تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت

تاریخچه سئو
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بهینه سازی موتور جست و جو که به اختصار (SEO) نام دارد امروزه بیشتر حول گوگل میچرخد از گذشته وجود دارد و حائز اهمیت است. عملی که ما اکنون تحت عنوان سئو میشناسیم در واقع از محبوب ترین شرکت های موتور جست و جو در جهان تا پیش از این میباشد که توسط لری پیج و سرگئی برین تاسیس شده است. در ادامه این نوشته به تاریخچه سئو و بهینه سازی وبسایت خواهیم پرداخت.

اگرچه میتوان چنین استدلال کرد که سئو و تمام موارد پیرامون مارکتینگ موتورهای جستجو با راه‌اندازی اولین وب سایتی که در سال ۱۹۹۱ منتشر شد، یا شاید زمانی که اولین موتور جستجوی وب راه اندازی شد، آغازگردید، اما داستان SEO رسما کمی بعد در حدود سال ۱۹۹۷ آغاز شد.

تاریخچه سئو و بهینه سازی سایت

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

طبق گفته باب هیمن، نویسنده کتاب " تعامل دیجیتال "، ما می‌توانیم از رهبر گروه راک جفرسون , برای کمک به یافتن تولد یک زمینه جدید که ما آن را تحت عنوان " بهینه‌سازی موتورهای جستجو " میشناسیم تشکر کنیم.

استارشیپ بابت اینکه وب سایت رسمی او به جای اینکه در صفحه اول در رتبه اول باشد در برخی از موتورهای جست و جو در صفحه چهارم مشاهده میشد کاملا ناراحت بود. بدیهی است، که ما هرگز نمی‌دانیم که آیا این داستان دچار تحریف شده یا ۱۰۰ درصد واقیت است، همه نشانه‌ها قطعا ً به ورود اصطلاح SEO در حدود سال ۱۹۹۷ به عرصه کامپیوتر اشاره دارند.

با کمی بررسی بیشتر مشاهده خواهید کرد که جان اودت از گروه بازاریابی چند رسانه‌ای در ۱۵ فوریه ۱۹۹۷ از این اصطلاح استفاده کرده‌است. رتبه بالا در زمینه موتورهای جستجو در سال ۱۹۹۷ هنوز یک مفهوم کاملا جدید بود. و همچنین بسیار راهنما محور بود. قبل از آنکه DMOZ رتبه ‌بندی اصلی گوگل را تقویت کند، Look Smart توسط Zeal تقویت شده بود، Go.com دایرکتوری خاص خودش بود و دایرکتوری یاهو نقش مهم واصلی در جستجوی Yahoo داشت.

اگر با DMOZ آشنا نیستید، Mozilla پروژه دایرکتوری را راه اندازی کرد ( به یاد داشته باشید، موزیلا یک کمپانی بود و moz یک نام تجاری قبل از SEOMoz) ، این پروژه اساسا ً یک صفحه زرد برای وب سایت‌ها بود. این همان چیزی است که یاهو در ابتدا براساس آن بنیان نهاده شد، توانایی یافتن بهترین وب سایت‌ها که در آنجا توسط ویراستاران تایید شده بود.

در سال ۱۹۹۸ سئو به عنوان یک نیاز برا مشتریانی که سایت های جالبی ساخته بودند اما ترافیک کمی داشتند، آغاز شد . در همان ابتدا مشخص بود که، این به یک سبک زندگی تبدیل خواهد شد. در آن زمان شبکه جهانی وب هنوز مفهوم کاملا تازه‌ای در آن زمان برای بسیاری از مردم بود.

جدول زمانی سئو و بهینه سازی

جدول زمانی از تاریخچه سئو و موتورهای جستجو

در دهه آخر دهه ۱۹۰۰، چشم‌انداز موتور جستجو به شدت رقابتی بود. شما می توانستید موتورهای جستجو خود را انتخاب کنید از جمله آلتاویستا ، Ask Jeeves ، Excite ، Infoseek ، Lycos و Yahoo.

در ابتدا تنها راه برای اعمال SEO تنها به صورت onpage بود. این امر شامل حصول اطمینان از اینکه محتوا خوب و مرتبط است یا متن و محتوا کافی وجود دارد، برچسب‌های HTML شما درست هستند ، و این که محتوای شما دارای لینک های داخلی و خارجی است، و بسیاری عواملی مانند این بود. اگر می‌خواستید در این دوره به خوبی برسید کافی بود کلمه کلیدی خود را به اندازه کافی در صفحات وب و meta تگ های خود تکرارکنید.

میخواهید صفحه ای را که 100 بار از کلمه کلیدی خود استفاده کرده از میدان خارج کنید؟ پس شما کلمه کلیدی را 200 مرتبه تکرار کنید. امروز ما این عمل را spamming می‌نامیم.

۱۹۹۴: یاهو توسط دانشجویان دانشگاه استنفورد جری وانگ و دیوید فیلو تاسیس شد. یاهو در اصل ابتدا یک فهرست اینترنتی و دایرکتوری از وب سایت‌های جالب بود. وبسایت ها باید به صورت دستی صفحات خود را در یاهو ثبت میکردند تا ایندکس شود و این صفحه در یاهو قرار می گرفت تا برای کسی که صفحه مورد نظر را جستجو کرده نمایان شود AltaVista، Excite و Lycos نیز راه اندازی شدند.

1996: پیج و برین، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد، Backrub را راه اندازی و آرمایش کردند، Backrub، یک موتور جستجوی جدید بود که سایت ها را براساس ارتباط لینک های داخلی و محبوبیت آنها رتبه بندی می کرد Backrub، در نهایت تبدیل به گوگل شد. HotBot که توسط Inktomi تقویت شده بود، شروع به کار کرد.

1997: دنی سالیوان هم به منظور هدایت وب سایت ها و موفقیت آنها در موتورهای جستجو، موتور جستجوی Watch را راه اندازی کرد که در آن اخبار در مورد موتورهای جستجو، نکاتی مربوط به جستجو در وب و اطلاعاتی در مورد نحوه رتبه بندی بهتر سایت اختصاص داده شده بود.(ده سال بعد، پس از ترک SEW، سالیوان انتشارات دیگری با نام Search English Land را تاسیس کرد.در همان زمان Ask Jeeves نیز شروع به کار کرد.

1998: Goto.com با لینک های اسپانسری و ثبت لینک های پولی شروع به کار کرد. تبلیغ کنندگان هم روی Goto.com مزایده گذاشتند تا در نتایج جستجوی ارگانیک موقعیت بهتری داشته باشند. DMOZ، به مطلوب‌ترین مکان برای افراد حرفه‌ای seo تبدیل شد تا سایت هایشان را در آن ثبت کنند.

1999: نخستین کنفرانس بازاریابی جستجو، استراتژی موتورهای جستجو SES برگزار شد.

انقلاب گوگل

در سال 2000 یاهو بدترین حرکت استراتژیک را در طول تاریخ جست و جو انجام داد و با گوگل همکاری کرد و باعث تقویت گوگل بجای Inktomi شد. پیش از این گوگل به عنوان یک موتور جستجو کوچک شناخته می شد. اما بعد از آن هر نتیجه جستجو در یاهو بیان می کرد که توسط گوگل قدرت گرفته و در نتیجه یاهو یکی از بزرگترین رقیبان خود را به جهان معرفی کرد و گوگل نام و شهرت خود را به دست آورد.

تا این زمان موتورهای جستجو اساسا سایت ها را براساس محتوا، نام دامنه، توانایی برای ثبت در دایرکتوری های مذکور و ساختار اولیه سایت (breadcrumbing) رتبه بندی می کردند. اما کراولر های گوگل و الگوریتم رنک پیج گوگل در بازیابی اطلاعات انقلابی به پا کرد. گوگل هم فاکتورهای on page و هم فاکتورهای off-page را مد نظر قرار می داد. کمیت و کیفیت بک لینکهای وب سایت ( و همچنین متن استفاده شده ).

الگوریتم گوگل اساسا برمبنای این جمله بود : اگر مردم در مورد شما صحبت می کنند، پس باید مهم باشید.

گرچه لینک ها تنها یک مولفه مهم از تمام مولفه های الگوریتم گوگل بودند، اما کارورزان سئو لینک ها را به عنوان مهم ترین عامل در نظر گرفتند و یک صنعت جانبی با عنوان لینک سازی ایجاد شد.

در دهه بعد رقابت برای به دست اوردن لینک های بیشتر بر سر رسیدن به رتبه بهتر بالا گرفت و بک لینک ها به شکل یک تاکتیک مورد سو استفاده قرار گرفتند که گوگل طی سال های آینده به رفع این مشکل می پرداخت.

در سال 2000 نیز تولبار گوگل در اینترنت اکسپلورر در دسترس قرار گرفت و به سئوکارها اجازه می داد تا رتبه سایت خود را از 0 تا 10 ببینند. این مسئله در دوره تبادل لینک ها آغاز شد. بنابراین با رتبه بندی صفحه، گوگل ابزاری برای اندازه گیری صحت آن ابداع کرد که مانند قدرت دامنه domain authority امروزه مورد استفاده قرار می گرفت.

علاوه بر نتایج ارگانیک، تبلیغات یا AdWords در سال 2000 مورد توجه قرار گرفت. این جستجوهای پرداختی در قسمت های بالا، پایین و سمت راستِ نتایج ارگانیک نشان داده میشد.

در همین حال در سال 2000 گروهی از مدیران به شکل غیر رسمی در لندن دور هم جمع شدند و اطلاعاتی در مورد سئو را با هم به اشتراک گذاشتند. این اجتماع غیر رسمی در نهایت منجر به شکل گیری Pubcon شد که یک مجموعه جستجوی بزرگ است که هنوز هم در حال اجراست.

در طی ماه ها و سال های بعد نیز دنیای سئو به تغییرات و فعالیت های ماهانه گوگل عادت کرد و یا دوره هایی که گوگل الگوریتم خود را به روز می کرد، که گاهی تمام این عوامل منجر به نوسانات عمده در رتبه بندی می شد.

گرچه یک بار brin از گوگل اعلام کرد که گوگل اعتقادی به اسپم کردن وب سایتها ندارد، اما احتمالا این اعتقاد تا سال 2003 تغییر کرده است. سئو در آپدیت هایی مانند آپدیت Florida بسیار سخت شد، زیرا پس اط آن SEO یک فاکتور مهم بود و تنها به تکرار یک کلمه کلیدی خلاصه نمی شد.

محتوا پادشاه است

Google AdSense کسب درآمد از محتوا

در سال 2003، پس از تاسیس Blogger.com، گوگل نیز ادسنس را راه اندازی کرد که تبلیغات AdWords گوگل را در سایت های ناشر هدف قرار می داد. ترکیب AdSense و Blogger.com منجر به افزایش درآمد اینترنتی و انقلاب وبلاگ نویسی شد.

حدودا سال 2004، گوگل و سایر موتورهای جستجوی پیشرفته نتایج جستجوی خود را با اهداف جغرافیایی (به عنوان مثال، یک رستوران، لوله‌کشی، یا دیگر انواع خدمات تجاری و خدماتی در شهر شما) بهبود بخشیدند. تا سال 2006 گوگل برای اولین بار گوگل مپ یا نقشه گوگل را ارائه داد.

در سال 2005 هم تگ های nofollow به عنوان ابزای برای مقابله با اسپم شدن، ایجاد شدند. به علاوه گوگل دو به روز رسانی قابل توجه را انجام داد.

در سال 2008 مدیرعامل شرکت گوگل گفت گوگل در حال تبدیل شدن به یک cesspool است و راه حل آن برندها هستند. او گفت: “برندها می توانند cesspool را منظم کنند.”

کمتر از 6 ماه بعد از این صحبت، به روز رسانی Vince در گوگل انجام شد. برندهای بزرگ به نظر می رسید به طور ناگهانی در SERP اوضاع بهتری داشتند.

باغ وحش گوگل : پاندا و پنگوئن

دو به روز رسانی در سال های 2011 و 2012 اتفاق افتادند و تاثیر زیادی بر روی سئو داشتند. در سال 2011 گوگل به طور جدی به بررسی نتایج جستجوی خود پرداخت، چرا که تا کنون محتوا بر روی نتایج جستجو غلبه داشتند.

گوگل در سال 2011 به روز رسانی گوگل پاندا را انجام داد، بسیاری از وب سایت ها یک شبه از گوگل محو شدند.

در این الگوریتم گوگل دیدگاه هایی مبنی بر یک سایت با کیفیت بالا را ارائه داد. پاندا با هدف حذف محتوای کم کیفیت به طور دوره‌ای طی سال‌های آتی به روز شد و در نهایت در سال ۲۰۱۶ به الگوریتم اصلی گوگل ادغام شد. این تغییر یک الگوریتم بهینه‌سازی را که مورد انتظار بود و قصد داشت از نتایج آن " تاکتیک مخرب اسپم " را حذف کند.

در نهایت عنوان گوگل پنگوئن در سال 2011 با هدف بررسی بک لینک ها ( وب سایت با الگوهای ارتباطی غیر معمول را هدف قرار داد، از جمله یک متن بلند پایه که با کلمات کلیدی مطابقت داشته باشد که می‌خواهید آن‌ها را رتبه‌بندی کنیدو "سرشار از کلمات کلیدی" هستند) این دو الگوریتم از مهمترین تغییرات در تاریخچه سئو گوگل هستند.

موبایل فرست ایندکسینگ

موبایل فرست ایندکس "Mobile First Index"

این الگوریتم تقریبا از سال 2005 معرفی شد و با پیشرفت صنعت تلفن همراه و گوشی های هوشمند به تدریج قدرت گرفت و نهایتا امروزه در سال 2020 اگر سایتی ریسپانسیو یا همان موبایل فرندلی نباشد جایگاهی در نتایج نخواهد داشت.

تا سال 2020 گوگل بیش از 200 الگوریتم را معرفی کرده است و هوش مصنوعی ربات های آن هر روز در حال بهبود هستند. و ما تنها چند مورد از مهمترین اتفاقات در تاریخچه سئو را در این مقاله بررسی کردیم.

تا زمانی که موتورهای جست و جو توسط مردم مورد استفاده قرار میگیرند و سئو و بهینه سازی سایت حیاتی خواهد بود. و الگوریتم های موتورهای جست و جو روز به روز پیشرفته تر خواهند شد. در مقالات بعدی سایت الگوریتم های گوگل را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

منبع: searchenginejournal.com


موضوع: بهینه سازی سایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.