اهمیت ux در طراحی سایت

اهمیت ux در طراحی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
4 سال پیش
زمان مطالعه: 5 دقیقه

ux یکی از مهم‌ترین مواردی است که در طراحی سایت باید در نظر گرفت. حتما برای شما پیش آمده که قصد ثبت نام در یک سایت را داشته باشید ولی بعد از کمی تلاش منصرف شده‌اید. دلیل این انصراف چه چیزی بوده است؟

بیشتر مواقع درخواست اطلاعات زیاد و بی‌مورد دلیل این انصراف است. شما قصد ثبت نام در یک سایت برای دانلود کتاب الکترونیکی دارید، ولی در فرم ثبت نام کد ملی درخواست شده است.!

این تنها یکی از مواردی است که به میزان اهمیت ux در طراحی سایت پی ببرید. مطمئنا موارد مشابه دیگری را تجربه کرده‌اید. مواردی از این قبیل باید در طراحی ux در نظر گرفته شوند.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

 

ux چیست؟

UX یا تجربه کاربری مجموعه احساسات، رفتارها، نگرش‌ کاربر هنگام استفاده از بخش‌های مختلف سایت شامل محصول، خدمات و مقاله و به طور کلی سایت شما است. کاربر باید به راحتی از بخش‌های مختلف سایت استفاده کند.

یکی از مهم‌ترین موارد در تجربه کاربری، اطلاع از چیزی ست که کاربر در حال تجربه آن است. برای این کار باید نیازهای کاربر را شناسایی کنید و بدانید با چه مسائلی روبرو هستند. طراحی ux اینجا به منزله پیدا کردن راه حل برای مسائل است. پس در توضیحی کامل‌تر طراحی تجربه کاربری به منزله پیدا کردن بهترین راه‌حل برای تجربه‌های کاربران وب‌سایت است.

تجربه کاربری و دانش به کار گرفتن صحیح آن، فرصتی ست برای هدایت کاربر به سمت هدف مورد نظر شما. این هدف ممکن است خواندن یک مقاله مهم یا خرید یکی از محصولات خاص شما باشد.

در تجربه کاربری، وظیفه طراح این است که با استفاده از روش‌های استاندارد طراحی، تعامل بین کاربر و سایت را آسان کند به طوری که حس رضایت در مشتری ایجاد کند. پس نتیجه کلی اینکه در طراحی سایت نباید فقط به طراحی و زیبایی ظاهری توجه کنید.

اهمیت ux در فروشگاه اینترنتی

تجربه کاری در طراحی سایت فروشگاهی به طور ویژه‌ای باید رعایت شود. هرگونه سردرگمی و ابهام ممکن است باعث انصراف کاربر از خرید و از دست دادن همیشگی مشتری شود.

با توجه به سیل عظیم فروشگاه‌های اینترنتی، کاربر خیلی راحت می‌تواند انتخاب خود را عوض کند و از یک سایت دیگر محصول مورد نظرش را بخرد. در مقابل استفاده درست و استاندارد از ux باعث می‌شود علاوه بر جذب، کاربر را به مشتری ثابت و وفادار تبدیل کنید.

از طرفی طراحی تجربه کاربری، روی سئو سایت فروشگاهی هم تاثیر بسزایی دارد. در دسترس بودن همه امکانات و گزینه‌های سایت با ساختار مناسب و کاربر پسند باعث می‌شود کاربر بیشتر محصولات و صفحات سایت شما را ببیند و زمان نسبتا طولانی در سایت شما حضور داشته و در تعامل با سایت باشد. این موارد به منزله دیر ترک کردن سایت توسط کاربر است که در ادامه روی سئو سایت فروشگاهی تاثیر مثبتی می‌گذارد.

ux و طراح سایت

شرکت طراحی سایت در تهران باید همواره به روز باشد و از تغییرات روز دانش و مهارت ux آگاه باشد. طراح ux شدن برخلاف توضیح ساده‌ای که دارد، کار راحت و ساده‌ای نیست. نکات و جزئیات بسیار ریزی در این تخصص وجود دارد که باید در نظر گرفت. طراح در تجربه کاربری با 2 موضوع روبرو است که کار را کمی پیچیده می‌کند.

رفتارهای پیچیده انسانی و تغییر مداوم تجربه‌های کاربری

طراح تجربه کاربری با جامعه بزرگی از افراد با سلایق و رفتارهای متفاوت روبرو است و باید داری خط فکری نزدیک به کاربر باشد. علاوه بر این طراح همواره با تغییرات تجربه کاربری هم روبرو است. مثل تکنولوژی که هر روز در حال تغییر است و عموما قبل از تسلط کامل بر یک تکنولوژی، تکنولوژی بعدی منتشر می‌شود.

ux و وب

همانطور که از ابتدای مقاله گفته شد، طراحی تجربه کاربری در طراحی وب‌سایت خیلی خیلی مهم و یک اصل اساسی است. وقتی صحبت از وب می‎‌کنیم منظور ما هم سایت‌های محتوا محور و هم وب‌اپلیکیشن‌های تعاملی است. در وب‌سایت‌های تعاملی مثل وب‌سایت‌های فروشگاهی یا مارکت پلیس یا حتی وب‌سایت‌های کارگزاری بورس که کاربر چندین مرحله را باید پشت سر هم پیش برود، اهمیت دو چندان می‌شود.

این نوع سایت‌ها به نسبت کمی پیچیده‌تر هستند. هنگام کار با این سایت‌ها چنانچه کاربر در مرحله‌ای به مشکل برخورد کند، حس نه چندان خوبی به او دست می‌دهد. مبنی بر اینکه شاید خودش کاری را اشتباه انجام داده است. این حس سرزنش یعنی تجربه کاربری بد!!! چیزی که ما از آن فراری هستیم. اینکه سایت عملکرد درستی ندارد، یا حداقل برای یک کاربر خاص مشکلی پیش آمده است، تقصیر کاربر نیست. از دست دادن کاربر یکی از نتایجی است بعد از تجربه این حس بد، نصیب شما می‌شود.

ux و کاربر

طراحی وب سایت کاربر محور، اصطلاحی است که برای ایجاد یک تجربه کاربری موثر اطلاق می‌شود. اگر بخواهیم طراحی کاربر محور را توضیح دهیم در حالت کلی باید گفت: در تمامی مراحل طراحی سایت از طراحی صفحه ثبت نام گرفته تا طراحی صفحات مقالات و محصول، معیار اصلی خود را کاربر قرار دهید.

خودتان را به جای کاربری بگذارید که سطح دانش بالایی برای کار کردن با سایت و دنیای اینترنت ندارد. این توضیح شاید ساده باشد ولی مسملا به کارگیری آن در طراحی سایت حرفه ای، پیچیده و زمان‌بر خواهد بود و نیاز به انرژی و حوصله زیادی دارد. همیشه به خاطر داشته باشید طراحی کاربر محور مهم است چون، کاربر مهم است. اگر برای کاربر تجربه کاربری خوبی طراحی نشود.

درخواستی مبنی بر خرید محصول و خدمات از سمت کاربر دریافت نخواهید نکرد و فقط هزینه و انرژی خود را از دست می‌دهید. پس از عملکرد صحیح و ساده و راحت تمامی بخش‌های سایت اطمینان حاصل کنید و تجربه خوشایندی برای کاربران خود رقم بزنید.

چه کسب ‌و کارهایی در طراحی سایت باید از ux استفاده کنند؟

بلا استثنا تمامی کسب و کارها در هر حوزه‌ای و هر سطحی که مشغول به کار هستند به طراحی تجربه کاربری خوشایند نیاز دارند. با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌کنید، یک گروه کاربری متمایزی دارید. این کاربران نیازها و درخواست‌هایی دارند که باید به آن‌ها توجه شده و پاسخ داده شود.

وجود یک طراح ux در پروسه طراحی سایت و استفاده از تجربیات و دانش وی، بازدهی خوبی خواهد داشت. در صورتی که سایت بدون طراح تجربه کاربری طراحی شده باشد، با تست و آزمون و خطا باید به نتیجه مطلوب برسید.

نتیجه‌گیری

با وجود بازار رقابتی تنگاتنگ، به کار گیری فناوری روز است که شما را یک گام جلوتر می‌برد. شما به عنوان مدیر سایت باید این نکته را در نظر داشته باشید به کاربردن دانش ux در طراحی، به منزله ارتباط بهتر با کاربر خواهد بود. ارتباط خوب با کاربر در ادامه توجه بیشتر به سایت و محصول و خدمات شما را به دنبال خواهد داشت. این موضوع چنانچه وب‌سایت فروشگاهی داشته باشید، باعث افزایش فروش و رونق کسب و کار شما می‌شود. اگر سایت شما خدماتی هم باشد، تجربه کاربری خوب باعث بهبود سئو و بیشتر دیده شدن سایت و خدمات شما خواهد شد.



موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.