تکنیک‌هایی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

تکنیک‌هایی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
لوگو ودیانا
تیم تحریریه ودیانا
3 سال پیش
زمان مطالعه: 8 دقیقه

لازمه بقا و رونق هر بیزنسی که در حوزه فروش فعالیت می‌کند، افزایش فروش است. امروز کسب‌وکارهای اینترنتی آنچنان رقابت سخت و بالایی با یکدیگر دارند که افراد باید تمرکز ویژه‌ای روی بحث بازاریابی و فروش داشته باشند. به همین منظور در این مقاله از ودیانا روش‌های افزایش فروش فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی می‌کنیم.

راه‌های افزایش فروش آنلاین

1. تعریف کد و کوپن تخفیف

همه ما از تخفیف استقبال می‌کنیم. خوشبختانه امروزه اکثر توسعه‌دهندگان در طراحی سایت فروشگاهی، قابلیت تعریف کوپن را در نظر گرفته و پیاده‌سازی می‌کنند. کوپن یکی از بخش‌های مهم در بحث بازاریابی خرده‌فروشی‌ها آنلاین است. اکثر وب‌سایت‌ها از کوپن‌ها تخفیف به بهانه‌های مختلف استفاده می‌کنند. مثلا در مناسبت‌هایی مانند روز پدر، روز مادر، شب یلدا و یا مانند فروشگاه اینترنتی مدیسه در ازای دریافت ایمیل، برای کاربر کد تخفیف در نظر گرفته می‌شود.
استفاده از ایمیل هم به نوبه خود ایده بسیار خوبی برای افزایش فروش است. شما می‌توانید ایمیل کاربران خود را دریافت کرده و با استفاده از تکنیک‌های ایمیل مارکتنیگ و استفاده از کد تخفیف هم مشتریان جدیدی جذب کنید و هم اینکه مشتریان خود را تبدیل به مشتری وفادار و حتی بازاریاب کنید. وقتی مشتری از خدمات و محصولات شما راضی باشد، وب‌سایت شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کند و به صورت رایگان برای شما بازاریابی می‌کند.

2. ایجاد چالش

همانطور که می‌دانید امروزه چالش‌ها خصوصا در شبکه‌های اجتماعی خیلی مورد استقبال قرار گرفته‌اند. افراد شرکت کننده در چالش یک هدف و انگیزه مشترک دارند. ایده شما در این چالش‌ها حمایت می‌شود و چه بسا خیلی به اشتراک گذاشته شود. این اشتراک‌گذاری باعث دیده شدن بیزنس شما و افزایش فروش خواهد شد.
حتی اگر افراد محصول شما را نخرند هم خاطره به‌یادماندنی از برند شما در ذهن آن‌ها نقش خواهد بست و وقتی اسمی از برند شما بشوند، ذهنیت مثبتی راجع به شما خواهند داشت. فرض کنید مشتری بین خرید آنلاین از دو فروشگاه مردد باشد و یکی از این دو فروشگاه، وب‌سایت شما باشد. باتوجه به اینکه راجع به برند شما آشنایی جزئی دارد، احتمال خرید از سایت شما بیشتر خواهد شد. 
باتوجه به بیزنس خود می‌توانید چالش‌ها مختلفی طراحی و پیاده‌سازی کنید. مثلا اگر در حوزه فروش لوازم ورزشی فعالیت می‌کنید، چالش #نه_به_دخانیات چالش مناسبی در حوزه کاری شما است.

دنیای بزرگ مخاطبای آنلاین رو از دست نده!

3. داشتن برنامه وفاداری

هدف ما فقط خرید مشتری نیست، بلکه می‌خواهیم مشتری به طور مرتب به سایت ما سر بزند و از ما خرید کند. شرکت‌های بزرگی این کار را با ایجاد احساس ارزشمند بودن در بهترین مشتریان خود انجام می‌دهند. شما نیز برای اینکه به این هدف برسید با استفاده از یک پلن وفاداری مشتری، پاداش و امیتاز برای مشتریان خود در نظر بگیرید. پلنی طراحی کنید تا مشتری انگیزه برای خرید بیشتر پیدا کند.
برنامه‌های وفاداری مدل‌های مختلفی دارند اما در حالت کلی سیستمی است که در آن امتیاز مشتری افزایش پیدا می‌کند و این امتیاز دهی برای مشتری به عنوان قدرت خرید بیشتر عمل می‌کند.
لزومی ندارد مشتری فقط در ازای خرید امتیاز دریافت کند برای هر نوع تعاملی ازجمله گذاشتن کامنت و نقد و بررسی، به اشتراک گذاشتن محصول و مطالب و ارسال عکس و ...  امکان امتیاز دادن به کاربر وجود دارد.

3. فروش متقابل

یک روش هوشمندانه که هم در خرید از فروشگاه‌های فیزیکی و هم خرید آنلاین، آزمایش خودش را پس داده است. حتما در سایت‌هایی با طراحی سایت مشابه دیجی کالا عنوان کالاهای مرتبط را دیده‌اید. این محصولات دقیقا نقش فروش متقابل را ایفا می‌کنند. مشتری شما یک کفش خریده است، واکس آن کفش را هم به او پیشنهاد کنید. مشتری تلفن همراه خریده است، لوازم جانبی آن تلفن همراه مانند ساعت هوشمند را هم به او معرفی کنید.

4. به کاربردن Lead Magnetها

منظور از Lead Magnet هر چیزی است که به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهید تا در ازای آن کاربر ایمیل خود را به شما بدهد و مشترک جدید جذب کنید. حتما برای شما پیش آمده است که در حال مطالعه مطالب یک وب‌سایت هستید و کادری شامل متن و فیلد ایمیل نظر شما را جلب می‌کند که مثلا برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان X ایمیل خود را وارد کنید. این یک نمونه از Lead Magnet است.

هدف ما از تولید محتوا و بازاریابی محتوا، جذب ترافیک است و هدف از جذب ترافیک، تبدیل بازدیدکننده به مشتری است. لید مگنت‌ها گزینه‌ای خوبی برای رسیدن به این هدف هستند. به‌عنوان مثال همان کتاب الکترونیکی را بررسی می‌کنیم. شما طراحی سایت فروشگاه لباس انجام داده‌اید و برای بازاریابی نیاز به ایمیل مشتریان دارید. کاری که می‌توانید انجام دهید، تهیه کتاب الکترونیکی با محتوایی در حوزه مد و پوشاک مثلا "بهترین ایده‌ها برای ست کردن لباس مردانه" و در اختیار کاربر قرار دادن در ازای دریافت ایمیل او است. این فایل برای کاربر ایمیل می‌شود پس خبری از ایمیل فیک نیست و همه کاربران ایمیل واقعی خودشان را وارد می‌کنند.
فقط نکته مهم این است که محتوای شما انقدر باارزش و غنی باشد که کاربر راغب به دریافت آن شود. شما باید محتوایی تولید کنید که یکی از دغدغه‌ها و نیازهای کاربر را برطرف کند. در واقع در این روش شما محتوای باارزشی که نیاز به پرداخت هزینه دارد را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهید.

5. تولید ویدئوهای نمایشی

قطعا در یک فروشگاه اینترنتی، تصویر و ظاهر محصولات خیلی مهم هستند و هرچه جزئیات بیشتری در اختیار کاربر قرار دهید، قدرت تصمیم‌گیری او را افزایش خواهید داد. علاوه بر تصاویر با بهره‌گیری از ساخت ویدئو برای محصولات خاص خود می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به جزئیات محصول در اختیار کاربر قرار دهید. برای شروع روی چند محصول خاص خود این ایده را پیاده‌سازی کنید و نتیجه را بررسی کنید. اگر فیدبک خوبی از تولید محتوا به صورت ویدئو گرفتید، این کار را گسترش دهید و روش‌های متنوعی را برای افزایش جذابیت فیلم‌ها به کار ببرید.

6. نمایش پرفروش‌ترین محصولات

وقتی برای اولین بار به یک رستوران بروید و از گارسن بپرسید بهترین غذای شما کدام است؟ جوابی مانند "محبوب‌ترین کباب ما .... است" و یا " اکثر مشتریان ما عاشق غذای .... هستند" و یا پاسخی شبیه به این موارد دریافت خواهید کرد. در واقع غذاهایی که به شما پیشنهاد می‌شوند غذای مشهور و پرطرفدار آن‌ها است. حال این غذا یا خیلی سریع و راحت آماده می‌شود و یا اینکه حاشیه سود بالایی برای رستوران دارد.

در رابطه با فروشگاه آنلاین نیز روال به همین صورت است. سعی کنید پرفروش‌ترین محصولات سایت و یا پرفروش‌ترین محصول در هر دسته‌بندی را نشان دهید. با این کار سردرگمی خریدار هم کمتر می‌شود و راحت‌تر تصمیم‌گیری می‌کند. انسان پیرو طبیعت خود یعنی تابعیت از جمع است و استفاده از این ویژگی باعث افزایش فروش آنلاین شما خواهد شد.

7. برگزاری مسابقه

مسابقه یکی از روش‌هایی است که هم کاربران از آن‌ها استقبال می‌کنند و هم فیدبک خوبی از آن خواهید گرفت. برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از جمله روش‌هایی است که باعث افزایش فروش فروشگاه اینترنتی می‌شود. با این مسابقه‌ها کاربران بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند و ترافیک و بازدید سایت شما بالا می‌رود. نتیجه این موارد در کنار هم افزایش فروش وب‌سایت شما خواهد بود.

در ادامه چند روش و تکنیک خوب برای برگزاری مسابقه در شبکه‌های اجتماعی را مشاهده می‌کنید:

  • ساخت یک هشتگ خاص برای مسابقه
  • به دست آوردن حق قانونی برای استفاده مجدد و بازنشر محتوایی که کاربران شما تولید کرده‌اند
  • منتشر کردن تصاویر و پست‌های برگزیده در وب‌سایت و شبکه اجتماعی
  • ساخت تصویر گرافیکی و یا ویدئوی جذاب برای اعلام برگزاری مسابقه
  • پایبندی به قوانین و مقررات شبکه اجتماعی مدنظر و منتشر کردن سیاست و قوانین مسابقه
  • ساخت پست‌های نمونه‌ای که برای کاربران الهام‌بخش باشند

8. افزایش گزینه‌های حمل‌ونقل

وقتی مشتری محصولی را از وب‌سایت شما می‌خرد، تمایل دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول به دستش برسد. مسملا هیچکس دوست ندارد چند هفته منتظر محصولش بماند و یا اینکه اطلاعی راجع به زمان دریافت محصول نداشته باشد. با اعمال ویژگی‌هایی مانند اختصاصی بودن، شفافیت، ارائه جزئیات و اطلاعات دقیق و همچنین امکان انتخاب‌های مختلف، اعتماد و رضایت مشتریان خود را جلب خواهید کرد. در ادامه پیشنهادهایی را مشاهده می‌کنید که با به کار بردن آن باعث جلب رضایت مشتری خواهید شد:

  • ارائه چند گزینه برای محصول که مشتری قدرت انتخاب داشته باشد
  • امکان پیگیری ارسال سفارش
  • ارائه اطلاعات دقیق در رابطه با هزینه‌های حمل‌ونقل

9. کاهش ریسک خرید

خیال مشتری باید بابت خرید از وب‌سایت شما راحت باشد. هم از منظر کیفیت محصولی که خرید می‌کند و هم از منظر پرداخت آنلاین و حفظ اطلاعات و حریم خصوصی‌اش.
اصولا اکثر وب‌سایت‌ها در صفحه اصلی سایت از کاهنده‌های ریسک مانند ارسال رایگان، تضمین بازگشت پول و ... استفاده می‌کنند. اما در نظر داشته باشید، بعضا کاربر مستقیما وارد صفحه محصول سایت شما می‌شود و این گزینه‌های کاهش ریسک خرید را در صفحه اصلی نمی‌بیند. پس سعی کنید در صفحات داخلی محصولات هم از این کاهنده‌های ریسک استفاده کنید. در ادامه چند مورد که باعث کاهش ریسک خرید مشتری می‌شود را مطالعه می‌کنید.

  • ارسال رایگان
  • تحویل سریع کالا
  • امکان مرجوعی کالا
  • امنیت تراکنش مالی برای کاربر
  • تضمین بازگشت وجه

10. نمایش لوگوی اینماد و ساماندهی

وقتی مشتری برای اولین بار به سایت شما مراجعه می‌کند، باید درباره امنیت پرداخت و سایت شما مطمئن شود تا اقدام به خرید محصول کند. اکثر افرادی که خرید آنلاین انجام می‌دهند، قبل از اقدام به پرداخت، اینماد و ساماندهی وب‌سایت شما را بررسی می‌کند. این نمادها بیانگر قانونمندی و اعتبار وب‌سایت شما هستند پس سعی کنید حتما برای سایت خود آن‌ها را دریافت کرده و به نمایش بگذارید.

از جمله نمادهایی که برای سایت خود می‌توانید دریافت کنید نماد اعتماد الکترونیکی(اینماد)، لوگوی بانکی که از آن درگاه پرداخت گرفته‌اید، نشان ساماندهی اداره رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، نشان اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هستند.
اگر از درگاه‌های واسط استفاده کنید هم می‌توانید نماد پرداخت امن آن را در سایت درج کنید.

تبلیغ و آفرهای ویژه در مناسبت‌های خاص

کمپین‌های تبلیغاتی مانند کمپین‌های شب یلدا فرصت خوبی برای افزایش فروش آنلاین است. باتوجه به کالا و خدماتی که می‌فروشید، در مناسبت‌های خاص از شب یلدا گرفته تا روز پدر و جام جهانی و دربی  و .... کمپین تبلیغاتی خودتان را طراحی و اجرا کنید. شرکت‌هایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند کمک خوبی برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی شما خواهند بود. در کنار سفارش سئو سایت به شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه سئو، بحث تبلیغات و بازاریابی سایت خود را نیز می‌توانید برون‌سپاری کنید.


موضوع: دیجیتال مارکتینگ کسب و کار آنلاین

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید

ارسال دیدگاه

لوگو ودیانا

تیم تحریریه ودیانا

تیم تحریریه ودیانا، متشکل از جمعی از محتوا نویسان وب است، ما تلاش خود را میکنیم تا مقالاتی برای افزایش دانش شما درباره وب تولید کنیم.


شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاه شما

در بحث پیرامون این مقاله شرکت کنید


بدون دیدگاه

آیا هنوز سوالی دارید؟

تماس با ما
لوگوی ودیانا

طراحی، توسعه و رشد کسب‌وکار

ارتباط با ما

ایمیل و تلفن تماس واحد فروش:

sale[at]vediana[dot]com

خیابان ستارخان، جنب پارک جوانه، ساختمان جوانه، طبقه 5

تمامی حقوق برای ودیانا محفوظ است.