راهنمای صفر تا صد طراحی سایت

راهنمای طراحی سایت
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 7 دقیقه

کسب‌وکارهای زیادی به دنبال فعالیت در فضای مجازی از طریق داشتن سایت هستند. طراحی سایت هم مانند شروع هر بیزنس دیگری نیاز به تحقیق و بررسی و طی کردن روال کار را دارد. شروع کار بدون هدف و برنامه مسلما مسیر پیشرفت را کند خواهد کرد. تجربه به ما ثابت کرده است که پروژه چنین افرادی اغلب با شکست مواجه شده است. از آن جایی که مخاطب ما در ودیانا خیلی حائز اهمیت است، وظیفه خود دانستیم تا در یک مقاله به صورت جامع و کامل راهنمای طراحی سایت را گردآوری کنیم. با ما همراه باشید.

شروع طراحی سایت

بسیاری از شرکت‌ها یا صاحبان کسب‌وکارها تمایل دارند برای بیزنس خود اقدام به ساخت سایت کنند. در ابتدای کار سوالاتی از قبیل موارد زیر ذهن افراد را درگیر می‌کند:

  • هزینه طراحی و راه‌اندازی چقدر خواهد شد؟
  • طراحی پروژه مورد نظر من چقدر طول می‌کشد؟
  • چطور کیفیت پروژه تحویل داده شده را بسنجم؟
  • چه کارهایی قبل از شروع پروژه باید انجام دهم؟
  • چه کارهایی را باید شرکت طراحی سایت انجام دهد؟
  • از CMSهای آماده مثل وردپرس و جوملا استفاده کنم یا تمام بخش‌های سایت برنامه‌نویسی شود؟
  • و از این قبیل موارد

برای پاسخ دادن به این سوالات باید چند عامل موثر از جمله موارد زیر در نظر گرفته شود.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

  • نوع سایت شما چیست؟ مثلا طراحی سایت فروشگاهی مد نظر شما است یا طراحی سایت آگهی یا ...
  • تعداد کاربران شما چقدر است؟ متناسب با تعداد کاربران باید هاست یا سرور تهیه شود که روی هزینه طراحی شما تاثیرگذار است.
  • محتوای سایت شما چقدر است و بیشتر در چه فرمتی است مطمئنا سایتی که بیشتر فیلم آپلود می‌کند با سایتی که فقط تولید محتوای متنی دارد تفاوت‌های زیادی در پروسه طراحی خواهند داشت.
  • هدف شما از ساخت سایت چیست؟ قرار است چه خدماتی ارائه دهید؟ این خدمات چگونه به دست مخاطب خواهد رسید؟ برای مثال اگر هدف شما فروشگاه اینترنتی است، محصولات باید به صورت آنلاین خریداری شده و برای مخاطب پست شوند، پس نیاز به درگاه بانکی و امکان تعریف هزینه پست در سایت خواهید داشت.

نکته‌ای که ما در راهنمای ساخت سایت باید به آن اشاره کنیم این است که دانستن اطلاعات نسبتا دقیقی در چنین مواردی شما و شرکت مجری طرح را در تخمین زمان و هزینه کمک خواهد کرد. داشتن دید شفاف و واضحی از آنچه که می‌خواهید، شما را جلو می‌اندازد و از دوباره‌کاری و تماس و ایمیل و پیام‌های اضافی بین شما و شرکت طراحی جلوگیری می‌کند.

انتخاب نام دامنه

بعد از اینکه راجع به موارد بالا اطلاعات جمع کردید، وارد فاز بعدی یعنی انتخاب نام دامنه می‌شوید. نام دامنه معرف بیزنس شما است و یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه کنید. نام دامنه در واقع همان آدرسی است که کاربر در مرورگر خود وارد می‌کند تا به سایت شما برسد.
انتخاب نادرست نام دامنه در ادامه کار و در مسیر برندسازی برای شما مشکل‌ساز خواهد شد. حتی ممکن است نیاز به تغییر نام پیدا کنید که متضرر خواهید شد. فرض کنید آدرس سایت خود را روی کاتالوگ‌ یا کارت ویزیت‌های خود چاپ کرده باشید. با تغییر نام سایت، تمام آن‌ها بلااستفاده خواهد شد و باید هزینه اضافی برای کاتالوگ‌های جدید بدهید.

برای انتخاب نام مناسب برای دامنه چند نکته را در ذهن خود داشته باشید.

  1. نام دامنه شما باید ساده باشد. از کلماتی که چند نوع نگارش دارند و برای کاربر مبهم هستند، استفاده نکنید.
  2. حتی الامکان از نام کوتاه استفاده کنید. هر چه نام دامنه طولانی‌تر باشد، کار مخاطب برای به خاطر سپردن نام سایت شما سخت‌تر خواهد شد.
  3. دامنه باید کاملا با نوع کسب‌وکار شما مرتبط باشد و به مخاطب پیش‌زمینه خوبی از نوع فیلدکاری شما بدهد.
  4. تا حد امکان از خط تیره و اعداد در نام سایت استفاده نکنید.

به‌کار گرفتن این نکات در کنار هم باعث می‌شود تا دامنه انتخابی شما به راحتی در ذهن کاربر بماند و پروسه برندسازی نام دامنه زودتر و البته راحت‌تر انجام شود. خوب است بدانید که برندشدن نام دامنه به بهینه سازی سایت شما هم کمک شایانی خواهد کرد.

نکته‌ای که در راهنمای ساخت سایت باید به آن اشاره کنیم این است که سعی کنید نام دامنه را حتما به نام خودتان یا شرکت و در شرکت‌های معتبر ثبت کنید. نکته مهم دیگر اینکه پسوند سایت را متناسب با نوع بیزنس خود انتخاب کنید. مثلا ما در ودیانا به عنوان یک شرکت مشغول به فعالیت هستیم، از همین رو پسوند com. را انتخاب کرده‌ایم. پسوند info. برای سایت‌های خبری، پسوند net. برای سایت فنی و زیرساخت شبکه استفاده می‌شود. هنگام خرید دامنه این پسوندها قابل مشاهده هستند و متناسب با نوع بیزنس می‌توانید پسوند مناسب را انتخاب کنید.

تهیه هاست

همانطور که بالاتر اشاره شد هاست فضایی است که تمام اطلاعات سایت شما از جمله دیتابیس، ایمیل‌ها، اطلاعات کاربران، فایل‌هایی مانند تصاویر، فیلم‌ها و .... در آن قرار می‌گیرند. در آن قرار می‌گیرد. برای ورود به فضای اینترنت، سایت شما نیاز به هاست دارد. در بحث هاستینگ اصطلاحات زیادی از فضای دیسک گرفته تا VPS و Hard Disk وجود دارد که توضیح آن‌ها در این مقاله فقط باعث سردرگمی خواهد شد.

شرکت‌های زیادی هستند که خدمات هاستینگ ارائه می‌کنند. اگر تازه‌کار هستید و اطلاعات زیادی در رابطه با هاستینگ ندارید، بهتر است از مشاوره‌های این شرکت‌ها استفاده کنید. البته شرکت طراحی سایت هم با توجه به تجربه‌ای که در حوزه کاری شما دارد، پیشنهاد مناسبی جهت خرید هاست به شما خواهد داد.

عقد قرارداد با شرکت طراحی سایت

سه مرحله اول و اصلی که مربوط به شما بود را به خوبی انجام دادید. حال نوبت به انتخاب شرکت مناسب جهت پیاده‌سازی پروژه شما است. شاید انتخاب شرکت مناسب از بین اینهمه شرکت که در حوزه طراحی فعالیت می‌کنند  کمی دشوار به‌نظر برسد. اما نگران نباشید با در نظر گرفتن چند نکته کوتاه انتخاب مناسبی خواهید داشت. 
شما باید از میزان تخصص و تبحر شرکت اطمینان حاصل کنید. از طرفی تعهد شرکت و ارائه خدمات پشتیبانی خوب هم خیلی مهم است. چرا که قرار است مدت طولانی و شاید چند سال با این شرکت در ارتباط باشید.
برای سنجش شرکت در این سه حوزه، بهترین گزینه بررسی نمونه‌کارها است. چند نمونه کار شرکت را بررسی کنید و مواردی مانند طراحی ظاهر جذاب و ساده، ریسپانسیو بودن، سرعت سایت، رابط کاربری راحت را آنالیز کنید. بعد از انجام این کار حتما با مدیران آن سایت‌ها تماس داشته و از نحوه عملکرد و تعهد و پشتیبانی شرکت پرس‌وجو کنید. شرکتی که متعهد باشد، پروژه را تمام و کمال طبق بندهای قید شده در قرارداد، در زمان تعیین شده به مشتری تحویل می‌دهد.

بعد از اینکه شرکت مناسب برای سفارش ساخت سایت را انتخاب کردید، تمام فیچرهای مورد نظر را طی جلسه فنی به کارشناس مربوطه توضیح دهید و آن‌ها را در قرارداد به همراه زمان تحویل پروژه و مبلغ پروژه قید کنید.

روند طراحی سایت

راهنمای ساخت سایت

توضیحاتی که در ادامه راهنمای طراحی سایت به شما خواهیم داد، روند طراحی است. به‌طور معمول روال کار اکثر شرکت‌های  طراحی وب‌سایت به شکل زیر است.

طی جلسه‌ای بعد از درک نوع بیزنس و پلن شما، نیازها و فیچرهای مورد نیاز شما جمع‌آوری می‌شود و باتوجه به آن‌ها طرح گرافیکی متناسب با برند و رنگ تجاری و سازمانی اتود زده می‌شود.
بعد از اینکه این طرح را تایید کردید، وارد فاز بعدی یعنی پیاده‌سازی خواهید شد. طراح سایت مطابق با طرح گرافیکی شکل ظاهری سایت را پیاده‌سازی می‌کند. تصاویر، دکمه‌ها، اسلایدشوها و ... در این مرحله طراحی شده و نمایش صحیح آن‌ها در مرورگرها و دستگاه‌های مختلف موبایل و تبلت تست می‌شود.
مرحله بعدی پیاده‌سازی منطق وب‌سایت شما است. برنامه‌نویس تمام بخش‌ها را کدنویسی کرده و مواردی مانند محاسبات و ثبت‌نام و عملکرد درست دکمه‌ها و تغییراتی که باید به‌صورت داینامیک انجام شوند، در این مرحله انجام و تست می‌شود.

در مرحله بعد اگر ورود اطلاعات اولیه وب‌سایت شما برعهده شرکت باشد، این کار انجام می‌شود. در غیر اینصورت سایت به شما تحویل داده شده و می‌توانید از آن رونمایی کنید.

اقدامات بعد از طراحی سایت

راهنمای طراحی سایت فقط به مرحله طراحی محدود نمی‌شود، بلکه بعد از آن را نیز توضیح مختصری می‌دهیم.
مطمئنا هدف شما از طراحی سایت، بهره‌وری از آن است. برای مثال بهره‌وری از سایت فروشگاهی، افزایش فروش است. اما این افزایش فروش چگونه صورت خواهد گرفت؟ با معرفی شما به کاربر و جذب مشتری بالفعل به سودآوری خواهید رسید. بعد از طراحی باید روی بازاریابی یا به اصطلاح دیجیتال مارکتینگ، تمرکز کنید. یکی از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ سئو و بهینه سازی است. با سئو شما در نتایج اول گوگل یعنی در دیدرس کاربر حضور خواهید داشت. بدیعی است که هر چه کاربران بیشتری به سمت سایت شما هدایت شوند، فروش بیشتری خواهید داشت. پس در یک سایت مثلا در حوزه فروشگاهی برای رسیدن به نتایج اول گوگل سئو فروشگاه اینترنتی بهترین گزینه است. توجه داشته باشید، سئو یک کار بلند مدت است و هدف و سرمایه‌گذاری شما روی آن باید حداقل برای چند ماه متمرکز شود. 


موضوع: طراحی وبسایت

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

021-28429275 sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.