چک لیست سئوی داخلی - اصلی ترین نکات آن در سال ۲۰۲۲

چک لیست سئوی داخلی
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
2 سال پیش
زمان مطالعه: 6 دقیقه

در سئو داخلی ما صفحات داخلی سایت را برای موتور جستجوی گوگل بهینه می‌کنیم. هدفمان از این کار افزایش اعتبار سایت و رتبه‌بندی مناسب در نتایج گوگل است. ربات‌های گوگل به طور مرتب سایت شما را آنالیز می‌کنند و به سایت شما سر می‌زنند. چنانچه بهینه سازی داخلی سایت شما طبق استاندارهای گوگل انجام شود، به سایت شما اعتماد کرده و آن را در نتایج جستجو برای کابران نمایش می‌دهد. چنانچه ترافیک سایت شما افزایش پیدا کند، خیلی راحت می‌توانید خدمات و محصولات خود را به فروش رسانده و کسب‌وکار خود را رونق ببخشید. شاید برای شما سوالی تحت عنوان اینکه چه مواردی را باید در سئو و سئو داخلی انجام دهم؟ پیش بیاید. برای رسیدن به پاسخ این سوال با ما همراه باشید. در این مقاله چک لیست سئو داخلی را با هم بررسی می‌کنیم.

بهینه سازی آدرس صفحات وب‌سایت

بهینه سازی آدرس صفحات وب‌سایت

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که ربات‌های گوگل بررسی می‌کنند آدرس صفحات وب‌سایت شما هستند. برای انتخاب لینک صفحات سایت خود 3 گزینه کوتاه، خوانا و ارتباط معنایی با محتوای صفحه را همیشه مدنظر داشته باشید. از کاراکتر فضای خالی به هیچ وجه در لینک‌ها استفاده نکنید و حتی‌الامکان از کلمات حرف اضافه مثل از، به، در ... استفاده نکنید. هر چه لینک کوتاه‌تر باشد بهتر است اما نه انقدر که معنی خود را از دست بدهد.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

پیدا کردن کلمات کلیدی

با توجه به نوع بیزنس و نوع مخاطب هدف، اقدام به پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب کنید. منظور از کلمات کلیدی مناسب، کلماتی است که کاربران شما آن‌ها سرچ می‌کنند. باید ببینید نیاز مخاطب شما چیست و برای پاسخگویی به نیاز خود چه کلماتی را در اینترنت سرچ می‌کند. بعد از پیدا کردن کلمات کلیدی، سایت خود را متناسب با این کلمات برای موتور جستجوی گوگل بهینه می‌کنید. با این کار وقتی کاربر این کلمات را سرچ کرد، سایت شما در نتایج نمایش داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: تگ عنوان و نقش آن در سئو سایت

بهینه کردن عنوان سئو یا متا تایتل

عنوان سئو دقیقا همان عبارتی است که گوگل در صفحه نتایج خود نمایش می‌دهد. در واقع اولین چیزی است که کاربر از سایت شما می‌بیند. اگر این عنوان خوب نوشته شده باشد و در راستای سرچ کاربر باشد، او روی سایت شما کلیک کرده و وارد سایت می‌شود. اما اگر عنوان مناسبی انتخاب نکرده باشید، محکوم به از دست دادن کاربر و هدایت او به سمت سایت رقیبتان می‌شوید. سعی کنید حتما از کلمه کلیدی اصلی صفحه خود در بخش عنوان سئو استفاده کنید. این عنوان باید یکتا باشد و برای هر صفحه، مقاله و محصول عنوان سئوی منحصربه‌فردی انتخاب کنید. در رابطه با تعداد کاراکترهای آن، عددی بین 55-65 عدد مناسبی است. گوگل این تعداد کاراکتر را در نتایج نمایش می‌دهد. استفاده بیشتر از این محدوده کاراکتر، فایده‌ای برای شما نخواهد داشت.

بهینه کردن متای توضیحات

بهینه کردن متای توضیحات

وقتی عنوان عبارتی را در گوگل سرچ می‌کنید، نتایج سرچ شامل اسم سایت، عنوان سئو که بالاتر توضیح دادیم و توضیحاتی است که به عنوان متای توضیحات شناخته می‌شوند. اهمیت این متا هم مانند متای توضیحات است و برای کاربر و موتور جستجوی گوگل حائز اهمیت است. برای سئو کردن توضیحات، مانند عنوان سئو عمل کنید با این تفاوت که در این بخش از تعدا کاراکترهای بیشتری می‌توانید استفاده کنید. توضیح مختصری راجع به مطلب بنویسید و سعی کنید از کلمه کلیدی در ابتدای توضیحات استفاده کنید. تعداد کاراکترهایی که مجاز به استفاده هستید حدود 155 تا 165 است.
نکته: هنگام استفاده از کلمات کلیدی در متای عنوان و توضیحات زیاده‌روی نکنید. استفاده بیش از حد، تاثیر منفی در سئو سایت شما خواهد داشت. همیشه و همیشه در استفاده از کلمات کلیدی چه داخل مطلب و چه در متای عنوان و توضیحات، تعادل را در نظر داشته باشید.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی به معنای تعداد تکرار کلمات کلیدی نسبت به کل متن در صفحه سایت سایت. این نسبت باید چیزی حدود 1 تا 1.5 باشد. الگوریتم‌های گوگل این چگالی را بررسی نمی‌کنند ولی الوریتم مرغ مگس‌خوار و جستجوی معنایی در کنار هم، بار معنایی محتوای شما را آنالیز می‌کنند. پس از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن خودداری کنید. این کار فقط به محتوا و سئو سایت شما آسیب می‌زند. نکته کاربردی که در رابطه با استفاده از کلمات کلیدی در متن این است که سعی کنید از آن‌ها حتما در پاراگراف ابتدایی و انتهایی متن استفاده کنید. به کاربردن کلمات مشابه هم پیشنهاد می‌شود.

مطالعه بیشتر: الگوریتم کبوتر یا Pigeon algorithm چیست؟ بررسی تاثیرات آن در سئو محلی

به کار بردن ساختار مناسب داخل مطالب

وقتی تولید محتوا می‌کنید، ساختار HTML صفحه را رعایت کنید. ساختار باعث خواناتر شدن مطالب شما می‌شود. وقتی برای یک بخش از تگ P استفاده می‌کنید، ربات‌های گوگل متوجه نوع متن می‌شوند. ولی وقتی از ساختار استفاده نکنید، محتوا برای موتورهای جستجوی گوگل مبهم خواهد بود و از طرفی نحوه نمایش آن‌ها برای کاربر هم شکیل نمی‌شود. همه مطالب پشت سرهم نمایش داده می‌شود و هیچ فرقی بین پاراگراف‌ها و سرتیترها نیست. نه مخاطب و نه ربات گوگل چیزی از متن سردرد نمی‌اورند.
برای مثال عنوان مقاله باید سرتیتر 1 یا H1 باشد و برای هر صفحه فقط یک سرتیتر داشته باشید. در ادامه سرتیترهای بعدی باید H2 و H3 باشند. با اینکه در HTML سرتیترها تا H6 تعریف شده‌اند. اما سعی کنید فقط تا 3 سطح یعنی تا H3 از سرتیترها استفاده کنید. هر چه ساختار شما پیچیده‌تر باشد، درک آن برای موتورهای جستجوی گوگل سخت‌تر می‌شود. درنتیجه نمایش محتوای شما در نتایج گوگل کمی دچار مشکل می‌شود.

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی

هرچه کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند، به نفع شما است. گوگل متوجه این موضوع می‌شود و سایت شما را جزو سایت‌های باکیفیت رتبه‌بندی می‌کند. یکی از راه‌های نگه‌داشتن کاربر در سایت، لینک‌سازی داخلی است. سعی کنید در هر مقاله و مطلب بسته به حجم محتوا بین 3 تا 5 لینک داخلی داشته باشید. مثلا مطالب را به صفحات مرتبط یا صفحات اصلی خود لینک بدهید. کاربر روی این لینک‌ها کلیک کرده و زمان بیشتری را در سایت می‌گذارند.

بهینه کردن انکر تکست‌ها

منظور از انکر تکست، عناوین لینک‌ها است. مثلا اگر شما کلمه کلیدی ابزار سئو را لینک کرده باشید، ابزار سئو یک انکر تکست محسوب می‌شود. بهینه سازی این مورد را هم باید در چک لیست سئو داخلی خود قرار دهید. کار زیادی برای این بخش نیاز نیست. فقط باید چند نکته کوتاه را مدنظر داشته باشید.
اول اینکه سعی کنید در انکر تکست حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. همچنین برای هر صفحه انکر تکست مرتبط با محتوای صفحه را استفاده کنید. مثلا لینک کردن کلمه بهینه سازی سایت به صفحه‌ای که در آن درباره طراحی سایت صحبت کرده‌اید کاملا اشتباه است.

سئو تصاویر

تصاویر نقش مهمی در سئو سایت شما دارند پس سئو تصاویر را فراموش نکنید. یکی از فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی، سرعت سایت است. اگر حجم تصاویر زیاد باشد، روی سرعت سایت تاثیر منفی می‌گذارد. پس حتما حجم تصاویر خود را بهینه کنید. برای این کار می‌توانید از فتوشاپ و ذخیره کردن تصاویر به صورت save for web و یا سایت Optimizilla استفاده کنید.
نکته دیگر نام جایگزین یا تگ alt برای تصاویر است. وقتی تصویری را در سایت خود آپلود می‌کنید، ربات‌های گوگل متوجه محتوای تصویر نمی‌شوند. به همین منظور استفاده از تگ alt پیشنهاد می‌شود. سعی کنید حتما از تصاویر در داخل مطلب خود استفاده کنید و نامی مرتبط با محتوای تصویر و مطلب خود برای عکس بگذارید.
با به کارگرفتن مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، تا حدی سئوی داخلی سایت خود را پیش خواهید برد. فراموش نکنید اگر تازه وارد حوزه بهینه سازی سایت شده‌اید، دانش و اطلاعات خود را همواره به روز نگه دارید. همچنین می‌توانید از یک کارشناس سئو برای راهنمایی کمک بگیرید.


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.