در آینده به سوددهی برسید. راه‌های مختلفی برای تأمین مالی وجود دارد، یعنی شما می‌توانید سرمایه گذاری شخصی انجام دهید، وام بگیرید، از سایر سرمایه داران برای اجرای ایده خود کمک بگیرید و ... .

گام چهارم: نام تجاری مناسبی را انتخاب و به ثبت برسانید:

انتخاب نام مناسب برای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است زیرا در تمامی جنبه‌های کاری شما تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین هنگامی که نامی را برای استارت آپ خود انتخاب کردید، بررسی کنید که آیا علامت تجاری دیگری با آن نام وجود دارد یا خیر و این که آیا شخص دیگری از این نام استفاده می‌کند یا خیر. بعد از آن که از منحصر به فرد آن اطمینان حاصل کردید، دامینی را با آن نام به ثبت برسانید.

گام پنجم: مجوزهای لازم برای شروع کار خود را دریافت کنید:

با توجه به نوع استارتاپی که دارید، می‌بایست درخواست مجوزهای لازم را بدهید. بنابراین باید برای انجام این کار تحقیقات لازم را انجام دهید و دقیق بدانید که در طول فرایند راه اندازی استارت آپ خود چه مجوزها و چه اقداماتی لازم است که انجام دهید.

گام ششم: مکانی مناسب برای استارتاپ خود انتخاب کنید:

مکان کسب و کار، تجهیزات و هر آن چه که در طول کار خود احتیاج دارید را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در مورد اجاره یا خرید ملک نیز تصمیمات منطقی بگیرید.

گام هفتم: اعضای تیم خود را مشخص کنید:

در مورد سمت‌های کاری مورد نیاز خود تحقیق کنید و برای انجام این مرحله از کار خود زمان کافی را در نظر بگیرید تا افراد مناسبی را برای انجام مسئولیت‌های شغلی انتخاب کنید.

گام هشتم: کسب و کار خود را تبلیغ کنید:

اکنون تمامی مراحل برای راه اندازی کسب و کار خود را پشت سر گذاشته‌اید و در مرحله اجرا هستید. حال زمان آن فرا رسیده است که با انجام تبلیغات مؤثر و بازاریابی، شروع به جذب مشتری کنید. تبلیغات در گوگل یکی از راه‌های مفید و موثر جهت معرفی خود در فضای اینترنت است که به جذب مخاطبان به سمت شما کمک بسیاری می‌کند.

آشنایی با انواع مختلف استارتاپ ها

استارتاپ ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:

انواع مختلف استارتاپ ها

  • استارت آپ های کوچک: حوزه فعالیت این مدل از کسب و کارها در مقیاس کوچک است و بیشتر به صورت خانگی فعالیت می‌کنند.
  • استارت آپ های مربوط به سبک زندگی: این دسته از کسب و کارها می‌توانند به شکل مجازی و هم در دنیای واقعی فعالیت کنند. هدف اصلی آن‌ها بهبود سبک زندگی دیگران با ارائه خدمات و یا محصولات مفید است.
  • استارت اپ هایی با سرمایه گذاری شخصی: این نوع از کسب و کارها اهداف بزرگی دارند و در ابتدا کار خود را با استفاده از سرمایه‌های شخصی پیش می‌برند و در آینده برای توسعه کار خود اقدام به جذب سرمایه گذاران خارجی می‌کنند.

سخن پایانی:

تمامی مواردی که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، تمام آن چیزی است که برای شروع یک کسب و کار پیش از وارد شدن به مرحله اجرا لازم و ضروری است.

برای آن که در پیاده سازی ایده استارتاپی خود با شکست مواجه نشوید، در ابتدا اطمینان حاصل کنید که برای به اجرا درآوردن این کار مهارت کافی را دارید، توانایی راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم اما به اندازه کافی را دارید و تیم خود را به صورت حرفه‌ای و درست انتخاب کرده‌اید.

برای کسب موفقیت صبور باشید و طبق برنامه و با آگاهی کامل پیش بروید و تمامی نکات ضعف و قوت کار خود و نحوه رفع آن‌ها را بدانید.

جهت طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت مناسب کسب و کار خود با تیم ودیانا تماس حاصل فرمایید تا مشاوره و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.